W dniu 12.08.2004r wpłynęło do siedziby tutejszego organu pismo Urzędu w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkow... - Interpretacja - PP/443-125/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.09.2004, sygn. PP/443-125/04, Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 12.08.2004r wpłynęło do siedziby tutejszego organu pismo Urzędu w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwrotu podatku naliczonego od nabycia towarów i usług sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowym wniosku PUP wyjaśnia, iż w ramach współfinansowania projektu "Dynamiczne przygotowanie czterdziestu młodych osób bezrobotnych z powiatu grodzkiego ... oraz powiatu ziemskiego i grodzkiego ... do wejścia na rynek pracy - "..." Gmina ... w dniu 30.04.2004r zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o udzielenie dotacji ze środków PHARE 2002 w kwocie 38.496,87 EUR, co stanowi 60% całego projektu. Pozostałymi udziałowcami, którzy współfinansują w/w projekt w 40% są: PUP dla Miasta ..., PUP ... oraz Urząd Miasta .... Ponadto w przedmiotowym piśmie wnioskodawca informuje, iż za koszt kwalifikowany płatny z dotacji PARP nie może być uznany zapłacony podatek VAT.

W świetle powyższej sytuacji powstały u wnioskodawcy następujące wątpliwości:

  • czy przysługuje zwrot podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych bezpośrednio z dotacji PHARE 2002, czy również od zakupów, które zostały zapłacone ze środków pozostałych udziałowców tj. PUP dla Miasta ..., PUP ... oraz Urząd Miasta ...,
  • czy jednostki rozliczające w/w program tj. m.in. Powiatowe Urzędy Pracy (niebędące dotychczas płatnikami VAT) muszą prowadzić ewidencję, o której mowa § 25 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla całości zakupów związanych z funkcjonowaniem programu "...", czy tylko dla zakupów, które zostały sfinansowane ze środków PHARE 2002,
  • czy uzyskanie zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, o którym mowa w § 25 ust.1 pkt 5 powołanego rozporządzenia, jest warunkiem koniecznym dla podatników, którzy otrzymali bezzwrotne środki finansowe z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej ( § 6 ust.3 pkt 1 w/w rozporządzenia).

Zdaniem Urzędu, zwrotowi podlega tylko podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji ze środków PHARE , gdyż tylko ona stanowi bezzwrotną pomoc zagraniczną. Wnioskodawca uważa również, że zobowiązany jest do prowadzenia jedynie ewidencji zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej dotacji, gdyż tylko od nich odzyska podatek naliczony. Ponadto zdaniem PUP, dotację uzyskaną ze środków PHARE 2002 identyfikuje umowa podpisana z PARP oraz wyodrębniony rachunek bankowy, na którym znajdują się środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w powołanym wyżej piśmie.

Zgodnie z treścią przepisu § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl natomiast § 6 ust.4 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.umów zawartych z rządem Rzeczypospolitej Polskiej

2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacenia podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady zwrotu podatku naliczonego podatnikom dokonującym nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej regulują przepisy rozdziału 12 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Zgodnie z regułami określonymi w tym rozdziale, na podstawie § 23 ust.1 w/w rozporządzenia - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4, przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego. W ust.2 tegoż paragrafu wskazano, iż przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust.1.

W świetle powołanych przepisów podkreślić należy, iż zwrot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przysługuje wyłącznie zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powołanego przepisu należy zauważyć, iż Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta ... nie figuruje w bazie tutejszego urzędu jako podatnik podatku od towarów i usług.

Jeżeli zatem Powiatowy Urząd Pracy dokonuje zakupu towarów i usług służących realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa, dla których został powołany, to nawet w przypadku sfinansowania przedmiotowych wydatków ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - zwrot podatku naliczonego, o którym mowa w § 23 cytowanego powyżej rozporządzenia nie przysługuje.

Wykonując bowiem zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, PUP jako organ władzy publicznej nie jest, w zakresie realizacji tych zadań, podatnikiem podatku od towarów i usług.

Niezależnie jednak od powyższych okoliczności tutejszy organ wyjaśnia poniżej zasady regulujące kwestie zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków pomocy zagranicznej.

Zgodnie więc z § 25 ust.1 rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  • złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej
  • prowadzą ewidencję, o której mowa w art.109 ust.3 ustawy
  • w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług
  • posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4
  • posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust.4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust.3 i 4 pkt 1, przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W ust.2 omawianego przepisu wskazano, iż zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4.

Kolejne przypadki, w których podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego zostały uregulowane przez Ministra Finansów w § 26 wyżej powołanego rozporządzenia.

Zgodnie z zasadami określonymi w § 26 ust. 1-3 zwrot podatku przysługuje również, gdy nabycie towarów i usług, jest finansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W takiej sytuacji podatek wykazany w fakturze podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4 , w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury. Jeżeli jednak z umów wynika, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacenie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa wyżej, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.

Tryb i termin otrzymywania zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej określone zostały w § 27 w/w rozporządzenia, z którego wynika, iż zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od jego złożenia. We wniosku podatnik obowiązany jest wskazać co najmniej wartości nabytych towarów i usług, których dotyczy zwrot, a także kwotę podatku, o której zwrot się ubiega. Do wniosku winny być dołączone: kopia dokumentu potwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, dowód dokonania zapłaty z tych środków oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania. Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

Reasumując:

  • w przypadku dokonywania przez zarejestrowanych podatników podatku od towarów i usług nabycia towarów i usług, finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługiwać będzie prawo do zwrotu podatku naliczonego, jeżeli spełnione zostaną wszystkie warunki określone w § 23 - 27 powołanego rozporządzenia.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w przedmiotowym piśmie oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu datowania niniejszego pisma.

Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu