Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tut. organ podatkowy, w od... - Interpretacja - PD3.3-443-196/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.09.2004, sygn. PD3.3-443-196/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tut. organ podatkowy, w odpowiedzi na zapytanie Podatnika zawarte w piśmie z dnia 20 lipca 2004r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje.

W treści ww pisma Podatnik prosi o zajęcie stanowiska w sprawie podatku VAT w zakresie przepisów dotyczących zmian w opodatkowaniu usług turystyki, po wejściu w życie nowej ustawy o podatku od towarów i usług a w szczególności art. 119 tej ustawy . Podatnik uważa, iż ma możliwość wyboru czy usługę turystyki rozliczać jak do tej pory z prawem do odliczenia podatku naliczonego od nabycia usług świadczonych dla bezpośredniej korzyści turysty czy stosować metodę marży. Ponadto nadmienia, iż usługi turystyki świadczy głównie na terenie kraju, ale zdarza się zorganizowanie wycieczki za granicę. Działa w imieniu nabywcy usługi, w imieniu własnym i przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Ponadto zapytuje czy ma obowiązek wystąpić o nadanie NIP na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych nadmieniając, że nie zajmuje się handlem a tylko świadczy usługi turystyki.

Odpowiadając na pytania Podatnika w zakresie podatku od towarów i usług tut. organ podatkowy wyjaśnia: że nie od woli Podatnika zależy sposób opodatkowania usług turystyki. Zgodnie bowiem z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marzy pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5 w świetle którego w przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29 ww ustawy o VAT. Zgodnie z ut. 6 w/w artykułu 119 w świetle którego w przypadkach, o których mowa w ust. 5, podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne. Zatem w przypadku świadczenia usługi turystycznej jeżeli podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników część świadczeń wykonuje we własnym zakresie, wówczas odrębnie musi ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych (opodatkowanych według zasad ogólnych) i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści nabywcy usługi (opodatkowanych według marży).

Z opodatkowania marzy na szczególnych zasadach określonych w art. 119 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie te biura turystyczne, które działają na rzecz nabywcy usługi, we własnym imieniu i na własny rachunek . Dla realizacji usługi turystycznej nabywają towary i obce usługi na własną rzecz i we własnym imieniu, i tak też odsprzedają te produkty nabywcom. Nie mogą z tej formy opodatkowania korzystać agenci, którzy działają w imieniu i na rzecz innych podmiotów, tzn. w charakterze pośredników otrzymujących wynagrodzenie prowizyjne, które to podlega u nich opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, w przypadkach gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek ,
  3. przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty

Na to czy podstawą opodatkowania jest kwota marży czy opodatkowanie następuje na zasadach ogólnych określonych w art. 29 ustawy o VAT nie ma wpływu gdzie organizowana jest wycieczka (za granicą czy w kraju).

Dodatkowo informuje się, iż zgodnie z ust. 7 w/w art. 119 usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty.

W przypadkach jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty (art. 119 ust. 8).

Ponadto informuje się, że zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia z dnia 5 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr r 55, poz. 538) wzór potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia. W treści formularza VATR UE informacja dotycząca obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych nie są wymienione usługi turystyki. Zatem Podatnik nie ma obowiązku ubiegać się o potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE. Podane informacje są zgodne ze stanem prawnym obowiązującym na dzień ich udzielenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy