
Temat interpretacji
Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2015 r. (data wpływu 1 czerwca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 10 lipca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Urząd, jako aparat wykonawczy Samorządu Województwa, jest beneficjentem prowadzącym projekt pn. P, realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. Całkowita wartość projektu wynosi zł, wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to zł, a wartość wkładu własnego to zł. Zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 4 Uchwały Zarządu Województwa z dnia 17 marca 2015 r., beneficjent zobowiązany jest do dostarczenia, w przypadku gdy oświadczył, że podatek VAT jest kwalifikowalny, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu na podstawie art. 14a-14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, składanej na zakończenie realizacji projektu. Interpretacja ma stanowić dowód potwierdzający uznanie ponoszonych w ramach projektu kosztów za wydatek kwalifikowalny. Podatek VAT ponoszony jest przez Urząd w związku z dokonywaniem zakupów i usług objętych podatkiem VAT, bezpośrednio związanych z realizacją działań zaplanowanych w ramach powyższego projektu. Do działań tych należy zaliczyć m.in.:
- przeprowadzenie audytu projektu,
- organizację konferencji otwierającej,
- zakup aparatu fotograficznego,
- wydawnictwa (album promocyjny, folder promocyjny, karty terenów inwestycyjnych),
- prenumeratę czasopism,
- opracowanie i produkcję gadżetów,
- program TV produkcję i emisje spotów,
- kampanię promocyjną w internecie, pozycjonowanie strony internetowej,
- stronę internetową, administrowanie, tłumaczenie tekstów na stronę,
- kampanię promocyjną w mediach regionalnych,
- organizację seminariów dla I,
- organizację Festiwalu Promocji Gospodarczej ,
- organizację konferencji i wydarzeń promocyjnych,
- organizację misji przyjazdowych,
- przeprowadzenie analizy stanu obecnego oraz analizy końcowej.
Ww. projekt polegał na promocji gospodarczej regionu. Przeprowadzone działania były bezpłatne dla uczestników. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowalny, jeśli jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Instytucję Realizującą (tj. Urząd) i nie ma ona prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Za odzyskanie podatku VAT rozumie się odliczanie go od podatku należnego lub zwrot w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ww. ustawy. W związku z powyższym Urząd, który jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wnosi o wydanie interpretacji uzasadniającej brak możliwości odzyskania przez Urząd podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją projektu. Interpretacja ta zostanie skierowana do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją opisanego projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu własnego samorządu, Urzędowi przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem, gdyż nie służy on do wykonywania czynności opodatkowanych. Urząd nie może również ubiegać się o zwrot podatku, gdyż przyznane środki nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro jak wynika w treści wniosku realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego realizacją. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.
Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 770 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
