
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udziału w programie motywacyjnym. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 maja 2024 r. (wpływ 28 maja 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
… (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski. Działalność ta polega na świadczeniu usług z zakresu technologii informatycznych w szczególności polegającej na pisaniu, modyfikowaniu, badaniu, dokumentowaniu i wspomaganiu oprogramowania (usługi związane z szeroko pojętym oprogramowaniem oraz doradztwem z zakresu informatyki, PKD 62.01.Z. oraz 62.02.Z). Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski i jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym w Polsce.
W ramach swojej działalności Podatnik 4 lutego 2019 r., na mocy zawartego 4 lutego 2019 r. kontraktu (dalej: „Kontrakt”) podjął współpracę ze spółką ... , z siedzibą w Holandii (dalej: „A”), będącą spółką córką spółki … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, działającej w szeroko rozumianej branży rozwoju IT (dalej: „B”). Kontakt został zawarty na czas nieokreślony. Wnioskodawca w okresie obowiązywania umowy podlega wszystkim zasadom i procedurom określonym w tzw. podręczniku pracownika A. Na mocy ww. Kontaktu Wnioskodawca jest zobowiązany do realizowania czynności w imieniu i na rzecz A również w zewnętrznych firmach Spółki z grupy A posiadającej szeroko rozbudowaną strukturę organizacyjną. W związku z powyższym część obsługi procesów wewnętrznych (takich jak m.in. kadry i płace) outsourcują do wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych, które w ramach nowoczesnego wsparcia zarządzania przedsiębiorstwem wyręczają je, tak jak wyżej zostało wskazane m.in. w obsłudze procesów administracyjnych w tym kadr i płac. Dzięki powyższemu rozwiązaniu przedsiębiorstwo (spółki z grupy A) mogą skupić się na rozwoju kluczowych segmentów swojej firmy, przy wsparciu zasobów podmiotów trzecich.
W wyniku przyjętego modelu biznesowego Spółka A zawarła m.in. umowę z podmiotem zewnętrznym, któremu przekazała do obsługi zewnętrznej zadania z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, w tym przygotowywanie i zawieranie umów z wykonawcami działającymi na zlecenie i na rzecz A, wypłaty wynagrodzenia, rozliczanie czasu podróży służbowych i innych wydatków. Na mocy ww. mechanizmu, Wnioskodawca został przekazany do obsługi zewnętrznej firmie –… z siedzibą w Dublinie (Irlandia) (dalej: „C”).
W lipcu 2019 r. Wnioskodawca podpisał umowę o świadczenie usług na okres roku ze Spółką C, regulującą warunki i zakres zlecenia podjętego przez Wnioskodawcę i A (dalej: „Umowa”). Należy zaznaczyć, że Umowa ma charakter instruktażowy, regulujący kwestię współpracy między Wnioskodawcą, C oraz A, sposób i zakres realizacji usług oraz warunki wypłaty wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy. Od lipca 2019 r. Umowa jest regularnie przedłużana z Wnioskodawcą. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w ramach przekazania Wnioskodawcy do obsługi zewnętrznej (w zakresie realizacji czynności stricte administracyjnych) przez A do C, wygasł Kontrakt zawarty przez Wnioskodawcę z A.
Należy podkreślić, iż ww. Umowa reguluje kwestie współpracy pomiędzy Wnioskodawcą, C oraz A. Wnioskodawca w dalszym ciągu świadczy usługi na rzecz A w ramach realizacji określonych projektów ściśle związanych z działalnością Spółki A (m.in. w zakresie wdrażania rozwiązań technologicznych). Podkreślenia wymaga również fakt, że Wnioskodawca sposób realizacji poszczególnych projektów omawia z bezpośrednimi przełożonymi działającymi również w imieniu i na rzecz A. C nie ma wiedzy o projektach realizowanych na rzecz A, ani o postępach w ich realizacji, jest podmiotem jedynie odpowiedzialnym za czynności administracyjne, w tym zawieranie Umów z Wykonawcami, rozliczanie ich wynagrodzenia.
Wysokość wynagrodzenia w ujęciu rocznym należnego dla Wnioskodawcy za realizację świadczonych przez Niego usług określana jest w załączniku 1 do Umowy. Jak zostało wyżej wskazane umowa jest regularnie ponawiana od lipca 2019 r. Przeważnie wraz z zawartą nową umową (z reguły na okres roku) wynagrodzenie Wnioskodawcy ulega podwyższeniu. Wnioskodawca warunki i wysokość wynagrodzenia omawia w ramach wewnętrznych rozmów z bezpośrednimi przełożonymi działającymi na rzecz A.
Wnioskodawca za świadczone usługi na rzecz A na koniec każdego miesiąca, wystawia na rzecz Spółki C fakturę w wysokości 1/12 rocznego wynagrodzenia określonego w załączniku nr 1 do Umowy. Jednocześnie jest zobowiązany do załączenia szczegółowego zestawienia z wykazem wykonanej pracy. Co istotne, Podatnik przed wysłaniem samej faktury do C jest zobowiązany każdorazowo uzyskać podpis upoważnionego przedstawiciela Spółki A, jako potwierdzenie wykonanej usługi za pomocą dedykowanej aplikacji do rejestracji czasu pracy Wnioskodawcy w trybie on-line.
Fakt wystawienia faktury przez Wnioskodawcę za realizację usług na rzecz A na podmiot C, wynika bezpośrednio z ww. modelu biznesowego przyjętego przez A. Z powodu przekazania przez A czynności administracyjnych do obsługi zewnętrznemu podmiotowi (C), to właśnie C jest odpowiedzialna za realizację przelewów tytułem wynagrodzenia na rzecz wykonawców świadczących usługi na rzecz A.
Zastrzec należy, że C na mocy ww. Umowy wypłaca wynagrodzenie Wnioskodawcy dopiero po otrzymaniu uprzednio płatności od A. W przypadku, gdy C nie otrzymała płatności od A, dochodzi do opóźnienia w płatności za realizację usług przez Wnioskodawcę, przy czym C dokłada wszelkich starań, aby uzyskać płatność od A tak szybko, jak to możliwe. Wypłata wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy przez C, jest zatem zupełnie zależna od dokonania płatności przez A na rzecz C.
Reasumując, Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz A w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Z powodu przyjętego przez A modelu biznesowego C, jako podmiot zewnętrzny wspiera A w procesach administracyjnych (kadrowo-płacowych), w zakres których wchodzi nawiązywanie umów z wykonawcami, rozliczanie wynagrodzeń, kosztów podróży, etc. Tak, jak zostało wyżej wspomniane wypłata wynagrodzeń (w tym również dla Wnioskodawcy) uzależniona jest uprzednio od zatwierdzenia czasu pracy poświęconego na realizacją określonych czynności przez Wnioskodawcę przez upoważnionego przedstawiciela A oraz od realizacji przelewu A do C. C dopiero po otrzymaniu ww. przelewu wypłaca wynagrodzenie na rzecz Wnioskodawcy.
Wnioskodawca na skutek pierwotnie zawartego Kontraktu z A oraz kontynuacji współpracy z A na podstawie Umowy, regulującego kwestię współpracy między Wnioskodawcą, C oraz A otrzymał możliwość udziału w tak zwanym Akcyjnym programie motywacyjnym (dalej: „Program”, „Plan”).
Organizatorem Programu jest spółka B. Plan adresowany jest do wszystkich osób, zarówno pracowników, jak i wykonawców świadczących usługi w imieniu i na rzecz A.
Głównym celem Planu jest przede wszystkim związanie ze Spółką wyróżniających się z perspektywy działalności Spółki dostawców usług (pracowników, jak i wykonawców), wzrost ich motywacji oraz podejmowanie przez nich maksymalnych wysiłków na rzecz sukcesu spółki matki i spółek zależnych z grupy A. Program pozwala na przyznanie dostawcom usług dodatkowego benefitu w postaci możliwości nabycia pochodnych instrumentów finansowych związanych z akcjami emitowanymi przez Spółkę. Udział w Planie je dobrowolny.
W przypadku wyrażenia chęci udziału w Planie uczestnik Programu (dalej: „Uczestnik”) otrzymuje tzw. grant (jednostki uczestnictwa) w określonej liczbie. Na grant składają się tzw. opcje na akcje - ang. stock options (dalej: „opcje”) lub the restricted stock units (dalej: RSU), które stanowią inny instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j .Dz. U. z 2024 r. poz. 722), a tym samym stanowią pochodny instrument finansowy zdefiniowany w art. 5a pkt 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „u.p.d.o.f.”).
W ramach przedstawienia oferty zatrudnienia w A w październiku 2018 r. Wnioskodawcy zaproponowano poza samym wynagrodzeniem, przyznanie 2000 opcji na akcje . Do nawiązania współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a A doszło w lutym 2019 r. , co skutkowało przyznaniem Wnioskodawcy ww. grantu w liczbie 2 000 opcji na akcje po cenie wykupu 4,12 USD za opcję. Wnioskodawca nie nabył żadnych praw w związku z przyznamy grantem, gdyż Spółka nie była jeszcze obecna na amerykańskiej giełdzie. Spółka przed wejściem na giełdę zwiększyła czterokrotnie liczbę przyznanych pierwotnie opcji, w związku z powyższym Wnioskodawcy przyznano 8 000 opcji na akcję (Grant 1).
Należy ponadto podkreślić, że samo przyznanie Wnioskodawcy opcji na akcję, nie dało Mu jeszcze żadnego prawa do swobodnego dysponowania nimi. Opcje na akcję nie mogą być sprzedawane, przenoszone, zastawiane, cedowane lub w inny sposób zbywane do momentu ich realizacji.
Spółka weszła na giełdę w IV kwartale 2021 r. Dopiero wtedy poprzez specjalnie dedykowaną platformę Wnioskodawca nabył prawo do wykupu części pierwotnie przyznanych opcji. Należy zaznaczyć, że prawo wykupu (tzw. vestingu) uzależnione jest od postanowień danego Programu w oparciu o ustalony indywidualny plan realizowania opcji zawarty z danym uczestnikiem Programu, który co do zasady rozkłada w czasie możliwości realizacji opcji w taki sposób, że co miesiąc jest przyznane prawo do realizacji danej liczby opcji z całkowitej puli przyznanych opcji.
W przypadku Wnioskodawcy z puli 8 000 opcji w lutym 2020 r . Wnioskodawca otrzymał prawo do zrealizowania opcji na akcje w liczbie 2 000, natomiast od marca 2020 r., pozostałą część opcji w ilości 6 000, Wnioskodawca może realizować w transzach przyznawanych co miesiąc tzn. 166/167 opcji i tak, aż do wyczepiania opcji na akcje z całkowitej puli pierwotnie przyznanych opcji.
Ponadto, Wnioskodawca w ramach współpracy z A i osiągania dobrych wyników z tytułu realizowanych usług w marcu 2021 r. otrzymał kolejną pulę opcji na akcje w ilości 1 588 opcji po cenie wykupu 17, 82 USD za akcje (Grant 2). Podobnie jak w przypadku grantu 1, Wnioskodawca może realizować opcje w transzach przyznawanych co miesiąc tzn. 33 opcji i tak, aż do wyczepania opcji na akcje z całkowitej puli pierwotnie przyznanych opcji.
Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca nabywając prawo do realizacji opcji, nie musi ich od razu realizować tzn. wykupić. Opcje są przechowywane na specjalnie dedykowanej platformie do czasu upływu ich terminu ważności (co do zasady okres 10 lat). Przy czym, zgodnie z warunkami Programu w przypadku zakończenia współpracy uczestnika (Wnioskodawcy) z organizatorem programu (A), uczestnik programu może wykonać opcje tylko w zakresie, w jakim opcje te byłyby możliwe do realizacji przez uczestnika w dniu zakończenia świadczenia usług na rzecz Spółki. Możliwość ta przysługuje nie dłużej niż przez trzy miesiące po dniu zakończenia świadczenia usług. Powyższe oznacza, że warunkiem realizacji wszystkich przyznanych opcji (Grant 1 i Grant 2) jest kontynuacji świadczenia usług na rzecz spółki A, w przeciwnym razie w zakresie w jakim przyznane opcje nie zostały zrealizowane prawo do ich wykupu wygasa.
Jeżeli zaś świadczenie usług uczestnika programu zakończy się z powodu śmierci uczestnika (lub uczestnik umiera w ciągu trzech 3 miesięcy po zakończeniu świadczenia usług) wówczas opcje uczestnika mogą zostać wykonane wyłącznie w zakresie, w jakim byłyby możliwe do wykonania przez uczestnika w dniu zakończenia świadczenia usług. W przypadku śmierci uczestnika mogą zostać one zrealizowane przez przedstawiciela prawnego uczestnika lub upoważnionego cesjonariusza nie później niż w ciągu 12 miesięcy od daty zakończenia świadczenia usług przez uczestnika na rzecz Spółki.
Reasumując - z chwilą przyznania opcji na akcje, Podatnik nie nabywa jeszcze prawa do swobodnego dysponowania nimi. Aby pochodny instrument finansowy (opcje na akcje), został przekształcony na akcje, które będą mogły zostać sprzedane na amerykańskiej giełdzie w stosunku 1:1, Wnioskodawca musi podjąć decyzję o ich wykupie, po z góry określonej w Planie cenie wykupu opcji na akcje (co do zasady cena wykupu ustalana jest w kwocie częściowej wartości rynkowej akcji - świadczenie częściowo odpłatne).
W momencie podjęcia decyzji o wykupie opcji na akcji dochodzi do zamiany opcji na akcje - B (realizacja opcji), którymi Wnioskodawca może dysponować w ograniczonym zakresie. Wnioskodawca nabywa prawo do sprzedaż akcji, jednak sprzedaż ta jest uzależniona od tzw. trading window, czyli momentu ogłoszenia przez Spółkę, iż w danym dniu (okresie) akcje mogą być sprzedane. Wnioskodawca we wskazanym okresie może sprzedać akcje, ale nie musi, bez wątpienia podjęcie decyzji o sprzedaży zrealizowanych opcji, uzależnione jest od ceny akcji na giełdzie, która stare fluktuuje i ulega zmianie.
Prawo do nabycia akcji w ramach Programu 2, odbywa się na następujących zasadach:
Samo przyznanie Wnioskodawcy RSU, nie daje mu jeszcze żadnego prawa do swobodnego dysponowania nimi. RSU nie mogą być sprzedawane, przenoszone, zastawiane, cedowane lub w inny sposób zbywane do momentu realizacji RSU.
RSU Wnioskodawca otrzymuje na zasadzie uznaniowej od bezpośredniego przełożonego w zależności od wyników w pracy. Wnioskodawca otrzymał następujące granty RSU w liczbie przyznanych jednostek 153, 732, 35 i 452 w 2022 r., 37, 2170, 33 i 89 w 2023 r. oraz 681, 100, 1335 i 128 w 2024 r. Co do zasady przyznane RSU podobnie jak ma to miejsce w opcjach na akcje, jest realizowana w transzach aż do wyczepiania RSU z całkowitej puli pierwotnie przyznanych RSU. Przeważnie okres realizacji RSU jest rozłożony na określoną liczbę lat i polega na realizacji RSU co kwartał w określonych transzach. Zdarza się jednak, że granty, w ramach których przyznawana jest mniejsza liczba RSU, realizowane są w momencie ich przyznania.
Realizacji RSU ma nieco inny mechanizm niż przy opcjach na akcje, gdyż realizacja nie wymaga wykupienia RSU. W momencie realizacji dochodzi do zamiany RSU na akcje - B, którymi Wnioskodawca może dysponować w ograniczonym zakresie. Wnioskodawca nabywa prawo do sprzedaż akcji, jednak sprzedaż ta jest uzależniona od tzw. trading window, czyli momentu ogłoszenia przez Spółkę, iż w danym dniu (okresie) akcje będą mogły być sprzedane.
Ponadto zgodnie z warunkami Programu 2 jeśli uczestnik programu zakończy świadczenie usług z jakiegokolwiek powodu na rzecz B, wszystkie niewykorzystane jednostki RSU przepadną na rzecz ww. Spółki w trybie natychmiastowym, jednocześnie wszystkie prawa uczestnika do tych jednostek RSU automatycznie wygasną bez wypłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz uczestnika.
Zarówno otrzymanie przez Wnioskodawcę opcji na akcję, jaki i RSU, dające możliwość nabycia w przyszłości akcji B stanowi de facto dla Wnioskodawcy czynnik motywacyjny zachęcający do świadczenia w sposób ciągły usług na rzecz A. Nie ulega wątpliwości, że na decyzję zawarcia przez Wnioskodawcę Kontraktu z spółką A i świadczenia na jej rzecz usług wpłynęły nie tylko warunki zawarte w samym Kontrakcie (w późniejszym okresie również Umowie), ale również otrzymanie pisemnego potwierdzenia od przedstawiciela A o przyznaniu Wnioskodawcy opcji na akcje (które Wnioskodawca po upływie określonego okresu i pod warunkiem dalszego świadczenia usług na rzecz A będzie mógł zrealizować po korzystnej cenie (tzn. wykupić) oraz następnie zbyć). Ponad wszelką wątpliwość otrzymanie przez Wnioskodawcę propozycji przystąpienia do kolejnych programów motywacyjnych, w ramach których Wnioskodawca otrzymuje RSU, powoduje chęć kontynuacji współpracy ze Spółką, a tym samym wpływa pozytywnie na dalszy rozwój działalności gospodarczej, prowadzonej przez Podatnika tzn. podjęcia wszelkich działań, które w sposób zorganizowany i ciągły zabezpieczają źródło przychodów.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgonie z którym osoby fizyczne, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawca korzysta z ryczałtowej formy opodatkowania, na mocy ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593).
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu papierami wartościowymi lub instrumentami pochodnymi. Pochodne instrumenty finansowe (opcje na akcje, RSU) są przyznawane Wnioskodawcy w ramach programu motywacyjnego, organizowanego przez Spółkę A.
Jak zostało podkreślone w stanie faktycznym w wyniku przyjętego modelu biznesowego Spółka A zawarła m.in. umowę z podmiotem zewnętrznym C, któremu przekazała do obsługi zewnętrznej zadania z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi w tym przygotowywanie i zawieranie umów z wykonawcami działającymi na zlecenie i na rzecz A, wypłaty wynagrodzenia, rozliczanie czasu podróży służbowych i innych wydatków. Na mocy ww. mechanizmu Wnioskodawca został „przekazany do obsługi zewnętrznej” firmie - C.
Wnioskodawca podpisał umowę o świadczenie usług ze spółką C, regulującą warunki i zakres zlecenia podjętego przez Wnioskodawcę i A (dalej: Umowa). Należy zaznaczyć, iż Umowa ma charakter instruktażowy, regulujący kwestię współpracy między Wnioskodawcą, C oraz A.
Umowa zawiera w swojej treści zapis o przyznaniu Wnioskodawcy opcji na akcje oraz RSU w zależności od aktualnych wyników i zaangażowania w realizację projektów A. Otrzymanie opcji na akcje/RSU (możliwości nabycia akcji Spółki A w przyszłości) stanowi zatem dla Wnioskodawcy czynnik motywacyjny, zachęcający do prowadzenia i rozwijania przez Wnioskodawcę prowadzonej działalności gospodarczej z obszaru IT, realizując w sposób ciągły usługi na rzecz A (udział w projektach związanych z szeroko pojętym oprogramowaniem i rozwiązań informatycznych).
RSU (ang. Restricted Stock Units) i tzw. opcje na akcje (ang. stock options), stanowią inny instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024r. poz. 722),a tym samym stanowią pochodny instrument finansowy zdefiniowany w art. 5a pkt 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 163).
Wnioskodawca wskazuje, że w wyniku udziału w programie motywacyjnym otrzymuje jednostki RSU nieodpłatnie po okresie upływu restrykcji w tzw. momencie realizacji RSU.
Ponadto Wnioskodawca na skutek udziału w programie motywacyjnym otrzymuje również opcje na akcje jako świadczenie częściowo odpłatne. Z chwilą przyznania opcji na akcje, Podatnik nie nabywa jeszcze prawa do swobodnego dysponowania nimi. Aby pochodny instrument finansowy (opcje na akcje), został przekształcony na akcje, które będą mogły zostać sprzedane na amerykańskiej giełdzie w stosunku 1:1, Wnioskodawca musi podjąć decyzje o ich wykupie, po z góry określonej w Planie cenie wykupu opcji na akcje (co do zasady cena wykupu ustalana jest w kwocie częściowej wartości rynkowej akcji - świadczenie częściowo odpłatne).
Wnioskodawca wskazuje, że na mocy art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.”) za przychody z działalności gospodarczej uważa się wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 u.p.d.o.f. wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a u.p.d.o.f. wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Jeżeli zaś świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f.).
Dokonując zatem szczegółowej analizy powołanych regulacji należy wskazać, że świadczenia częściowo odpłatne, co do zasady mieszczą się w definicji świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 2b w zw. z art. 11 ust. 2 -2a u.p.d.o.f.).
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychód powstały w dacie realizacji pochodnych instrumentów finansowych (opcje na akcje oraz RSU), o których mowa w art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f, tzn. w dacie zamiany opcji na akcje/zamiany RSU na akcje należy zakwalifikować do źródła przychodów - pozarolnicza działalność gospodarcza i na mocy art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej: „u.z.p.d.”) w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. powinien zostać opodatkowany 3% stawką podatkową oraz czy w momencie zbycia tych akcji Wnioskodawca rozpozna przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f. i będzie uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu w wysokości przychodu rozpoznanego w dacie zamiany opcji na akcje/zamiany RSU na akcje (realizacji opcji i RSU) na mocy art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f.?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód powstały w dacie realizacji opcji, tj. w dacie wykupu opcji należy zakwalifikować do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „u.z.p.d.”) opodatkować 3% stawką podatkową.
Natomiast w przypadku zbycia akcji Podatnik, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej: „u.p.d.o.f.”) powinien rozpoznać przychód z kapitałów pieniężnych i na mocy art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia akcji, wartości przychodu powstałego w momencie realizacji akcji.
Wnioskodawca jest zdania, że przychód powstały w dacie realizacji opcji oraz RSU tj. w dacie wykupu opcji (świadczenie częściowo odpłatne), a w przypadku RSU w dacie zamiany RSU na akcje należy zakwalifikować do źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 6 ust. 1 u.z.p.d w zw. z art. 14 u.p.d.o.f) oraz opodatkować 3% stawką podatkową jako nieodpłatne (częściowo odpłatne) świadczenie (na mocy art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) u.z.p.d. w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.).
W przypadku zaś zbycia akcji, Podatnik rozpozna przychód z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f.) i będzie uprawniony do rozpoznania jako kosztu uzyskania przychodu wartości przychodu rozpoznanego na etapie realizacji opcji na podstawie art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f.
Analizując zagadnienie powstania przychodu na skutek udziału w programie motywacyjnym, w następstwie którego Wnioskodawca w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, korzystający z zryczałtowanej formy opodatkowania, nabywa nieodpłatnie (lub częściowo odpłatnie) akcje w wyniku realizacji programu motywacyjnego, należy każdorazowo brać pod uwagę normy wynikające zarówno z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. W art. 10 ust. 3 zostały wymienione przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. reguluje kwestię, zgodnie z którą, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 u.p.d.o.f.
W art. 12 u.z.p.d zostały wymienione stawki podatkowe dla poszczególnych przychodów.
W ust. 2b ww. przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% dla przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 u.p.d.o.f. wynosi 3%.
Stosownie do art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z kolei na mocy art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Treść art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. wskazuje, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl ust. 2 ww. przepisu, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 22c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f.).
N mocy art. 10 ust. 4 u.p.d.o.f., przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.) lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.
Uwzględniając powyższą regulację, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w momencie realizacji opcji na akcje oraz RSU (w wyniku udziału w programie motywacyjnym), powstanie po Jego stronie przychód podlegający opodatkowaniu, który zdaniem Wnioskodawcy, powinien zostać zaliczony do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zw. z art. 14 u.p.d.o.f). Tak rozpoznany przychód należy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) u.z.p.d. w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. opodatkować 3% stawką podatkową jako nieodpłatne (częściowo odpłatne) świadczenie i ustalić jego wysokość w oparciu o treść art. 11 ust. 2-2b u.p.d.o.f.
Podatnik chciałby podkreślić, że obecnie coraz częstszą praktyką jest tworzenie mechanizmu gratyfikacji pracowników lub innych osób powiązanych ze świadczeniodawcą poprzez realizację praw z pochodnych instrumentów finansowych, lub innych praw pochodnych, które obejmują te osoby od spółki w ramach nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) świadczenia (tzw. programy motywacyjne). W zależności od relacji wiążącej uczestnika programu z organizatorem programu przychody takie powinny być odpowiednio zaliczane do źródła przychodów ze stosunku służbowego/stosunku pracy, przychodów z działalności wykonywanej osobiście, pozarolniczej działalności gospodarczej lub innych źródeł.
Niewątpliwie przychód, jaki osiągnie Wnioskodawca z tytułu realizacji opcji oraz RSU, będzie przychodem w ramach prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej.
Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, Wnioskodawca jeszcze przed podjęciem współpracy z A w ramach zachęcenia Podatnika do nawiązania współpracy z A otrzymał w ramach oferty zatrudnienia w październiku 2018 r. zapewnienie, że w przypadku zdecydowania się na współpracę przyznane zostanie Wnioskodawcy 2 000 opcji na akcje oraz stałe miesięczne wynagrodzenie. Niewątpliwie perspektywa otrzymania akcji spółki A w przyszłości obiektywnie wpłynęła na rozwój przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, która jest cały czas kontynuowana (ciągłość w świadczeniu usług) na rzecz tego samego podmiotu (A).
Ponadto od momentu podjęcia przez Wnioskodawcę współpracy z A w ramach przystąpienia do programu motywacyjnego Podatnikowi w zależności od wyników w pracy oraz zaangażowania w rozwój spółki A przyznawane są opcje na akcję oraz RSU. Przyznanie i jego warunki (tzn. ilość przyznanych opcji lub RSU oraz okres ich realizacji) następuje zwykle w wyniku przeprowadzenia tzw. rozmowy rocznej (podsumowującej wyniki pracy Podatnika i poziom realizacji określonych projektów) z bezpośrednim przełożonym Wnioskodawcy nadzorującym realizację projektów w A. Nie ulega wątpliwości, że przyznawane Wnioskodawcy pochodne instrumenty finansowe stanowią swojego rodzaju formę wyróżnienia (gratyfikacji) za działalność na rzecz A. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie są one elementem stałego wynagrodzenia, jakie Podatnik otrzymuje za realizację czynności na rzecz A. Niemniej jednak, możliwość otrzymania nieodpłatnie (częściowo odpłatnie) akcji Spółki A w przyszłości, stanowi bezsprzecznie dla Wnioskodawcy czynnik motywacyjny i powoduje chęć kontynuacji współpracy ze Spółką A, a tym samym wpływa pozytywnie na dalszy rozwój prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej.
W kwestii ustalenia prawidłowej stawki podatkowej dla przychodu z działalności gospodarczej z tytułu realizacji opcji (świadczenie nieodpłatne/częściowo odpłatne) zastosowanie znajdzie regulacja art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) u.z.p.d. w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.
Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 u.p.d.o.f. wynosi 3%.
Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia w naturze otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Mając powyższe na uwadze Podatnik stoi na stanowisku, że przychód - w przypadku RSU (nieodpłatnie objętych akcji spółki) i w przypadku opcji na akcje (częściowo odpłatnych akcji spółki) mieści się w zakresie prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej i powinien zostać opodatkowany 3% stawką podatkową.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że stanowisko, zgodnie z którym przychód z tytułu nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) objęcia akcji spółki uzyskany w następstwie udziału w Programie motywacyjnym w ramach prowadzonej przez Podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., zostało zaprezentowane w licznych interpretacjach podatkowych (m.in. w interpretacji podatkowej z 13 sierpnia 2021 r. Nr: 0113-KDIPT2-3.4011.434.2021.2.IR oraz w interpretacji podatkowej z 19 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.803.2020.2.MG). Wartość takiego przychodu należy natomiast określić na podstawie art. 11 ust. 2a-2b w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.
Ponadto w interpretacji podatkowej z 20 października 2020 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.585.2020.1.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej poparł stanowisko podatnika, który w ramach prowadzenia pozarolniczej działalność gospodarczej, opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jest uprawniony do opodatkowania nieodpłatnego przychodu z działalności – 3% stawką podatkową (na mocy art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit e) u.z.p.d. (obecnie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ww. ustawy) w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.).
W przypadku natomiast podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o zbyciu akcji uzyskanych w następstwie realizacji Programu, Wnioskodawca rozpoznana przychód ze źródła kapitały pieniężne, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f., zgodnie z którym za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
Przechodząc do sposobu opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia akcji, wskazać należy, że zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Dochodem, o którym mowa w ust. 1 art. 30b ustawy, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c, osiągnięta w roku podatkowym (art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy). Przy zbyciu akcji nabytych nieodpłatnie (częściowo odpłatnie), koszty uzyskania przychodu należy ustalić w oparciu o przepis art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f. (stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane w licznych interpretacjach podatkowych m.in. w interpretacji podatkowej z 20 sierpnia 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011.343.2019.1.GG, w interpretacji z 15 lipca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011.360.2021.3.AK).
W myśl art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f., w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:
1)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo
2)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo
3)równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług
- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.
Zdaniem Podatnika, wspomniana wyżej regulacja daje możliwość uwzględnienia w kosztach podatkowych - w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy/prawa otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie - wartości przychodu określonego na moment otrzymania/nabycia tych rzeczy/praw z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń i świadczeń w naturze, określonego zgodnie z art. 11 ust. 2, ust. 2a i ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bazując na powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż przez Niego akcji, nabytych nieodpłatnie, bądź częściowo odpłatnie w wyniku realizacji programu motywacyjnego, spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania, który należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f. Uzyskany z tego tytułu przychód Wnioskodawca będzie uprawniony pomniejszyć m.in. o koszt uzyskania przychodów ustalony w oparciu o cytowany powyżej art. 22 ust. 1d u.p.d.o.f., tj. w wysokości przychodu jaki Wnioskodawca osiągnął z tytułu nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) nabycia akcji spółki amerykańskiej w wyniku realizacji opcji.
Przyjęcie odmiennego stanowiska skutkowałaby tym, że przychód z tytułu nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego byłby opodatkowany dwukrotnie: po raz pierwszy w momencie ich nabycia (realizacji), po raz drugi z momentem odpłatnego zbycia tychże akcji (wyrok WSA z 16 grudnia 2020 r. sygn. akt: I SA/GD 819/20, wyrok NSA z 8 października 2020 r. sygn. akt II FSK 1610/18).
Zakaz podwójnego opodatkowania tożsamych wartości tym samym podatkiem, wypływa wprost z norm konstytucyjnych. Na tle prawa podatkowego konstytucyjna zasada równości oznacza postulat zachowania równomierności w opodatkowaniu podatkami przez wprowadzenie powszechnego i proporcjonalnego opodatkowania (art. 32 Konstytucji RP). Powszechność opodatkowania oznacza opodatkowanie wszystkich podatników na tych samych zasadach (postanowienie NSA z 5 kwietnia 2011 r. sygn. akt I FSK 525/10).
Ponadto zarówno w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 22 maja 2002 r. sygn. akt K 6/02), jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 11 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 972/09) wskazuje się, że podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Panią oceny stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą indywidualnych spraw innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie
