Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia... - Interpretacja - PP/443/32/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.07.2004, sygn. PP/443/32/04, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia 14.06.2004r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:

Z przedstawionego przez pana opisu stanu faktycznego wynika, że wykonuje pan usługi związane z nieruchomościami na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Polsce (P.), lecz wykonywane na terytorium Wspólnoty (Węgry), a także na terytorium państwa trzeciego (Indie).

W ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w wykazie czynności podlegających opodatkowaniu nie wymieniono eksportu usług. Aby stwierdzić, w jaki sposób opodatkowane będą usługi, o których mowa, należy zidentyfikować miejsce świadczenia usług w rozumieniu cyt. wyżej ustawy o VAT. Może się bowiem okazać, że usługi dotychczas traktowane jako eksportowe, podlegać będą opodatkowaniu np. na zasadach krajowych lub też np. usługi wykonywane fizycznie w kraju zostaną potraktowane jako czynność nieobjęta zakresem ustawy o VAT. Miejsce świadczenia, w przypadku świadczenia usług, zdefiniowane zostało w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT jako miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Przyjmując powyższą zasadę okazywałoby się, że każda usługa wykonywana przez podatnika posiadającego siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski opodatkowana byłaby w Polsce. Oczywiście od tej zasady istnieją liczne wyjątki. Okazuje się, że w zależności od okoliczności faktycznych usługi wykonywane przez polskich podatników poza granicami kraju mogą być opodatkowane bądź na warunkach krajowych, bądź jako usługi wykonywane na terytorium państw Wspólnoty z zachowaniem zasady, że podatnik musi zarejestrować się na terytorium państwa, w którym usługa jest wykonywana i rozliczać podatek od wartości dodanej w tym właśnie państwie, bądź też wreszcie jako czynności w ogóle nieopodatkowane przez usługodawcę (świadczącego usługę). W tym ostatnim przypadku obowiązek podatkowy przenoszony jest na nabywcę usługi, a polski podatnik VAT w ogóle nie wykazuje świadczonych usług w ewidencji sprzedaży VAT.

W sytuacji wykonywania przez pana działalności na terenie Węgier miejscem opodatkowania tej działalności będą Węgry, gdyż zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535): "W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości". W przepisie tym przyjęto dla tych usług, że są one opodatkowane zawsze w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu wykonywana jest usługa, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje te usługi. Zasada ta ma miejsce tylko w przypadku gdy usługa związana jest z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia. Jeżeli zatem polski podatnik VAT wykonuje tego typu usługi na terytorium jednego z państw Wspólnoty, to mogą zaistnieć dwa przypadki:

  1. albo polski podatnik będzie zobowiązany do zarejestrowania się na terytorium państwa, w którym usługa jest świadczona,
  2. albo podatek należny z tytułu wykonanej usługi uiści jej nabywca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej (w kraju należącym do Wspólnoty).

Regułą w takich przypadkach jest, że z tytułu świadczonej usługi polski podatnik nie wykaże obowiązku podatkowego w Polsce, bowiem będzie to usługa pozostająca poza zakresem opodatkowani polskim podatkiem VAT. W przepisie tym przyjęto dla tych usług, że są one opodatkowane zawsze w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu wykonywana jest usługa, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje te usługi. Zasada ta ma miejsce tylko w przypadku, gdy usługa związana jest z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia. Odmiennie należy potraktować usługi wykonywane w Indiach, tzn. poza terytorium Wspólnoty, bowiem ustawa o podatku od towarów i usług z 11.03.2004 r. nie posługuje się pojęciem eksportu usług, co oznacza, że w ogóle nie występuje obowiązek w zakresie rozliczania polskiego podatku należnego z tytułu świadczonej tam usługi.

Odpowiadając na pana pytanie zawarte w przedmiotowym piśmie, należy stwierdzić, że dotychczasowe postępowanie w tym zakresie, polegające na stosowaniu stawki 0-procnetowej dla zleceniodawcy, jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Jaśle