Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-899/12/TS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2012, sygn. ITPP1/443-899/12/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 3 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7. Na przychody Stowarzyszenia składają się składki członkowskie, dotacje i darowizny. Wszystkie przychody przeznaczane są na cele statutowe. Do celów statutowych Stowarzyszenia zalicza się:

  • tworzenie i upowszechnianie kultury muzycznej na obszarze Polski i poza jej granicami,
  • popularyzowanie twórczości muzycznej chóralnej, w tym rodzimej inspirowanej folklorem, w Polsce i za granicą,
  • społeczno-wychowawcze działania dla umuzykalniania dzieci, młodzieży i ludzi starszych,
  • kształtowanie i umacnianie patriotycznych i obywatelskich postaw swoich członków.

Stowarzyszenie podpisało umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. w ramach programu PROW na lata 2007-2013, z dofinansowaniem w 66% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część środków na realizację projektu stanowią środki własne Stowarzyszenia. Festiwal jest ogólnodostępny, a wstęp na festiwal ma charakter nieodpłatny. Stowarzyszenie złoży wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, w którym chce wykazać jako koszt kwalifikowalny projektu również kwotę podatku VAT, ponieważ od zakupionych towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu Stowarzyszenie niebędąc zarejestrowane jako podatnik VAT czynny nie może odliczyć podatku VAT. Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 dofinansowanie nie obejmuje kwoty podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości kwota podatku VAT jest kosztem kwalifikowalnym projektu i podlega współfinansowaniu ze środków EFRROW.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku postawiono ostatecznie pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług niezbędnych do realizacji opisanego projektu w ramach programu PROW na lata 2007-2013...

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że skoro nie jest podatnikiem VAT czynnym i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, to kwota podatku VAT od zakupionych w związku z realizacją projektu towarów i usług powinna stanowić koszt kwalifikowany projektu i podlegać współfinansowaniu ze środków EFRROW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie podpisało umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. w ramach programu PROW na lata 2007-2013. Festiwal jest ogólnodostępny, a wstęp na festiwal ma charakter nieodpłatny. Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, a towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy