Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.458.2025.1.ENB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.458.2025.1.ENB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pan obywatelstwo białoruskie. Nie posiada Pan Karty Polaka. W okresie od kwietnia 2022 r. do lipca 2025 r. mieszkał Pan na terytorium Republiki Litewskiej:

·od kwietnia do października 2022 r. przebywał Pan na podstawie wizy krajowej,

·od października 2022 r. posiadał Pan czasowe zezwolenie na pobyt.

Był Pan zatrudniony w Republice Litewskiej od września 2022 r. do lipca 2025 r. na podstawie umowy o pracę. Regularnie opłacał Pan podatki oraz składki ubezpieczeniowe. Posiada Pan umowy najmu mieszkania w (...) od kwietnia 2022 r., dokumentujące Pana miejsce zamieszkania.

Od lipca 2025 r. mieszka Pan na stałe w Polsce, a od sierpnia 2025 r. jest Pan zatrudniony w polskiej firmie na podstawie umowy o pracę i planuje opłacać podatki w Polsce. Nigdy wcześniej nie mieszkał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed 2025 r. Z ulgi na powrót nigdy wcześniej Pan nie korzystał – ani w całości, ani w części.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu spełnia Pan warunki do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo braku polskiego obywatelstwa i Karty Polaka, a jedynie na podstawie spełnienia przesłanki zamieszkiwania przez okres co najmniej 3 lat w państwie członkowskim Unii Europejskiej (Litwa)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w opisanym zdarzeniu spełnia Pan warunki do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo braku polskiego obywatelstwa i Karty Polaka.

Podstawą do skorzystania z ulgi jest spełnienie przesłanki zamieszkiwania przez okres co najmniej 3 lat w państwie członkowskim Unii Europejskiej (Republika Litewska) przed przeniesieniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski – zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ponadto z art. 53 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Ulga, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jednakże w celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana wątpliwość dotyczy możliwości skorzystania z ulgi jedynie na podstawie spełnienia przesłanki zamieszkiwania przez okres co najmniej 3 lat w państwie członkowskim Unii Europejskiej, tj. na Litwie.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że posiada obywatelstwo białoruskie. Nie posiada Pan Karty Polaka. W okresie od kwietnia 2022 r. do lipca 2025 r. mieszkał Pan na terytorium Republiki Litewskiej:

·od kwietnia do października 2022 r. przebywał Pan na podstawie wizy krajowej,

·od października 2022 r. posiadał Pan czasowe zezwolenie na pobyt.

Był Pan zatrudniony w Republice Litewskiej od września 2022 r. do lipca 2025 r. na podstawie umowy o pracę. Regularnie opłacał Pan podatki oraz składki ubezpieczeniowe. Posiada Pan umowy najmu mieszkania w (...) od kwietnia 2022 r., dokumentujące Pana miejsce zamieszkania. Od lipca 2025 r. mieszka Pan na stałe w Polsce, a od sierpnia 2025 r. jest Pan zatrudniony w polskiej firmie na podstawie umowy o pracę i planuje opłacać podatki w Polsce. Nigdy wcześniej nie mieszkał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed 2025 r. Z ulgi na powrót nigdy wcześniej Pan nie korzystał – ani w całości, ani w części.

Jak wyjaśniłem powyżej, dla skorzystania z ulgi na powrót istotne jest również spełnienie przesłanek wynikających z art. 21 ust. 43, w tym pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu dla skorzystania z ulgi niezbędne jest aby podatnik spełnił również jedną z poniższych przesłanek:

·posiadał obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

·miał miejsce zamieszkania – nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

·miał miejsce zamieszkania – na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2.

Przy czym wyjaśniam, że jako okres, o którym mowa w ww. pkt 2, należy rozumieć okres wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ustawy, czyli zarówno okres trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym podatnik zmienił miejsce zamieszkania, tj. przeprowadził się do Polski, jak i okres od początku roku, w którym podatnik zmienił miejsce zamieszkania, do dnia poprzedzającego dzień w którym nastąpiła ta zmiana.

Co istotne – rok kalendarzowy obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.

Z wniosku wynika, że posiada Pan obywatelstwo Białorusi, która nie jest członkiem Unii Europejskiej ani Europejskiego Obszaru Gospodarczego, nie posiada Pan Karty Polaka, jak też przed 2025 r. nigdy nie mieszkał Pan w Polsce. Oznacza to, że w Pana sytuacji zastosowanie ulgi na powrót jest uzależnione m.in. od zamieszkania przez wskazany okres w państwach wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b) tiret pierwszy.

Wskazał Pan, że do Polski przeprowadził się w lipcu 2025 r. Zatem okres, w którym powinien Pan posiadać miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki obejmuje:

·3 lata kalendarzowe poprzedzające 2025 r., tj. lata 2022, 2023 i 2024 oraz

·okres od 1 stycznia 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Polskę.

Z podanych przez Pana informacji wynika, że na Litwie – która jest państwem członkowskim Unii Europejskiej – mieszkał Pan dopiero od kwietnia 2022 r. Nie sposób zatem uznać, że spełnił Pan kryterium zamieszkania w tym państwie przez okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających 2025 r. Nie mieszkał Pan bowiem na Litwie przez cały 2022 r.

W przedstawionej przez Pana sytuacji – nie spełnił Pan zatem przesłanek wynikających z art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy od osób fizycznych. Okoliczność zamieszkiwania na Litwie od kwietnia 2022 r. nie uprawnia Pana więc do skorzystania z ulgi na powrót.

Z tego względu odstąpiłem od analizy pozostałych przesłanek niezbędnych dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Niezależnie bowiem od ich ewentualnego spełnienia nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Pana stanowisko, zgodnie z którym „podstawą do skorzystania z ulgi jest spełnienie przesłanki zamieszkiwania przez okres co najmniej 3 lat w państwie członkowskim Unii Europejskiej (Republika Litewska) przed przeniesieniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski” oceniłem jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.