Uznanie wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz prawa do zastosowania (poprzez dokonanie stosownych korekt) 0% stawki podat... - Interpretacja - ITPP2/443-1272b/11/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2011, sygn. ITPP2/443-1272b/11/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Uznanie wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz prawa do zastosowania (poprzez dokonanie stosownych korekt) 0% stawki podatku z tego tytułu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz prawa do zastosowania (poprzez dokonanie stosownych korekt) 0% stawki podatku z tego tytułu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz prawa do zastosowania (poprzez dokonanie stosownych korekt) 0% stawki podatku z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji łopat do turbin wiatrowych. Wyprodukowane łopaty przeznaczone są do zainstalowania w turbinach wiatrowych, które co do zasady - wznoszone są poza terytorium kraju, w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE) lub na terytorium krajów trzecich.

Nabywca, na którego zamówienie łopaty są wytwarzane, ma siedzibę poza terytorium kraju oraz nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca działalności gospodarczej. Nabywca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej oraz posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (Niemcy).

Dostawa łopat odbywa się na warunkach Ex Works (EXW), zgodnie z zasadami Incoterms 2000. Oznacza to, iż Spółka dokonuje dostawy (w rozumieniu Incoterms) w momencie postawienia towaru (łopat) do dyspozycji nabywcy na placu składowym w zakładzie produkcyjnym. Po dokonaniu dostawy Spółka wystawia fakturę sprzedaży. Sprzedaż wykazywana jest na fakturze ze stawką 0%, jednak z uwagi na brak dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium kraju, podatek od towarów i usług rozliczany jest w deklaracji VAT-7, według stawki krajowej (23%), w terminach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa).

Postawienie łopat do dyspozycji nabywcy równoznaczne jest z przeniesieniem na nabywcę ekonomicznego władztwa nad towarami i Spółka nie może już dalej swobodnie tymi łopatami dysponować. Niezwłocznie po wystawieniu faktury przedstawiciel nabywcy dokonuje inspekcji jakościowej zafakturowanych łopat, znajdujących się na placu składowym Spółki. Samo przeniesienie prawa własności łopat na nabywcę jest zastrzeżone do czasu całkowitej zapłaty ceny.

W momencie wystawienia faktury, nie zawsze znane jest miejsce, do którego sprzedane łopaty zostaną wywiezione. Zasadą jest jednak, iż miejsce to znajduje się poza terytorium kraju (w innym państwie Unii Europejskiej lub na terytorium państwa trzeciego). Zasadą jest w konsekwencji, iż łopaty wyprodukowane przez Spółkę na zamówienie rozpatrywanego nabywcy, wywożone są poza terytorium kraju.

Okres, jaki upływa od momentu dokonania dostawy i wystawienia faktury, do momentu faktycznego wywozu łopat za granicę jest bardzo różny i może się wahać od kilku tygodni do nawet dwóch lat. W tym czasie łopaty składowane są na placu przy zakładzie produkcyjnym Spółki. Okres składowania sprzedanych łopat zależy od terminów budowy elektrowni wiatrowych, w których łopaty mają zostać przez nabywcę zainstalowane. Na okres ten Spółka nie ma wpływu.

Za składowanie sprzedanych łopat Spółka nie pobiera od nabywcy żadnych opłat pod warunkiem, iż ilość składowanych zestawów łopat (każdy zestaw zawiera 3 łopaty) nie przekracza uzgodnionego limitu. W przypadku przekroczenia limitu, Spółka może obciążyć nabywcę kosztami składowania.

Zgodnie z warunkami dostawy EXW, za organizację transportu łopat z zakładu Spółki oraz za załatwienie wszelkich formalności związanych z ich wywozem, odpowiedzialny jest zagraniczny nabywca. Po dokonaniu przez nabywcę wywozu łopat do kraju członkowskiego UE, Spółka otrzymuje dokumenty potwierdzające, że łopaty zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy (podatnika podatku od wartości dodanej) na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż z terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, wywóz łopat przez nabywcę do innego państwa członkowskiego UE stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a w konsekwencji, czy po otrzymaniu stosownych dokumentów potwierdzających wywóz towarów do innego państwa członkowskiego UE, Spółka ma prawo do dokonania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym dostawa została zadeklarowana...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy, Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W przypadku, kiedy - tak jak w rozpatrywanym stanie faktycznym - spełnione są wynikające z art. 13 ust. 2 i ust. 6 ustawy warunki dotyczące statusu dostawcy i nabywcy towarów, okolicznością rozstrzygającą o wystąpieniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej WDT) jest łączne spełnienie niżej wskazanych wymagań:

  • musi nastąpić przemieszczenie/wywóz towarów z miejsca nadania na terytorium kraju do miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego UE,
  • przemieszczenie towarów następuje w wykonaniu czynności określonej w art. 7 ustawy, a w szczególności, w wykonaniu dostawy towarów.

Ustawodawca nie wskazuje natomiast, jako warunku uznania danej transakcji za WDT, konieczności przestrzegania jakiegokolwiek limitu czasowego między dokonaniem dostawy, a następującym w jej wykonaniu wywozem towarów do innego państwa członkowskiego UE. Nie stawia również warunku, aby wywóz ten następował bezpośrednio po dokonaniu lub bezpośrednio w następstwie dostawy towarów. Istotne jest natomiast, aby wywóz nastąpił w wykonaniu dostawy towarów.

W rozpatrywanym stanie faktycznym, wywóz towarów poza terytorium kraju do innego państwa UE następuje każdorazowo w wykonaniu dostawy towarów. Z uwagi na okoliczność, iż turbiny wiatrowe, których elementem są łopaty nabyte od Spółki, wznoszone są przez nabywcę poza terytorium kraju, celem nabycia łopat jest właśnie ich wywóz. Wywóz taki możliwy jest jednak dopiero po dokonaniu dostawy przez Spółkę, a więc po przeniesieniu na nabywcę ekonomicznego władztwa nad towarami, polegającym na postawieniu łopat do dyspozycji nabywcy.

Wywóz jest więc bezpośrednią konsekwencją nabycia towaru w wyniku dostawy dokonanej przez Spółkę, która to dostawa umożliwia nabywcy swobodne dysponowanie tym towarem i dokonanie wywozu. Mimo, iż wywóz nie następuje bezpośrednio - w sensie czasowym po dokonaniu dostawy, to następuje on bezpośrednio po dokonaniu dostawy w sensie funkcjonalnym, ponieważ od momentu dokonania dostawy łopaty pozostają na placu składowym dostawcy, oczekując na wywóz przez nabywcę.

Innymi słowy ponieważ, w rozpatrywanym przypadku wywóz łopat jest koniecznym skutkiem ich dostawy dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy, nie powinno budzić wątpliwości, iż wywóz ten następuje w wykonaniu tejże dostawy.

Podobnie jak w przypadku eksportu, również sama definicja WDT wskazująca na wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 przewiduje możliwość istnienia pewnego, bliżej nie określonego, odstępu czasowego, między dostawą a wywozem. Przy braku określenia maksymalnej wielkości tego odstępu, długość tego okresu nie może stanowić argumentu przeciwko uznaniu danej dostawy za WDT.

W konsekwencji, jeżeli nabywca dokona wywozu łopat do miejsca przeznaczenia w innym państwie członkowskim UE, a Spółka otrzyma dokumenty potwierdzające dostarczenie łopat do tego miejsca, to spełnione zostają wskazane wyżej warunki, pozwalające uznać rozpatrywaną transakcję za WDT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 640/10). W konsekwencji, wywóz łopat przez nabywcę z kraju do UE jakiś czas (nawet znaczny) po ich nabyciu od Spółki należy uznać, z punktu widzenia Spółki, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przepisami art. 42 ust. 12a ustawy, Otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

W konsekwencji, po otrzymaniu przez Spółkę dowodów potwierdzających wywóz łopat z terytorium kraju i dostarczeniu ich do nabywcy na terenie innego państwa członkowskiego UE, Spółce przysługuje prawo do dokonania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wykazała przedmiotową dostawę ze stawką VAT jak dla dostawy krajowej. Korekta ta polega na wykazaniu przedmiotowej sprzedaży ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej uznania dokonanych dostaw za eksport pośredni oraz prawa do zastosowania (poprzez dokonanie stosownych korekt) 0% stawki podatku z tego tytułu dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1272a/11/MD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy