W związku z pismem z dnia 22.12.2004 roku (data złożenia w tutejszym organie podatkowym 27.12.2004r.) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stos... - Interpretacja - PP/443-79/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2004, sygn. PP/443-79/04, Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem z dnia 22.12.2004 roku (data złożenia w tutejszym organie podatkowym 27.12.2004r.) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) i n f o r m u j e co następuje:

Jak wynika z wniosku Gmina ... zawarła z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa trzy umowy na współfinansowanie, w ramach programu SAPARD, zadań inwestycyjnych. Zawarte umowy dotyczą "Budowy wodociągu tranzytowego DN 80 ...", Budowy kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków sanitarnych" oraz "Budowy placu gier i boiska do piłki plażowej wraz z publiczną infrastrukturą towarzyszącą na działkach 652,653 w m...."

W swoim wniosku Gmina reprezentowana przez Burmistrza ...zwróciła się o wyjaśnienie czy naliczony podatek od towarów i usług, wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanych inwestycji, przysługuje Gminie do odliczenia.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa reprezentuje pogląd, iż naliczony podatek od towarów i usług przy realizacji tej inwestycji nie może stanowić kosztu kwalifikowanego i nie będzie refundowany ze środków SAPARD, gdyż podatek ten można odzyskać w ramach rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym.

Ustosunkowując się do powyższego, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia:

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o dokumenty będące w posiadaniu tutejszego organu podatkowego stwierdzić należy, iż Gmina nie dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług a zatem nie posiada statusu podatnika VAT (na potrzeby podatku VAT zarejestrował się Urząd Miejski).

Z uwagi na ten fakt Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizowanych inwestycji bądź do zwrotu różnicy podatku.

Zgodnie z art.6 ust.1, pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w związku z czym nie może też zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Gmina nie może również ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), albowiem zawarte umowy nie spełniają podstawowego warunku zawartego w w/w § 27a ust. 1 tego rozporządzenia, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Jak wynika z wniosku wszystkie umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarte zostały po dniu 1 maja 2004r.

Z uwagi na powyższe, w opinii tutejszego organu podatkowego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego wykonawcy realizującemu inwestycję, o której mowa w piśmie.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny oraz aktualny stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszej interpretacji.

Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich