Czy Wnioskodawca może w jakikolwiek sposób odzyskać zapłacony w fakturach podatek VAT związany z realizacją ww. projektu? - Interpretacja - ILPP4/443-515/12-3/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2013, sygn. ILPP4/443-515/12-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może w jakikolwiek sposób odzyskać zapłacony w fakturach podatek VAT związany z realizacją ww. projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn. Zajęcia edukacyjne z zakresu aktywnego spędzania wolnego czasu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn. Zajęcia edukacyjne z zakresu aktywnego spędzania wolnego czasu . Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowania zapytania oraz stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest fundacją zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców, jednak złożył w Sądzie wniosek o wykreślenie z listy przedsiębiorców. Nie prowadził on do tej pory i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności gospodarczej. Zainteresowany w myśl statutu może prowadzić działalność odpłatną, do tej pory nie prowadził takiej działalności, w przyszłości istnieje możliwość takiej działalności i związanych z nią przychodami, jednakże na niskim poziomie. Wnioskodawca nie ma statusu OPP, zamierza wystąpić o taki status w przyszłości. Zainteresowany nie zbiera składek członkowskich, nie dokonuje sprzedaży więc wartość przychodów nie przekroczy 150.000 zł rocznie. Wnioskodawca korzysta z dotacji, które w całości przeznacza na realizację swoich celów statutowych. Dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na obniżenie ceny usługi świadczonej przez Zainteresowanego, ponieważ nie pobiera on żadnych opłat od uczestników swoich projektów.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego dotyczącego podatku VAT.

Zainteresowany złożył wniosek o dotację do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, w którym ubiega się o refinansowanie wydatków związanych z realizacją projektu w wysokości kosztów brutto wraz z podatkiem VAT, ponieważ nie będzie miał możliwości tego podatku odzyskać w innej formie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż realizuje projekt pn. Zajęcia edukacyjne z zakresu aktywnego spędzania wolnego czasu . W ramach tego projektu nabyte będą takie usługi i towary jak: wynajem pomieszczeń na zajęcia edukacyjne, przeprowadzenie zajęć praktycznych zwianych z nauką jazdy konnej dla dzieci, wydruk broszur informacyjnych, zakup rzutnika wraz z ekranem.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lutego 2013 r.).

Czy Wnioskodawca może w jakikolwiek sposób odzyskać zapłacony w fakturach podatek VAT związany z realizacją ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w fakturach związanych z realizacją ww. projektu. Zainteresowany, który nie prowadzi działalności gospodarczej, korzystający z podmiotowego zwolnienia podatku VAT, a jednocześnie nie prowadzący działalności powodującej konieczność uiszczenia tego podatku i związanej z tym rejestracji w ewidencji VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowany realizuje projekt pn. Zajęcia edukacyjne z zakresu aktywnego spędzania wolnego czasu . W ramach tego projektu nabyte będą takie usługi i towary jak: wynajem pomieszczeń na zajęcia edukacyjne, przeprowadzenie zajęć praktycznych zwianych z nauką jazdy konnej dla dzieci, wydruk broszur informacyjnych, zakup rzutnika wraz z ekranem. Wnioskodawca złożył wniosek o dotację do Urzędu Marszałkowskiego Województwa D, w którym ubiega się o refinansowanie wydatków związanych z realizacją projektu w wysokości kosztów brutto wraz z podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn. Zajęcia edukacyjne z zakresu aktywnego spędzania wolnego czasu , bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 522 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu