Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego stworzenia i realizacji LSR. - Interpretacja - ITPP2/443-268/11/KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2011, sygn. ITPP2/443-268/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego stworzenia i realizacji LSR.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami mającymi na celu stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami mającymi na celu stworzenie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, zgodnie z wpisem do KRS, zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON oraz statutem, prowadzi działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowaną, o symbolu - wg Polskiej Klasyfikacji Działalności - 9499Z. Nie jest organizacją pożytku publicznego. Może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji LSR, a dochód z tej działalności ma być przeznaczony na realizację celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów były składki członkowskie.

Stowarzyszenie zostało wybrane przez Marszałka Województwa do realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (RROW), działania LEADER. W ramach tego działania złożyło wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rozwoju. W związku z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może odzyskać zapłaconego przy zakupie towarów i usług podatku naliczonego. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie może odzyskać tego podatku. Dofinansowanie przeznaczone jest na stworzenie i realizację LSR, tj.:

  • podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez podniesienie atrakcyjności turystycznej terenu LGD,
  • podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój ich aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej przy zachowaniu dziedzictwa i poszanowania przyrody.

Realizacja ww. celów związana jest z:

  • poniesieniem kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi,
  • prowadzeniem badań obszaru LGD, szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi, aktywizowaniem lokalnej społeczności.

W trakcie realizacji ww. projektu nabywane towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, a z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju. Będą to:

  • koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenie członków Rady, koszty podróży organów i pracowników LGD, wynagrodzenie pracowników LGD, wynagrodzenia za zlecenia (ochrona-monitoring, bieżące naprawy), najem, utrzymanie i wyposażenie biura oraz zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne, doradztwo prawne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, prowadzenie rachunku bankowego,
  • koszty związane z badaniem obszaru LGD: umowami cywilnoprawnymi związanymi z badaniem potencjału rynku LGD na usługi dla ludności, rolnictwa i leśnictwa, badaniem terenu LGD pod kątem atrakcyjności turystycznej w oczach turystów oraz ustaleniem potencjału rozwoju rynku turystycznego,
  • koszty związane z informowaniem o LGD i LSR: prowadzeniem strony www, wydrukiem i oprawą dokumentacji LGD celem jej udostępniania, przygotowaniem projektu i wydrukiem materiałów informacyjnych, wyjazdami i pobytem informatorów, bazą danych,
  • koszty związane ze szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD: najmem pomieszczeń, wynagrodzeniem trenerów i specjalistów, wyżywieniem trenerów, noclegiem uczestników szkolenia, drukiem materiałów szkoleniowych oraz udziałem w innych szkoleniach,
  • koszty związane z wydarzeniami promocyjnymi: najmem sprzętu i powierzchni, materiałami promocyjnymi, upominkami i nagrodami,
  • koszty związane z aktywizowaniem lokalnej społeczności: najmem sprzętu i powierzchni, wynagrodzeniem prowadzących spotkanie, podróżami, żywieniem i noclegiem uczestników spotkania, materiałami szkoleniowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług uiszczany przy dokonywaniu zakupu towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać tego podatku, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie dokonuje sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. powyższą kwestię w analogiczny sposób reguluje w rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W związku z tworzeniem i realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju ponosi koszty administracyjne związane z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, a także prowadzeniem badań obszaru LGD, szkoleniem pracowników, zarządu i rady LGD, wydarzeniami promocyjnymi oraz aktywizowaniem lokalnej społeczności. Ubiega się o dofinansowanie wydatków ze środków Unii Europejskiej. Ponoszone wydatki nie będą służyły działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie dokonuje sprzedaży).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na stworzenie i realizację LSR. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy