
Temat interpretacji
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji, subwencji lub innych opłat o podobnym charakterze reguluje przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
W myśl ww. przepisu podstawą opodatkowania jest obrót, tzn. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu należnych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (art. 19 ust. 21 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług).
Brzmienie powyższych przepisów wskazuje, że otrzymana dotacja (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko wówczas gdy będzie bezpośrednio związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Z przedstawionego w wymienionym na wstępie piśmie stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dofinansowania są wynagrodzenia. Ponieważ, w świetle przepisów cyt. wyżej ustawy, wynagrodzenia nie spełniają definicji towaru, jak również świadczenia usług, toteż ich dofinansowanie z Funduszu PFRON nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku VAT. Zwłaszcza, że jak wskazano, dopłata nie wpływa bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika lecz rachunek Funduszu Rehabilitacyjnego i jedynie zwiększa wartość Zakładowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych.
