prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacja projektu polegającego na udostępnieniu i dig... - Interpretacja - IBPP4/443-918/11/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2011, sygn. IBPP4/443-918/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacja projektu polegającego na udostępnieniu i digitalizacji zbiorów w Muzeum

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011r. (data wpływu 27 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.), o udzielenie o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacja projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacja projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lipca 2011r. nr IBPP4/443-918/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Muzeum złożyło wniosek i ma być beneficjentem projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 1, warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, działanie 1.2. Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Instytucją zarządzającą RPO jest Zarząd Województwa. W przypadku otrzymania dofinansowania projekt realizowany będzie w 25% ze środków własnych, 75% środków pochodzić będzie z RPO.

Projekt zakładający udostępnienie zbiorów przez digitalizację jest spójnym planem konsekwentnych działań w obszarze wybranych zbiorów muzealnych polegających na skanowaniu zbiorów, obróbce komputerowej odwzorowań cyfrowych, powstaniu repozytorium archiwalnego z narzędziami administracyjnymi, powstaniu portalu udostępniającego zgromadzone zbiory cyfrowe w internecie (katalog on-line), wirtualnej prezentacji zdigitalizowanych zbiorów.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności zbiorów Muzeum. Projekt przyczyni się do zaistnienia pozytywnych zjawisk w kraju i regionie, a tym samym do realizacji celów ogólnych projektu, tj. wzrostu wykorzystania potencjału kulturowego, poprawy dostępu do dóbr kultury osobom niepełnosprawnym, wzrostu popytu na regionalne usługi turystyczne, wzrostu rozpoznawalności miasta i regionu, wzbogaceniu oferty kulturowej i turystycznej miasta, wzrostu przychodów muzeum z tytułu wstępu do muzeum. Z rezultatów projektu skorzystać będą mogły osoby mające dostęp do internetu. Z uwagi na powszechny obecnie dostęp do sieci końcowi odbiorcy stanowić będą bardzo liczną grupę populacji. Rezultatem bezpośrednim projektu będzie wzrost zainteresowania ofertą muzeum, a co za tym idzie wzrost frekwencji - liczby zwiedzających muzeum przejawiające się wzrostem sprzedaży biletów wstępu.

Dostawy sprzętu (urządzenia do digitalizacji, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) oraz wszelkie usługi związane z realizacją projektu Muzeum zleci wyłonionym w przetargach wykonawcom.

Nabywcą robót, usług, dostaw będzie Muzeum, jego dane umieszczone będą na fakturach zakupu. Płatności za dostawy dokonywane będą z rachunku bankowego projektu.

W trakcie realizacji projektu i w okresie jego trwałości muzeum jest właścicielem wszelkich rzeczy i praw powstałych w efekcie projektu.

Zgodnie z wnioskiem podatek VAT w projekcie jest wydatkiem niekwalifikowanym.

Ponadto w piśmie z dnia 21 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał:

Muzeum jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. Wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Rezultatem projektu - umieszczenia wizualizacji zbiorów w internecie poprzez specjalnie w tym celu utworzony portal www., którego właścicielem i administratorem będzie Muzeum, będzie zwiększenie zainteresowania zbiorami muzeum, a co za tym idzie zwiększenie frekwencji i sprzedaży biletów wstępu, które stanowią główną sprzedaż opodatkowaną w Muzeum. Zatem towary i usługi nabywane w ramach projektu będą bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zbiory udostępniane będą na portalu bez pobierania opłat. Za 2010r. proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, tj. udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wyniosła 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 lipca 2011r.):
Czy w opisanym przypadku Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z projektem...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 17 lipca 2011r.).

Z uwagi na bezpośredni związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług do projektu. Celem projektu ma być wzrost zainteresowania zbiorami muzeum przejawiający się wzrostem liczby osób kupujących bilet wstępu do Muzeum, który stanowi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy przyjąć - co do zasady - że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku między zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednakże brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

System odliczeń podatku VAT oznacza bowiem całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Pamiętać zatem należy, że prawo do odliczenia podatku należy rozpatrywać na tle całości działalności podatnika, co powoduje, iż czynność niepodlegającą opodatkowaniu, po wykazaniu jej związku z ogólną działalnością opodatkowaną podatnika, skutkuje prawem podatnika do odliczenia podatku naliczonego od tej czynności.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju). Z założenia, to do wykonania tych czynności w klasycznym modelu realizacji prawa do odliczenia mają być wykorzystywane towary i usługi. Jak wskazano powyżej, nie sposób jednak pominąć tych działań podatnika, które choć neutralne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jako niepodlegające podatkowi VAT lub od niego zwolnione, podejmowane są również w celu dokonania sprzedaży opodatkowanej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek i ma być beneficjentem projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 1, warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, działanie 1.2. Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności zbiorów muzeum historycznego Miasta.

Projekt zakładający udostępnienie zbiorów przez digitalizację jest spójnym planem konsekwentnych działań w obszarze wybranych zbiorów muzealnych polegających na skanowaniu zbiorów, obróbce komputerowej odwzorowań cyfrowych, powstaniu repozytorium archiwalnego z narzędziami administracyjnymi, powstaniu portalu udostępniającego zgromadzone zbiory cyfrowe w internecie, katalog on-line, wirtualnej prezentacji zdigitalizowanych zbiorów.

Nabywcą robót, usług, dostaw będzie Muzeum, jego dane umieszczone będą na fakturach zakupu.

Muzeum jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Zbiory udostępniane będą na portalu bez pobierania opłat.

Wnioskodawca wskazał także, że rezultatem projektu - umieszczenia wizualizacji zbiorów w internecie poprzez specjalnie w tym celu utworzony portal www., którego właścicielem i administratorem będzie Muzeum, będzie zwiększenie zainteresowania zbiorami muzeum, a co za tym idzie zwiększenie frekwencji i sprzedaży biletów wstępu, które stanowią główną sprzedaż opodatkowaną w Muzeum.

Zatem towary i usługi nabywane w ramach projektu będą bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo występujących trudności we wskazaniu tego związku bezpośredniego pomiędzy podatkiem naliczonym a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, niewątpliwym jest iż są one ukierunkowane na dokonanie również takich właśnie czynności.

Digitalizacja zbiorów muzeum i późniejsze nieodpłatne ich udostępnienie w internecie - co do zasady jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu VAT, za wyjątkiem wskazanych w art. 8 ust. 2 przypadków. Jednakże bez wątpienia czynności realizowane w celu zwiększenia zainteresowania zbiorami muzeum, a co za tym idzie zwiększenia frekwencji i sprzedaży biletów wstępu, podejmowane są w celu zwiększenia przychodów. Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu zakłada, iż jego efekty będą miały wpływ na sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT (Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia frekwencji i sprzedaży biletów wstępu, które stanowią główną sprzedaż opodatkowaną w Muzeum).

Podkreślenia wymaga, iż dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, iż zwiększy sprzedaż biletów, a co za tym idzie pozwoli w przyszłości zwiększyć przychody Wnioskodawcy.

Tym samym skoro realizacja projektu ma związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, należy przyjąć, że będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług w zakresie w jakim zakupy będą związane z jego działalnością opodatkowaną.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie realizacja projektu związana jest wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach