W związku z pismem podatnika z dnia 26.10.2004 roku (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 02.11.2004r.) w sprawie udzielenia informacji w zak... - Interpretacja - PP/443-66/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.12.2004, sygn. PP/443-66/04, Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem podatnika z dnia 26.10.2004 roku (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 02.11.2004r.) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) i n f o r m u j e co następuje:

W swoim piśmie Urząd Miejski w S. O. zwraca się z zapytaniem, czy Gmina S. ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego przy realizowaniu inwestycji współfinansowanych ze środków programu SAPARD w świetle obowiązującej ustawy VAT.

Jak wynika z pisma Gmina S. będąca podatnikiem podatku od towarów i usług będzie realizowała inwestycję budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej z infrastrukturą techniczną wsi W. W związku z powyższym w dniu 21 czerwca 2004r. zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na współfinansowanie tego przedsięwzięcia. Jak wynika z umowy zawartej pomiędzy Gminą a ARiMR Gmina zapewnia środki na sfinansowanie całości kosztów inwestycji, a po jej zakończeniu występuje z wnioskiem o refundację poniesionych kosztów do wysokości 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Umowa ta przewiduje zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. W dniu 13 września 2004 r. Gmina została poinformowana o potrzebie posiadania aneksu do przedmiotowej umowy, zgodnie z którym wyłącza się z kosztów kwalifikowanych podatek VAT. Gmina uważa, iż nie może ubiegać się o zwrot podatku ze względu na brak związku nabytej usługi ze sprzedażą opodatkowaną.

Ustosunkowując się do powyższego, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia:

Zgodnie z postanowieniem Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25.01.2001r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001r. Nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.

Ponadto, zgodnie z Zasadą nr 7 zawartą w załączniku do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1685/2000 (Dz. U. L 193) zmienionego rozporządzenia Komisji nr 448/2004 z 10.03.2004r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 (o którym z kolei jest mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1368/1999), podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. Podatek od towarów i usług, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet wówczas, gdy końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady.Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy informuje:

1. Gmina jest beneficjentem programu SAPARD zgodnie z zawartą w dniu 21 czerwca 2004r. umową z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zgodnie z tą umową zostanie wykonana budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej z infrastrukturą techniczną wsi ;

2. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt braku związku wykonanej usługi z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi w tym zakresie zakupami. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych.W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

3. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona od podatku nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu tego podatku.

4. Gmina nie może ubiegać si o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), albowiem zawarta umowa nie spełnia podstawowego warunku zawartego w w/w § 27a ust. 1 tego rozporządzenia, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji za środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.Jak wynika z wniosku umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została w dniu 21 czerwca 2004r., a wyżej wymieniony przepis dotyczy umów zawartych przed 1 maja 2004r.

Z uwagi na powyższe, w opinii tutejszego organu podatkowego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego wykonawcy realizującemu inwestycję, o której mowa w piśmie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich informuje również, iż do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która realizuje zadania w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej, należy ocena czy dofinansowanie będzie również dotyczyło kwoty podatku VAT.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich