Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie Przedsiębiorstwa "..." sp. z o.o. zawarte w piśmie z dnia 04 maja 2004r- dz... - Interpretacja - DV-II-443-9/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.06.2004, sygn. DV-II-443-9/04, Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie Przedsiębiorstwa "..." sp. z o.o. zawarte w piśmie z dnia 04 maja 2004r- działając zgodnie z przepisami art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia.

Stan faktyczny zawarty w złożonym piśmie przedstawia się następująco:

Spółka zrealizowała usługi budowlane dotyczące wykonania budynku głównego (pierwszy etap) oraz łącznika między tym budynkiem a budynkiem istniejącym (drugi etap). Roboty budowlane, o których mowa zostały wg protokołu odbioru zakończone w dniu 28 listopada 2003r., a ich odbiór nastąpił w dniu 22 grudnia 2003r. Spółka wystawiła faktury VAT dokumentujące całość wykonanych robót (również roboty dodatkowe), a Inwestor odmówił przyjęcia faktur za roboty dodatkowe wykonane w I i II etapie oraz nie potwierdził protokółów zdawczo odbiorczych stanowiących załączniki do wystawionych faktur.

Wątpliwości Spółki dotyczą zasad dokumentowania sprzedaży wykonanych usług budowlanych i możliwości skorygowania wystawionych faktur - poprzez wystawienie faktury korygującej lub anulowania tych faktur.

Zdaniem Spółki obowiązek wystawienia faktury i odprowadzenia podatku wystąpił w ciągi 30 dni od daty zakończenia robót i przekazania obiektu inwestorowi tj. od 28 listopada 2003r. - zgodnie z art. 6 ust. 8b pkt 2 lit. d ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W ocenie Spółki brak jest możliwości wystawienia dokumentu korygującego, gdyż inwestor nie posiada dokumentu sprzedaży - więc można jedynie anulować fakturę.

Organ podatkowy zajmując stanowisko w przedmiotowej sprawie stwierdził, co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 8b pkt 2d ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) w przypadku usług budowlanych lub budowlano - montażowych obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi.

Powyższy przepis art. 6 ust. 8b pkt 2d w/w ustawy stosuje się również do usług wykonywanych częściowo , których odbiór jest dokonywany na podstawie protokółów zdawczo odbiorczych - stosownie do art. 6 ust. 8c cyt. ustawy

Stosownie natomiast do kolejnego przepisu art. 6 ust. 8d wyżej wymienionej ustawy , w przypadkach określonych w ust. 8b pkt 2d otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części, dotyczy to również zadatków , przedpłat i rat , także otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Oznacza to, że przyjęcie każdej części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego, a w przypadku gdy podatnik za wykonaną usługę nie otrzymał zapłaty obowiązek podatkowy powstaje nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi - stosownie do powołanego art. 6 ust. 8b pkt 2d w/w ustawy.

W świetle wyżej powołanych przepisów podniesione przez Spółkę w zapytaniu okoliczności dotyczące: zawarcia ustnych ustaleń i uzgodnień, odmowy przyjęcia przez inwestora wystawionych faktur jak również nie uregulowania należności za wykonane roboty są bez znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania przedmiotowych usług i rozliczenia podatku.

Fakturę dokumentującą wykonanie usług budowlanych lub budowlano - montażowych - zgodnie § 40 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) podatnik jest zobligowany wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Zgodnie z tą regulacją okoliczność wystawienia faktury nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.

Na podstawie art. 2 ust.1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.)

Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17 tej ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Treść art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczonych i obowiązujących rabatów ( bonifikat , upustów, uznanych reklamacji i skont.) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót , gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi pomniejszają obrót nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi.

Ponadto przypadki uprawniające podatnika do wystawienia faktur korygujących określone zostały w przepisach § 41 i § 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.)

Zgodnie z § 41 uprawnienie do wystawienia faktur korygujących zachodzi:

  • w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą,
  • w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy,
  • w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek , przedpłat , zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu,

Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - stosownie do § 42 w/w rozporządzenia.

Tak więc podatnik ma prawo wystawić fakturę korygującą wyłącznie w przypadku wystąpienia jednej z przesłanek, o których mowa w treści powołanych przepisów.

Wobec powyższego powołane przez Spółkę w przedmiotowym piśmie okoliczności nie stanowią podstawy do korygowania obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej jak i ,,anulowania wystawionych faktur - gdyż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie określają procedury anulowania faktur.

Odpowiedź została udzielona w odniesieniu do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego i na podstawie przepisów obowiązujących w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowych usług.

Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy