
Temat interpretacji
Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu zakup strojów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012r. (data złożenia 11 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2012r. (data złożenia 4 października 2012r.) oraz pismem z dnia 11 października (data złożenia 12 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu .
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012r. (data złożenia 4 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2012r. znak: IBPP3/443-966/12/LŻ oraz pismem z dnia 11 października 2012r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej, zarejestrowanym w KRS 20 sierpnia 2010r. Zespół jest młodym i małym stowarzyszeniem liczącym 25 członków. Dochody stowarzyszenia pochodzą ze składek członkowskich oraz wpłat osób fizycznych i prawnych na działalność statutową stowarzyszenia i są przeznaczane tylko na ten cel, jest to przede wszystkich renowacja i uzupełnienie strojów ludowych dla zespołu tanecznego. Przychody w roku 2010 wyniosły 2.400 - zł a w roku 2011 - 2.920 zł (zgodnie z CIT-8).
W dniu 14 lutego 2012r. Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa w ramach projektu wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007- 2013. Przedmiotem umowy jest zakup strojów ... (damskich i męskich). Są to stroje regionalne, charakterystyczne dla miejscowości i regionu Wnioskodawcy. Stroje są wykonane ze wzorami tradycyjnymi, aby zespól mógł czynnie promować lokalne dziedzictwo kulturowe. Kwota umowy: 22.749,17 brutto z podatkiem VAT.
Ponieważ Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT i nie ma możliwości odliczenia tego podatku, Samorząd zaliczył podatek VAT do kosztów kwalifikowanych i pomoc finansowa zostanie przekazana w wysokości brutto. Jednocześnie do wniosku o płatność Wnioskodawca musi załączyć interpretację indywidualną wydaną przez organ upoważniony.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i nie ma prawa do odzyskania podatku VAT. Nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.
W ramach realizacji zadania na Stowarzyszenie usługodawca wystawił fakturę VAT za uszycie strojów regionalnych przez podatnika będącego płatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zakupione stroje stanowią mienie Wnioskodawcy nigdy nie będą wypożyczane ani udostępniane odpłatnie. Stroje zostały uszyte na miarę dla każdego członka zespołu i każdy członek zespołu zobowiązał się do dbałości o strój, utrzymywanie go w porządku i należytej czystości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 października 2012r.):
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup związany z realizacją zadania "" w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 11 października 2012r.):
Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej zakup związany z realizacją zadania "", w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym podatnikiem VAT, nie składał deklaracji VAT- 7.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. W ramach realizacji zadania na Stowarzyszenie usługodawca wystawił fakturę VAT za uszycie strojów regionalnych. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione stroje stanowią mienie Wnioskodawcy nigdy nie będą wypożyczane ani udostępniane odpłatnie.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .
Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
