tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i u... - Interpretacja - IPPP3/443-55/13-2/RD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.03.2013, sygn. IPPP3/443-55/13-2/RD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji przedmiotowych projektów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2013 r. (data wpływu 23.01.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskujące o dofinansowanie Stowarzyszenie jest organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, funkcjonującą w oparciu o pracę własną członków, finansowaną ze składek członkowskich, pozyskanych grantów i darowizn sponsorów. Stowarzyszenie powstało w 2000 roku. Statutowe cele organizacji to - działalność na rzecz rozwoju Ziemi, wspieranie inicjatyw o charakterze społecznym, ekonomicznym, samorządowym, wspieranie rozwoju samorządów lokalnych, wspieranie rolnictwa i terenów wiejskich, współpraca z innymi regionami w ramach integracji europejskiej, działanie na rzecz budowania integracji europejskiej, działalność na rzecz krzewienia kultury polskiej, w szczególności przez upowszechnienie folkloru i sztuki lokalnej, rozwój oświaty wiejskiej i edukacji dostosowanej do zachodzących przemian, szczególnie edukacji ekologicznej, kształtowanie postaw pro rodzinnych, pomoc rodzinom wielodzietnym, praca z młodzieżą - poprzez sport, organizację wypoczynku czasu wolnego i obozów rekreacyjnych oraz wszelkie działania skierowane na rzecz pomocy niepełnosprawnym.

W latach 2000-2010 Stowarzyszenie organizowało m.in. Forum Gospodarcze - konferencja i wystawy przy wsparciu Ministra Gospodarki, Polsko-Francuska wymiana młodzieży finansowana w ramach Programu Młodzież, organizacja obchodów 500-lecia nadania praw miejskich wraz z budową pomnika Marszałka J. Piłsudskiego, Imprezy sportowe spartakiady dzieci i młodzieży z okazji Dnia Dziecka, rodzinne rajdy rowerowe i motocykli zabytkowych, projekty przywracające tradycje - W tyglu różnorodnościnadwiślańskie sagi dofinansowany przez Muzeum Historii Polski, Starym sadem na orkiszowe staje - dofinansowany przez Fundację Wspomagania Wsi. Organizacja wzniosła obelisk w miejscu pierwszego pochowku generała Franciszka Włada, dowódcy 14 Dywizji Piechoty Armii Poznań dofinansowany przez Radę Ochrony Pamięci Walki Męczeństwa. Stowarzyszenie wydało kilka publikacji, w tym Wielokulturowość Ziemi - ze środków PO FIO oraz Świątynie i kapliczki Ziemi. Stowarzyszenie realizuje także projekty w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 855 ze zm.) i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym W Rejestrze Stowarzyszeń.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym płatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o p.t.u (zwolnienie podmiotowe), nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, a także nie składało i nie składa w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. W wyniku realizacji projektów Stowarzyszenie nie osiąga żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją projektów nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie p.t.u. We wnioskach o dofinansowanie realizacji projektów Stowarzyszenie wykazuje podatek od towarów i usług (VAT) jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie, które nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT w deklaracji składanej w Urzędzie Skarbowym może starać się o zwrot podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług na potrzeby realizowanych projektów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizacji operacji, ponieważ nie jest podatnikiem tego podatku, nie prowadzi też działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usług z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, że zakupione towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, zatem nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, funkcjonującą w oparciu o pracę własną członków, finansowaną ze składek członkowskich, pozyskanych grantów i darowizn sponsorów. Stowarzyszenie powstało w 2000 roku. W latach 2000-2010 Stowarzyszenie organizowało m.in. Forum Gospodarcze - konferencja i wystawy przy wsparciu Ministra Gospodarki, Polsko-Francuska wymiana młodzieży finansowana w ramach Programu Młodzież, organizacja obchodów 500-lecia nadania praw miejskich wraz z budową pomnika Marszalka J. Piłsudskiego, Imprezy sportowe spartakiady dzieci i młodzieży z okazji Dnia Dziecka, rodzinne rajdy rowerowe i motocykli zabytkowych, projekty przywracające tradycje - W tyglu różnorodności - nadwiślańskie sagi - dofinansowany przez Muzeum Historii Polski, Starym sadem na orkiszowe staje - dofinansowany przez Fundację Wspomagania Wsi. Organizacja wzniosła obelisk w miejscu pierwszego pochowku generała Franciszka Włada, dowódcy 14 Dywizji Piechoty Armii Poznań dofinansowany przez Radę Ochrony Pamięci Walki Męczeństwa. Stowarzyszenie wydało kilka publikacji, w tym Wielokulturowość Ziemi Iłowskiej - ze środków PO FIO oraz Świątynie i kapliczki Ziemi. Stowarzyszenie realizuje także projekty w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. W wyniku realizacji projektów Stowarzyszenie nie osiąga żadnych przychodów. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji przedmiotowych projektów.

Jednocześnie Stowarzyszenie nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 312 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie