
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania za podstawę opodatkowania całego wynagrodzenia otrzymanego od Zamawiającego w związku z realizacją świadczenia kompleksowego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Informacje ogólne
Wnioskodawca (dalej również Wykonawca) jest czynnym podatnikiem VAT, podmiotem leczniczym wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.
Wnioskodawca złożył ofertę w projekcie „… dla uczestników projektu „….” (dalej: „Zamówienie”). Oferta została złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego na podstawie art. 169 i dalsze ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 z późn. zm.) na zadanie: …”. „…” to Projekt realizowany przez Województwo … – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w … (dalej: „Zamawiający”). … Telecentrum będzie świadczyć usługi teleopieki docelowo dla .... mieszkańców województwa …, potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Przedmiotem Zamówienia jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego (dalej: „Aplikacja”), dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego.
Do teleopieki wykorzystywane będą urządzenia w postaci urządzeń do teleopieki – opasek na rękę, wyposażonych przede wszystkim w przycisk SOS pozwalający na wywołanie alarmu przez Użytkownika i wezwanie pomocy w sytuacjach niebezpieczeństwa, zagrożenia życia lub zdrowia. Urządzenia te, oprócz dwukierunkowej komunikacji zapewniającej możliwość kontaktu z Telecentrum i/lub osobami wskazanymi do kontaktu/członkami rodziny/opiekunami, wyposażone będą w dodatkowe funkcjonalności, w tym co najmniej - geolokalizację, czujnik upadku, czujniki pomiaru tętna, saturacji, licznik kroków, itp.
Aplikacja, to oprogramowanie teleinformatyczne, które będzie dostarczone przez Wnioskodawcę i będzie obsługiwać … Telecentrum/wykorzystywane przez Telecentrum na potrzeby realizacji usługi teleopieki w ramach projektu (dalej: „Telecentrum”). Zamawiający oczekuje dostarczenia i wdrożenia w pełni funkcjonalnego i przetestowanego na dzień składania oferty systemu informatycznego – Aplikacji – systemu teleopieki, na potrzeby funkcjonowania … Telecentrum, przy założeniu, że ma być to jeden system, dla wielu użytkowników, z licencją terminową na czas trwania zawartej umowy - do dnia …, z możliwością ewentualnego przedłużenia. Aplikacja - system teleopieki ma zapewniać możliwość działania Telecentrum w zakresie obsługi urządzeń do teleopieki - opasek do teleopieki w systemie 24/7/365 z gwarancją SLA 99,98% w skali roku. Czas reakcji na zgłoszenie musi wynosić do 15 minut. Zamawiający oczekuje, że Aplikacja - system teleopieki dostarczona zostanie w modelu usługowym wraz z zintegrowaną wirtualną centralą telefoniczną.
Usługi teleopieki w ramach Telecentrum świadczone są przez wykwalifikowaną kadrę ratowników medycznych zatrudnionych przez Partnera Projektu – Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w …. Ratownicy pełnią dyżury w dwuosobowych zespołach, w trybie 24/7/365, dzięki czemu usługi teleopieki realizowane są na najwyższym poziomie, gwarantując ciągłą gotowość niesienia wsparcia dla Uczestników projektu i zapewniając im poczucie bezpieczeństwa o każdej porze dnia i nocy.
Zasada działania Telecentrum jest następująca:
1.Alarmy SOS przychodzące z urządzeń do teleopieki - opasek są obsługiwane przez ratowników na komputerach stacjonarnych. Rozmowa przychodząca z urządzenia do teleopieki - opaski jest realizowana po wciśnięciu przycisku SOS z wykorzystaniem posiadanych przez zamawiającego telefonów systemowych VOIP w taki sposób, że jednocześnie dzwonią oba telefony ratowników. Po odebraniu połączenia przychodzącego, alarm SOS z wybranego urządzenia do teleopieki - opaski jest obsługiwany przez tego ratownika, który w pierwszej kolejności odebrał połączenie.
2.Alarmy upadkowe przychodzące z urządzeń do teleopieki - opasek obsługiwane są analogicznie jak w przypadku wciśnięciu przycisku SOS.
3.Ratownik dyżurujący dokonuje rozpoznania sytuacji i postępuje zgodnie z procedurami. Interwencja może zakończyć się poradą medyczną, powiadomieniem sieci pomocowej – osób wskazanych do kontaktu, członków rodziny/opiekunów, wezwaniem służb ratunkowych.
W ramach realizacji Zamówienia, Zamawiający oczekuje od Wykonawcy następujących świadczeń:
1.Dostawy Aplikacji – systemu teleopieki na potrzeby funkcjonowania … Telecentrum, z licencją terminową na czas trwania Projektu – do dnia … z możliwością przedłużenia, wraz z jej pełnym wdrożeniem, uruchomieniem, utrzymaniem, aktualizacjami i wsparciem technicznym. Zakres ten obejmuje również zapewnienie hostingu Aplikacji - systemu teleopieki i wirtualnej centrali telefonicznej.
2.Dostawy urządzeń do teleopieki - opasek wraz z zainstalowanymi kartami SIM w liczbie … sztuk do siedziby … Telecentrum, o której mowa powyżej. Dystrybucja opasek do Użytkowników leży po stronie Zamawiającego. Dostawa opasek do teleopieki może odbyć się w maksymalnie dwóch transzach, przy czym sumaryczny czas dostawy wszystkich … szt. opasek nie może przekroczyć 30 dni kalendarzowych od momentu zawarcia umowy.
3.Dostawy wirtualnej centrali telefonicznej w modelu wysokiej dostępności HA. Centrala musi zostać zintegrowana z Aplikacją – systemem teleopieki oraz telefonami systemowymi IP ... …, posiadanymi przez Zamawiającego.
4.Uruchomienia obecnie pracujących telefonów systemowych IP … … na potrzeby Telecentrum w ilości … szt., w lokalizacji przy ul. …, ...
5.Uruchomienia obecnie pracujących w Telecentrum komputerów w lokalizacji, o której mowa powyżej, podłączenia ich i skonfigurowania do pracy w sieci komputerowej z Aplikacją, wirtualną centralą telefoniczną i telefonami systemowymi. W celu zachowania komfortu pracy ratowników i pracowników technicznych wymagane jest zachowanie istniejącej architektury systemowej domeny Telecentrum, dostępu do serwera, zarządzania użytkownikami, zmiany haseł, nadawania uprawnień, itp. wynikających z architektury domeny.
6.Uruchomienia obecnie pracującego w Telecentrum urządzenia wielofunkcyjnego ... w lokalizacji przy ul. …, …, podłączenie i skonfigurowanie do pracy w sieci komputerowej umożliwiającej wspólne wydruki.
7.Dostawy i uruchomienia wspólnej przestrzeni dyskowej do wymiany plików pomiędzy pracownikami Telecentrum o pojemności minimum 2 TB z odpowiednią redundancją, możliwością przydziału uprawnień dla każdego z pracowników oraz system kopii zapasowych skonfigurowany w taki sposób, aby nie spowodować utraty danych w przypadku awarii.
8.Dostawy i uruchomienia urządzeń sieciowych typu firewall zapewniających ochronę sieci lokalnej Telecentrum przed atakami hakerskimi. Urządzenie powinno być dostarczone w taki sposób, aby jego awaria nie powodowała przerwy w pracy Telecentrum (proponowanym rozwiązaniem jest konfiguracja urządzenia głównego i zapasowego połączonego w klaster).
9.Uruchomienia łączy internetowych niezbędnych w celu realizacji zadania w lokalizacji Telecentrum przy ul. …, … – szczegółowy stan infrastruktury opisano poniżej. Łącza należy skonfigurować w taki sposób, aby awaria jednego z nich nie powodowała przerwy w pracy Telecentrum.
10.Aktywnego udziału Wykonawcy we wdrożeniu i konfiguracji opasek – w celu sprawnego przypisania i rozdysponowania urządzeń dla partnerów Projektu. Wykonawca dokona importu istniejącej bazy danych Uczestników teleopieki do dostarczonej przez siebie Aplikacji – systemu teleopieki.
11.Dostawy, konfiguracji i uruchomienia systemu komunikacji pomiędzy partnerami Projektu. System musi posiadać funkcjonalność oprogramowania typu Helpdesk, powinien działać poprzez zapewnienie systemu ticketowego, który umożliwi pracownikom otrzymywanie zgłoszeń od każdego z partnerów (gmin) i przypisywanie ich do odpowiedniego działu lub członka zespołu. System powinien następnie umożliwiać śledzenie statusu zgłoszeń, od początkowego otrzymania do ostatecznego rozwiązania. Podstawowe wymagane funkcjonalności to:
a.Organizacja i priorytetyzacja zgłoszeń, dzięki zautomatyzowanemu systemowi ticketowemu, pracownicy mogą łatwo przypisać, śledzić i zarządzać zgłoszeniami, co zwiększa ich produktywność. Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane i przechowywane w jednym miejscu, co zapewnia pełną transparentność i umożliwia pracownikom śledzenie postępów i historii zgłoszeń.
b.Szybki i efektywny system odpowiedzi na zgłoszenia. Dostępność 24/7.
c.Powiadamianie e-mailowe o utworzonym nowym zgłoszeniu, edycji zgłoszenia przesyłane bezpośrednio do partnerów.
d.System musi umożliwiać konfiguracje i modyfikacje kategorii zgłoszeń, tworzenie departamentów, tworzenie kont dla użytkowników (w tym partnerów/gmin).
e.Moduł statystyk, moduł wyszukiwania zgłoszeń według kryteriów. Zamawiający dostarczy wykonawcy plik Excel z nazwami partnerów w celu nadania uprawnień oraz listę pracowników Telecentrum w celu utworzenia kont. Licencja na system Helpdesk powinna być terminowa, do dnia ... z opcją ewentualnego przedłużenia. Szczegółowe funkcjonalności systemu Helpdesk Wykonawca przedstawi zamawiającemu w formie prezentacji.
12.Dostawy panelu Administratora do zarządzania dostarczonymi kartami SIM lub w razie konieczności, na każde wezwanie Zamawiającego, dostarczenie w formie elektronicznej informacji zawartych w panelu, tj. zestawienie połączeń przychodzących, wychodzących, wykorzystanie pakietu danych, itp.
13.Przeszkolenia osób wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi Aplikacji, w tym również osób, które zostaną wskazane w całym okresie trwania projektu.
14.Dostarczenia instrukcji użytkowania i funkcjonowania Aplikacji – systemu teleopieki oraz opasek do teleopieki.
15.Dostosowania procedur funkcjonowania Telecentrum, w szczególności w zakresie realizacji usługi teleopieki z dostarczoną przez Wykonawcę Aplikacją – systemem teleopieki.
16.Wykonawca będzie zobowiązany do udzielenia przez cały okres trwania umowy gwarancji i wsparcia technicznego na prawidłowe, wolne od wad i nieprzerwane działanie dostarczonej Aplikacji - systemu teleopieki, wraz ze wszystkimi komponentami niezbędnymi do jej prawidłowego funkcjonowania. Termin rozpoczęcia gwarancji i wsparcia technicznego będzie liczony od dnia po podpisaniu Protokołu odbioru przedmiotu zamówienia bez uwag.
Szczegółowy opis świadczenia – dostawa Aplikacji
Zamawiający oczekuje dostarczenia i wdrożenia w pełni funkcjonalnego i przetestowanego na dzień składania oferty systemu informatycznego – Aplikacji – systemu teleopieki, na potrzeby funkcjonowania …, przy założeniu, że ma być to jeden system, dla wielu użytkowników, z licencją terminową na czas trwania Projektu - do dnia 31.12.2026 r., z możliwością ewentualnego przedłużenia. Zamawiający oczekuje, że Aplikacja dostarczona zostanie w modelu usługowym wraz z zintegrowaną wirtualną centralą telefoniczną. Aplikacja musi być świadczona w ramach Środowiska Produkcyjnego. Wszelkie zmiany, testy i aktualizacje Aplikacji muszą być dokonywane w Środowisku Testowym i przejść pozytywną walidację Wykonawcy (potwierdzoną każdorazowo Zamawiającemu) przed wgraniem lub zmianą w Środowisku Produkcyjnym. Środowisko Produkcyjne i Środowisko Testowe, a także wirtualna centrala telefoniczna podlegają wymogom hostingu opisanym w OPZ. Wykonawca zobowiązany jest zintegrować Aplikację z wirtualną centralą telefoniczną.
Wymagane parametry Aplikacji obejmują:
1.Przyjmowanie połączeń przychodzących z alarmu SOS opaski na numer alarmowy Telecentrum. Każdy Użytkownik opaski musi posiadać własny profil w Systemie przypisany do numeru karty SIM, w którym Zamawiający może umieścić podstawowe informacje o Użytkowniku opaski (dane osobowe, adresy, choroby, leki, osoby do kontaktu, itp.) w postaci zapisu w systemie oraz w postaci zeskanowanego dokumentu PDF.
2.Wizualna informacja na ekranie wraz z sygnałem dźwiękowym z natychmiastowym otwarciem kartoteki dzwoniącego Użytkownika opaski po zaakceptowaniu alarmu przez operatora telecentrum.
3.Tryb permanentnego śledzenia/odpytywania opaski w momencie wywołania alarmu SOS i raportowanie pozycji na bieżąco.
4.Akustyczne potwierdzenie wywołania alarmu SOS na opasce i na stanowisku operatora w formie alarmu dźwiękowego.
5.Możliwość stworzenia łańcucha alarmowania – możliwość indywidualnego skonfigurowania każdej opaski za pośrednictwem systemu Telecentrum w sposób umożliwiający połączenie alarmowe w kolejności zgodnej z przypisanymi numerami telefonów.
6.System ma umożliwić administratorowi ustawienie trybu monitorowania alarmów dla dowolnie wybranego użytkownika posiadającego odpowiednie uprawnienia w trybie:
a.Śledzenia alarmów SOS lub jednoczesnego śledzenia alarmów SOS oraz alarmów technicznych, dotyczących stanu urządzeń monitorujących,
b.Nadejście alarmu sygnalizowane jest w Telecentrum wyświetleniem w widoku alarmów systemu oraz sygnałem dźwiękowym połączenia przychodzącego. Po przyjęciu zgłoszenia przez pracownika Telecentrum następuje bezpośrednie połączenie głosowe z opaski Użytkownika z operatorem Telecentrum,
c.Alarmy SOS są sygnalizowane sygnałem dźwiękowym, który można dezaktywować,
7.System powinien umożliwić użytkownikom w Telecentrum oraz opiekunom na identyfikację lokalizacji użytkownika opaski za pośrednictwem aplikacji lub portalu na smartfonach lub komputerach osobistych. System wyświetla pozycję użytkownika opaski w postaci ikony na mapach, wyświetlając koordynaty geograficzne (lat/long) oraz na żądanie adres administracyjny,
8.System powinien zapewnić możliwość definiowania stref bezpieczeństwa, w których Użytkownik opaski może się poruszać. Zasięg stref jest wyświetlany na mapach .... Można definiować dowolną liczbę stref. Wyjście poza strefę jest sygnalizowane alarmem oraz powiadomienie opiekunów zgodnie z wcześniej zaprogramowanym algorytmem.
Szczegółowy opis świadczenia – dostawa urządzeń do teleopieki
Opaska jest przeznaczona dla osób niesamodzielnych, osób starszych, które dzięki opasce mogą zwiększyć poczucie bezpieczeństwa, posiadając świadomość możliwości stałego kontaktu z Telecentrum. Opaska jest urządzeniem przeznaczonym do noszenia przez jej użytkownika na przedramieniu w okolicy nadgarstka (w klasycznym miejscu noszenia zegarka). Opaska jest autonomicznym urządzeniem, tj. nie wymaga do swojego prawidłowego działania innych urządzeń - z wyjątkiem ładowarki i karty SIM. Opaska ma być jednak zintegrowana z oprogramowaniem, którego producentem jest Wykonawca (tj. Aplikacją) – Zamawiający wymaga, aby oferowana opaska była zintegrowana z oprogramowaniem (Aplikacją) w momencie składania Oferty. Opaska posiada wbudowany mikrofon i głośnik umożliwiający dwukierunkową komunikację głosową pomiędzy jej użytkownikiem a Telecentrum. Opaska komunikuje się z Telecentrum poprzez sieć GSM. Bez oprogramowania, którego producentem jest Wykonawca opaska nie pozwoli na połączenie z Telecentrum, co uniemożliwi świadczenie teleopieki na rzecz użytkownika opaski.
Oferowane przez Wnioskodawcę urządzenia do teleopieki stanowią wyroby medyczne w rozumieniu przepisów prawa, tj. w ustawie z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 974 ze zm.; dalej jako: ustawa o wyrobach medycznych) oraz unijnych regulacji, m.in. przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.Urz.UE.L 117 z 05.05.2017, str. 1, ze zm.), przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE (Dz.Urz.UE.L 117 z 05.05.2017, str. 176 ze zm.), dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Projektowane postanowienia umowy
Projekt umowy (dalej: „Umowa”), która może być zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Zamawiającym wyszczególnia w § 8 ust. 1 kwotę wynagrodzenia – w jednej kwocie, z podziałem na kwotę brutto oraz kwotę netto. Dalej w § 8 ust. 3 wskazane jest, że wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 składa się z następujących części:...
Wynagrodzenie, o którym mowa pkt 1 będzie płatne po wykonaniu dostaw poszczególnych partii urządzeń do teleopieki – opasek i podpisaniu protokołu odbioru bez uwag, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.
Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 2 będzie płatne miesięcznie do .., zgodnie z liczbą urządzeń do teleopieki – opasek przypisanych poszczególnym Partnerom Projektu, począwszy od miesiąca, w którym Zamawiający przekaże danemu Partnerowi Projektu urządzenia do teleopieki – opaski, dostarczone przez Wykonawcę, na podstawie prawidłowo wystawionych faktur VAT na poszczególnych Partnerów Projektu.
Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 3 będzie płatne miesięcznie do..., począwszy od miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło rozpoczęcie świadczenia usług i uruchomienie rozwiązań systemowych objętych niniejszym wynagrodzeniem, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.
Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 4 będzie płatne jednorazowo po zrealizowaniu pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy, niewymienionych w pkt 1, 2 i 3 i podpisaniu protokołu odbioru bez uwag, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Czynności wymienione w punkcie 1 - 4 projektu umowy będą wyłącznie przedmiotem realizowanego zamówienia objętego zakresem pytania.
Poza czynnościami wymienionymi w punkcie 1 - 4 projektu umowy Wnioskodawca nie będzie świadczyć innych usług lub dostaw towarów.
Czynności realizowane w ramach Zamówienia, objęte zakresem pytania, Wnioskodawca będzie świadczyć na podstawie jednej zawartej z Zamawiającym umowy.
Świadczeniobiorcą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności w ramach realizowanego Zamówienia jest Zamawiający (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w …), ale Wnioskodawca zgodnie z projektowanymi postanowieniami umowy będzie zobowiązany również do:
a)przeszkolenia pracowników Telecentrum (zatrudnionych przez Partnera Projektu - Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w …) w zakresie funkcjonowania i obsługi dostarczonych urządzeń i rozwiązań systemowych;
b)zrealizowania maksymalnie … szkoleń dla pracowników partnerów (gmin biorących udział w Projekcie … Teleopieka Etap I) w formie stacjonarnej, na terenie województwa …, w zakresie funkcjonowania i obsługi urządzeń do teleopieki – opasek;
- w tym zakresie Wnioskodawca nie będzie zawierał odrębnych umów oraz nie będzie od ww. uczestników projektu otrzymywać wynagrodzenia (wynagrodzenie jest należne wyłącznie od Zamawiającego).
Czynności, objęte zakresem pytania, realizowane w ramach Zamówienia, będą ze sobą ściśle powiązane tworząc z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić. Przedmiotem zamówienia jest bowiem wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego. Poszczególne świadczenia odrębnie nie pozwolą na wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”. Dostawa opasek zintegrowanych z Aplikacją, dostawa zintegrowanej z Aplikacją wirtualnej centrali telefonicznej, pozostałe czynności wraz z szkoleniami polegają na połączeniu różnych elementów i doprowadzeniu do sytuacji, w której możliwe będzie korzystanie z Aplikacji oraz wykonywanie usług teleopieki.
Pomiędzy ww. czynnościami, objętymi zakresem pytania, realizowanymi w ramach Zamówienia, istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie. Zależność ta polega na tym, że:
a)Dostawa urządzeń do teleopieki (opasek) - Zamawiający wymaga, aby oferowana opaska była zintegrowana z oprogramowaniem (Aplikacją) w momencie składania Oferty, wobec czego dostawa urządzeń nie może być zrealizowana oddzielnie, bez związku z dostawą Aplikacji. Opaska ma posiadać wbudowany mikrofon i głośnik umożliwiający dwukierunkową komunikację głosową pomiędzy jej użytkownikiem a Telecentrum. Bez oprogramowania (Aplikacji), którego producentem jest Wykonawca, opaska nie spełnia w ogóle funkcji, których wymaga Zamawiający - nie pozwoli na połączenie z Telecentrum, co uniemożliwi świadczenie teleopieki na rzecz użytkownika opaski przez Partnera Projektu. Tymczasem projekt „…” ma na celu świadczenie usługi teleopieki docelowo dla … mieszkańców województwa …, potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
b)Dostawa Aplikacji – Zamawiający wymaga, aby Aplikacja umożliwiała przyjmowanie połączeń przychodzących z alarmu SOS opaski na numer alarmowy Telecentrum. Zakup Aplikacji nie może być czynnością oferowaną samodzielnie, ponieważ Aplikacja ma być zintegrowana z urządzeniami do teleopieki (opaskami) w momencie składania Oferty.
c)Pozostałe świadczenia wymienione w pkt 3 - 4 Umowy (tj. abonament miesięczny obejmujący usługę hostingu dostarczonej wirtualnej centrali telefonicznej, usługę hostingu dostarczonej Aplikacji – systemu teleopieki oraz wszystkich komponentów niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania, usługę backupu danych gromadzonych przez Telecentrum, oraz usługi utrzymania, wsparcia technicznego oraz aktualizacji urządzeń i rozwiązań systemowych objętych przedmiotem umowy, realizacja pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy, niewymienionych w ust. 3 pkt 1, 2 i 3) – czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, bowiem są to czynności, które polegają na właściwym połączeniu elementów i doprowadzeniu do sytuacji, w której możliwe będzie korzystanie z zamówionych urządzeń do teleopieki, Aplikacji przez Zamawiającego oraz świadczenie usług teleopieki przez Partnera Projektu. Świadczenia pomocnicze w postaci przeszkolenia pracowników Telecentrum oraz pracowników gmin są niezbędnym dla dostawy Aplikacji, bowiem w przypadku braku przeprowadzenia ww. szkoleń partnerzy projektu nie będą mieli wystarczającej wiedzy w jaki sposób obsługiwać Aplikację.
Poszczególne czynności objęte zakresem pytania wykonywane w ramach realizowanego Zamówienia, nie będą mogły stanowić celu samego w sobie i nie będą mogły być wykonywane odrębnie. Dostawa urządzeń do teleopieki, wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją oraz pozostałe czynności związane z dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego stanowią elementy powiązane z dostawą Aplikacji w tym znaczeniu, że przedmiotem przetargu, a następnie umowy jest dostawa Aplikacji wraz z ww. czynnościami. Wobec tego nie jest możliwe nabycie przez Zamawiającego – tytułem przykładu – samych urządzeń do teleopieki, bez innych świadczeń (w tym dostawy Aplikacji) w ramach procedury przetargowej. Zamawiający formułując specyfikację warunków zamówienia, sam de facto pozbawił się takiej możliwości (tj. powyższe wynika wprost z określonych przez Zamawiającego warunków przetargu). Pozostałe usługi, w tym integracja Aplikacji z infrastrukturą sieciową Zamawiającego oraz przeprowadzenie szkoleń mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której będzie możliwe korzystanie z Aplikacji. Samo nabycie poszczególnych świadczeń nie ma dla Zamawiającego żadnego gospodarczego uzasadnienia – to właśnie nabycie Aplikacji sprawia, że nabycie pozostałych świadczeń ma sens. Wynika to wprost z oczekiwań Zamawiającego, który wskazał, że dostawa oczekuje m.in. dostawy wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją – systemem teleopieki oraz telefonami systemowymi IP …, posiadanymi przez Zamawiającego, a także uruchomienia obecnie pracujących w Telecentrum komputerów, podłączenia ich i skonfigurowania do pracy w sieci komputerowej z Aplikacją, wirtualną centralą telefoniczną i telefonami systemowymi.
Głównym świadczeniem jest dostawa Aplikacji, a świadczeniami pomocniczymi są:
- dostawa urządzeń do teleopieki (opasek), oraz
- pozostałe świadczenia wymienione w pkt 3 - 4 Umowy (tj. abonament miesięczny obejmujący usługę hostingu dostarczonej wirtualnej centrali telefonicznej, usługę hostingu dostarczonej Aplikacji – systemu teleopieki oraz wszystkich komponentów niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania, usługę backupu danych gromadzonych przez Telecentrum oraz usługi utrzymania, wsparcia technicznego oraz aktualizacji urządzeń i rozwiązań systemowych objętych przedmiotem umowy, realizacja pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy, niewymienionych w ust. 3 pkt 1, 2 i 3 Umowy).
Czynności pomocnicze będą ściśle związane ze świadczeniem głównym i niezbędne do zrealizowania świadczenia głównego:
a)Dostawa urządzeń do teleopieki (opasek) - Zamawiający wymaga, aby oferowana opaska była zintegrowana z oprogramowaniem (Aplikacją) w momencie składania Oferty, wobec czego dostawa urządzeń nie może być zrealizowana oddzielnie, bez związku z dostawą Aplikacji. Opaska ma posiadać wbudowany mikrofon i głośnik umożliwiający dwukierunkową komunikację głosową pomiędzy jej użytkownikiem a Telecentrum. Bez oprogramowania (Aplikacji), którego producentem jest Wykonawca, opaska nie spełnia w ogóle funkcji, których wymaga Zamawiający - nie pozwoli na połączenie z Telecentrum, co uniemożliwi świadczenie teleopieki na rzecz użytkownika opaski przez Partnera Projektu. Tymczasem projekt „…” ma na celu świadczenie usługi teleopieki docelowo dla 3525 mieszkańców województwa …, potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu;
b)Pozostałe świadczenia wymienione w pkt 3 - 4 Umowy (tj. abonament miesięczny obejmujący usługę hostingu dostarczonej wirtualnej centrali telefonicznej, usługę hostingu dostarczonej Aplikacji – systemu teleopieki oraz wszystkich komponentów niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania, usługę backupu danych gromadzonych przez Telecentrum, oraz usługi utrzymania, wsparcia technicznego oraz aktualizacji urządzeń i rozwiązań systemowych objętych przedmiotem umowy, realizacja pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy, niewymienionych w ust. 3 pkt 1, 2 i 3) – czynności te nie mogą być świadczone odrębnie od świadczenia głównego. Integracja Aplikacji z infrastrukturą sieciową Zamawiającego oraz przeprowadzenie szkoleń mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której będzie możliwe korzystanie z Aplikacji. W przypadku braku przeprowadzenia ww. szkoleń partnerzy projektu nie będą mieli wystarczającej wiedzy w jaki sposób obsługiwać Aplikację. Świadczenie usługi teleopieki przez partnera projektu będzie możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy Aplikacja zostanie zintegrowana z infrastrukturą sieciową oraz urządzeniami do teleopieki (opaskami).
Usługi pomocnicze będą służyć Wnioskodawcy do pełnego zrealizowania świadczenia głównego, a bez nich wykonanie Zamówienia byłoby niemożliwe. Przedmiotem zamówienia jest bowiem wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego. Sama dostawa Aplikacji nie pozwoli na wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”. Dostawa opasek zintegrowanych z Aplikacją, dostawa zintegrowanej z Aplikacją wirtualnej centrali telefonicznej, pozostałe czynności wraz ze szkoleniami polegają na połączeniu różnych elementów i doprowadzeniu do sytuacji, w której możliwe będzie korzystanie z Aplikacji oraz wykonywanie usług teleopieki.
Pytanie
Czy opisane w zdarzeniu przyszłym świadczenia, których dotyczy oferta kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego (Aplikacja), dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego stanowi świadczenie kompleksowe na gruncie VAT, którego głównym świadczeniem będzie dostawa Aplikacji, wobec czego podstawą opodatkowania z tytułu tej czynności będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy – całość wynagrodzenia, które Wnioskodawca otrzyma od Zamawiającego w związku z realizacją świadczenia kompleksowego?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, opisane świadczenia stanowią usługę kompleksową, którego głównym elementem będzie dostawa Aplikacji, wobec czego podstawą opodatkowania z tytułu tej czynności będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy – całość wynagrodzenia, które Wnioskodawca otrzyma od Zamawiającego w związku z realizacją świadczenia kompleksowego.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.
Podstawowym kryterium pozwalającym uznać zbiór określonych czynności za usługę kompleksową (złożoną) jest określenie wzajemnych relacji pomiędzy usługami wchodzącymi w skład usługi złożonej w zakresie celów, które usługi te realizują. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podstawowym celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą główną - usługę kompleksową - jest lepsze wykorzystanie przez klienta usługi głównej. Aby dana usługa pomocnicza mogła być uznana za element usługi kompleksowej winna służyć bezpośrednio realizacji usługi głównej. W celu ustalenia czy dana usługa może być uznana za usługę złożoną, konieczne jest zbadanie przebiegu konkretnej transakcji z uwzględnieniem wszystkich ekonomicznych aspektów tej transakcji.
Należy podkreślić, zgodnie z powyższym wyjaśnieniem, że jedynie te usługi można uznać za jedną usługę kompleksową, które są ze sobą funkcjonalnie związane i które nie mogą funkcjonować prawidłowo bez siebie.
Orzecznictwo TSUE zawiera wskazówki dotyczące warunków jakie muszą być spełnione żeby uznać określony zespół świadczeń za świadczenie złożone.
Jedna transakcja występuje zatem wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Ponadto, jeżeli jedno świadczenie stanowi świadczenie główne, natomiast pozostałe świadczenia stanowią świadczenia dodatkowe/pomocnicze, to traktowane są one z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne, tj. dzielące los prawny świadczenia głównego. W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe/pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego, tj. stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z tego świadczenia (np. wyrok TSUE z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd – pkt 29, wyrok z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 – pkt 16; wyrok z 17 stycznia 2013 r., w sprawie C-224/11 – pkt 30; lub też wyrok TSUE z 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Tumkey Solutions Poland sp. z o.o. – pkt 21).
Poza tym w wyroku z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl Trybunał wskazał, że aby stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym Trybunał wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy, z uwagi na fakt, że to właśnie perspektywa nabywcy powinna być podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Tak również TSUE orzekł w wyroku z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 Bog i inni gdzie wskazał, że: „W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego”.
Natomiast w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV, Trybunał wskazał, że art. 2 (1) VI Dyrektywy „należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.
Powyższe oznacza, że dla oceny, czy w danej sytuacji są spełnione przesłanki dla uznania danego zespołu świadczeń za jedno świadczenie kompleksowe jest ocena, czy w przypadku wydzielenia poszczególnych świadczeń, dla nabywcy będą one miały istotną wartość. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.
Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sytuacji mamy do czynienia z usługą kompleksową, której dominującym świadczeniem jest dostawa Aplikacji – systemu teleopieki na potrzeby funkcjonowania … Telecentrum. Świadczy o tym cel przedmiotu Zamówienia - wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego (Aplikacja), dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego.
Aplikacja, to oprogramowanie teleinformatyczne, które będzie dostarczone przez Wnioskodawcę i będzie obsługiwać … Telecentrum/wykorzystywane przez Telecentrum na potrzeby realizacji usługi teleopieki w ramach projektu. Świadczeniami pomocniczymi będzie dostawa urządzeń do teleopieki skonfigurowanymi z Aplikacją, dostawa wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją oraz pozostałe świadczenia, o których mowa w zdarzeniu przyszłym. Inne świadczenia niż dostawa Aplikacji są ściśle powiązane ze świadczeniem dominującym i tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą można podzielić jedynie sztucznie.
Poszczególne świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia nabywcy świadczeń. Powyższe wynika z oczekiwań Zamawiającego, który jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego oczekuje dostarczenia i wdrożenia w pełni funkcjonalnego i przetestowanego na dzień składania oferty systemu informatycznego – Aplikacji – systemu teleopieki, na potrzeby funkcjonowania … Telecentrum, przy założeniu, że ma być to jeden system, dla wielu użytkowników, z licencją terminową na czas trwania zawartej umowy - do dnia 31.12.2026 r., z możliwością ewentualnego przedłużenia. Aplikacja - system teleopieki ma zapewniać możliwość działania Telecentrum w zakresie obsługi urządzeń do teleopieki - opasek do teleopieki przez w systemie 24/7/365 z gwarancją SLA 99,98% w skali roku. Zamawiający oczekuje, że Aplikacja - system teleopieki dostarczona zostanie w modelu usługowym wraz z zintegrowaną wirtualną centralą telefoniczną.
Urządzenia do teleopieki – opaski są autonomicznym urządzeniem, tj. nie wymagają do swojego prawidłowego działania innych urządzeń - z wyjątkiem ładowarki i karty SIM, ale Zamawiający wymaga, aby oferowana opaska była zintegrowana z oprogramowaniem (Aplikacją) w momencie składania Oferty. Opaska ma posiadać wbudowany mikrofon i głośnik umożliwiający dwukierunkową komunikację głosową pomiędzy jej użytkownikiem a Telecentrum. Bez oprogramowania, którego producentem jest Wykonawca, sama opaska nie pozwoli na połączenie z Telecentrum, co uniemożliwi świadczenie teleopieki na rzecz użytkownika opaski. Tymczasem projekt „…” ma na celu świadczenie usługi teleopieki docelowo dla … mieszkańców województwa …, potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Zamawiający oczekuje dostarczenia i wdrożenia w pełni funkcjonalnego i przetestowanego na dzień składania oferty systemu informatycznego – Aplikacji – systemu teleopieki. Przedmiotem Zamówienia jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki. Zakup urządzeń do teleopieki nie jest więc dla Zamawiającego celem samym w sobie i nie przynosi samodzielnie żadnych korzyści. Bez Aplikacji nie będzie możliwe świadczenie usług teleopieki.
Do wymaganych parametrów Aplikacji należy:
1.Przyjmowanie połączeń przychodzących z alarmu SOS Opaski na numer alarmowy Telecentrum. Każdy Użytkownik opaski musi posiadać własny profil w Systemie przypisany do numeru karty SIM, w którym Zamawiający może umieścić podstawowe informacje o Użytkowniku opaski (dane osobowe, adresy, choroby, leki, osoby do kontaktu, itp.) w postaci zapisu w systemie oraz w postaci zeskanowanego dokumentu PDF.
2.Wizualna informacja na ekranie wraz z sygnałem dźwiękowym z natychmiastowym otwarciem kartoteki dzwoniącego Użytkownika opaski po zaakceptowaniu alarmu przez operatora telecentrum.
3.Tryb permanentnego śledzenia/odpytywania opaski w momencie wywołania alarmu SOS i raportowanie pozycji na bieżąco.
4.Akustyczne potwierdzenie wywołania alarmu SOS na opasce i na stanowisku operatora w formie alarmu dźwiękowego.
5.Możliwość stworzenia łańcucha alarmowania – możliwość indywidualnego skonfigurowania każdej opaski za pośrednictwem systemu Telecentrum w sposób umożliwiający połączenie alarmowe w kolejności zgodnej z przypisanymi numerami telefonów.
6.System ma umożliwić administratorowi ustawienie trybu monitorowania alarmów dla dowolnie wybranego użytkownika posiadającego odpowiednie uprawnienia w trybie:
a.Śledzenia alarmów SOS lub jednoczesnego śledzenia alarmów SOS oraz alarmów technicznych, dotyczących stanu urządzeń monitorujących,
b.Nadejście alarmu sygnalizowane jest w Telecentrum wyświetleniem w widoku alarmów systemu oraz sygnałem dźwiękowym połączenia przychodzącego. Po przyjęciu zgłoszenia przez pracownika Telecentrum następuje bezpośrednie połączenie głosowe z opaski Użytkownika z operatorem Telecentrum,
c.Alarmy SOS są sygnalizowane sygnałem dźwiękowym, który można dezaktywować,
7.System powinien umożliwić użytkownikom w Telecentrum oraz opiekunom na identyfikację lokalizacji użytkownika opaski za pośrednictwem aplikacji lub portalu na smartfonach lub komputerach osobistych. System wyświetla pozycję użytkownika opaski w postaci ikony na mapach, wyświetlając koordynaty geograficzne (lat/long) oraz na żądanie adres administracyjny.
8.System powinien zapewnić możliwość definiowania stref bezpieczeństwa, w których Użytkownik opaski może się poruszać. Zasięg stref jest wyświetlany na mapach .... Można definiować dowolną liczbę stref. Wyjście poza strefę jest sygnalizowane alarmem oraz powiadomienie opiekunów zgodnie z wcześniej zaprogramowanym algorytmem. Należy więc stwierdzić, że dostawa opasek, wirtualnej centrali telefonicznej oraz pozostałe czynności związane z dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego są ściśle powiązane ze świadczeniem dominującym, tj. dostawą Aplikacji - systemu teleopieki na potrzeby funkcjonowania … Telecentrum, z licencją terminową na czas trwania Projektu – do dnia … r. z możliwością przedłużenia, wraz z jej pełnym wdrożeniem, uruchomieniem, utrzymaniem, aktualizacjami i wsparciem technicznym.
Dostawa urządzeń do teleopieki, wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją oraz pozostałe czynności związane z dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego stanowią elementy powiązane z dostawą Aplikacji w tym znaczeniu, że przedmiotem przetargu, a następnie umowy jest dostawa Aplikacji wraz z ww. czynnościami. Wobec tego nie jest możliwe nabycie przez Zamawiającego – tytułem przykładu – samych urządzeń do teleopieki, bez innych świadczeń (w tym dostawy Aplikacji) w ramach procedury przetargowej. Zamawiający formułując specyfikację warunków zamówienia, sam de facto pozbawił się takiej możliwości (tj. powyższe wynika wprost z określonych przez Zamawiającego warunków przetargu). Pozostałe usługi, w tym integracja Aplikacji z infrastrukturą sieciową Zamawiającego oraz przeprowadzenie szkoleń mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której będzie możliwe korzystanie z Aplikacji.
Samo nabycie poszczególnych świadczeń nie ma dla Zamawiającego żadnego gospodarczego uzasadnienia – to właśnie nabycie Aplikacji sprawa, że nabycie pozostałych świadczeń ma sens. Wynika to wprost z oczekiwań Zamawiającego, który wskazał, że dostawa oczekuje m.in. dostawy wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją – systemem teleopieki oraz telefonami systemowymi IP … …, posiadanymi przez Zamawiającego, a także uruchomienia obecnie pracujących w Telecentrum komputerów, podłączenia ich i skonfigurowania do pracy w sieci komputerowej z Aplikacją, wirtualną centralą telefoniczną i telefonami systemowymi.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wszystkie czynności wykonywane w ramach opisanego zamówienia, będą ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie rzecz biorąc będą stanowić z ekonomicznego punktu widzenia całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić. Powyższe wynika z faktu, że intencją nabywcy (Zamawiającego) stanowi przede wszystkim wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi teleopieki w … Telecentrum dla uczestników Projektu „…”, co obejmuje wdrożenie, uruchomienie i utrzymanie dedykowanej Aplikacji – systemu do teleopieki, a także dostawę urządzeń do teleopieki oraz dostawę, uruchomienie i utrzymanie innych niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych. Wreszcie nie można zapomnieć, iż nabycie samej Aplikacji, bez tych wszystkich dodatkowych usług oraz towarów, które Zamawiający wymienił w specyfikacji warunków zamówienia, również nie ma dla Zamawiającego żadnego uzasadnienia gospodarczego. Usługi te i towary same w sobie, po prostu nie mają dla zamawiającego realnej wartości, której oczekuje on od świadczenia kompleksowego jako zintegrowanej całości, o czym świadczy to, że zarówno urządzenia do teleopieki, wirtualna centralna telefoniczna oraz inne niezbędne urządzenia mają być zintegrowane z Aplikacją.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Natomiast stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Na mocy art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W świetle art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie do podstawy opodatkowania.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że realizują Państwo projekt „…”. Przedmiotem Zamówienia jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania dla świadczenia usługi Teleopieki dla uczestników Projektu, wraz z wdrożeniem, uruchomieniem i utrzymaniem dedykowanej aplikacji – systemu teleopieki i środowiska produkcyjnego, dostawą urządzeń do teleopieki - opasek i kart SIM, a także dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego. Dostawa urządzeń do teleopieki, wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją oraz pozostałe czynności związane z dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego stanowią elementy powiązane z dostawą Aplikacji w tym znaczeniu, że przedmiotem przetargu, a następnie umowy jest dostawa Aplikacji wraz z ww. czynnościami. Zamawiający oczekuje dostarczenia i wdrożenia w pełni funkcjonalnego i przetestowanego na dzień składania oferty systemu informatycznego – Aplikacji – systemu teleopieki. Czynności realizowane w ramach Zamówienia, objęte zakresem pytania, będą Państwo świadczyć na podstawie jednej zawartej z Zamawiającym umowy. Z tytułu czynności realizowanych w ramach Zamówienia należne jest Państwu wynagrodzenie – w jednej kwocie, z podziałem na kwotę brutto oraz kwotę netto.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania w pierwszej kolejności wyjaśnienia wymaga, że w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, gdyż składają się z kilku pojedynczych świadczeń. Aby móc określić, że dana czynność jest czynnością kompleksową (jednolitą/złożoną), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na czynność złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania czynności zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedno świadczenie kompleksowe obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład dokonywanej dostawy/usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Podstawowym kryterium pozwalającym uznać zbiór określonych czynności za usługę kompleksową (złożoną) jest określenie wzajemnych relacji pomiędzy usługami wchodzącymi w skład usługi złożonej w zakresie celów, które usługi te realizują. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podstawowym celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą główną – usługę kompleksową – jest lepsze wykorzystanie przez klienta usługi głównej. Aby dana usługa pomocnicza mogła być uznana za element usługi kompleksowej winna służyć bezpośrednio realizacji usługi głównej. W celu ustalenia czy dana usługa może być uznana za usługę złożoną, konieczne jest zbadanie przebiegu konkretnej transakcji z uwzględnieniem wszystkich ekonomicznych aspektów tej transakcji.
Zgodnie z powyższym wyjaśnieniem, jedynie te usługi można uznać za jedną usługę kompleksową, które są ze sobą funkcjonalnie związane i które nie mogą funkcjonować prawidłowo bez siebie.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1, z późn. zm.).
W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że:
każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
Również w orzecznictwie NSA przyjmuje się, że świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych świadczeń wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego. Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy, wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa niezależnie opodatkowane świadczenia. Zatem należy uwzględniać ochronę podstawowych zasad opodatkowania podatkiem od wartości dodanej wymagających, by każda działalność gospodarcza była traktowana w ten sam sposób. Sprzeciwia się to temu, by podmioty gospodarcze dokonujące takich samych czynności, były traktowane odmiennie w zakresie poboru tego podatku (wyrok NSA z 6 maja 2015 r. sygn. akt I FSK 2105/13).
W kontekście przytoczonych regulacji stwierdzenia wymaga, że z wykonaniem czynności złożonej (kompleksowej) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie to jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie czynność taka, jeśli może zostać uznana za czynność o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego.
W konsekwencji, w przypadku czynności o charakterze kompleksowym, o sposobie opodatkowania decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną czynnością kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności. Ocena tej okoliczności powinna odbywać się więc na podstawie tego, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Co ważne, czynność złożona jest świadczona przez jej wykonawcę (jeden podmiot) nawet, gdy ten aby zrealizować tą usługę nabywa od innych podmiotów usługi, które ostatecznie składać się będą na czynność złożoną. Co do zasady bowiem nie może jednej czynności złożonej wykonywać kilka podmiotów.
Należy również zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 3 kwietnia 2008 r. sygn. sprawy C-442/05 Zweckverband zur Trinkwasser-versorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westeibien. Sprawa dotyczyła objęcia obniżoną stawką indywidualnego podłączenia do stałej sieci dostawy wody. Podatnik twierdził, że czynność podłączenia indywidualnego należy do zakresu dostawy wody, do której zastosowanie ma obniżona stawka podatku. Trybunał uznał indywidualne podłączenie wody, jako czynność poboczną do czynności głównej, czyli dostawy wody. W uzasadnieniu sędziowie Trybunału stwierdzili, że: „Bezsporne jest, że bez wykonania podłączenia dostarczanie wody na rzecz właściciela lub posiadacza danej nieruchomości jest niemożliwe. Toteż podłączenie to jest niezbędne w celu dostarczania wody. (...) Ponieważ podłączenie indywidualne jest niezbędne do dostarczania wody ludności, jak wynika to z pkt 34 niniejszego wyroku, należy uznać, że należy ono również do zakresu dostawy wody wymienionej w kategorii 2 załącznika H do szóstej dyrektywy”.
Jak wynika z powyższego, w orzecznictwie sądowym, także w sprawach dotyczących świadczeń złożonych, wielokrotnie akcentowane jest, że potraktowanie kilku usług za jedną złożoną stanowi odstępstwo od powszechności opodatkowania, zgodnie z którą każde świadczenie należy postrzegać odrębnie. Mając do czynienia ze świadczeniami złożonymi, należy każdorazowo spoglądać przez pryzmat powyższej zasady. Inne podejście w rzeczywistości prowadziłoby do pełnej dowolności i uznaniowości przy ocenie kompleksowości.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzenia wymaga, że w analizowanym przypadku realizowane przez Państwa świadczenie ma charakter kompleksowy i zmierza do wykonania czynności głównej, jaką jest dostawa Aplikacji.
W opisie sprawy wskazali Państwo bowiem, że czynności, objęte zakresem pytania, realizowane w ramach Zamówienia, będą ze sobą ściśle powiązane tworząc z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość. Pomiędzy czynnościami, objętymi zakresem pytania, realizowanymi w ramach Zamówienia, istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie. Poszczególne czynności objęte zakresem pytania wykonywane w ramach realizowanego Zamówienia, nie będą mogły stanowić celu samego w sobie i nie będą mogły być wykonywane odrębnie. Dostawa urządzeń do teleopieki, wirtualnej centrali telefonicznej zintegrowanej z Aplikacją oraz pozostałe czynności związane z dostawą, uruchomieniem i utrzymaniem niezbędnych urządzeń i rozwiązań systemowych oraz przeszkoleniem personelu Zamawiającego stanowią elementy powiązane z dostawą Aplikacji w tym znaczeniu, że przedmiotem przetargu, a następnie umowy jest dostawa Aplikacji wraz z ww. czynnościami. Nie jest możliwe nabycie przez Zamawiającego samych urządzeń do teleopieki, bez innych świadczeń (w tym dostawy Aplikacji) w ramach procedury przetargowej. Zamawiający formułując specyfikację warunków zamówienia, sam de facto pozbawił się takiej możliwości (tj. powyższe wynika wprost z określonych przez Zamawiającego warunków przetargu). Pozostałe usługi, w tym integracja Aplikacji z infrastrukturą sieciową Zamawiającego oraz przeprowadzenie szkoleń mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której będzie możliwe korzystanie z Aplikacji.
Dodatkowo wskazali Państwo, że głównym świadczeniem jest dostawa Aplikacji, a świadczeniami pomocniczymi są:
- dostawa urządzeń do teleopieki (opasek), oraz
- pozostałe świadczenia wymienione w pkt 3-4 Umowy (tj. abonament miesięczny obejmujący usługę hostingu dostarczonej wirtualnej centrali telefonicznej, usługę hostingu dostarczonej Aplikacji – systemu teleopieki oraz wszystkich komponentów niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania, usługę backupu danych gromadzonych przez Telecentrum oraz usługi utrzymania, wsparcia technicznego oraz aktualizacji urządzeń i rozwiązań systemowych objętych przedmiotem umowy, realizacja pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy.
W analizowanym przypadku nie zachodzą zatem przesłanki do podziału świadczenia, które dokonują Państwo na rzecz klienta na poszczególne czynności, tj. usługę główną w postaci dostawy Aplikacji oraz usługi pomocnicze. W rozpatrywanej sprawie realizowane przez Państwa czynności są za sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość. Z punktu widzenia nabywcy, tj. klienta, nabywa on jedno świadczenie, składające się z kilku elementów. Jak wynika z okoliczności sprawy, czynności pomocnicze będą ściśle związane ze świadczeniem głównym i niezbędne do zrealizowania świadczenia głównego, jakim w analizowanym przypadku jest dostawa Aplikacji. Usługi pomocnicze będą służyć Państwu do pełnego zrealizowania świadczenia głównego, bez nich wykonanie Zamówienia byłoby niemożliwe.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzenia wymaga, że czynności, o których mowa we wniosku stanowią świadczenie kompleksowe, w którym świadczeniem głównym jest dostawa Aplikacji.
Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego (bądź dokonywanego w innej dopuszczalnej prawem formie) pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług.
W analizowanym przypadku należne Państwu wynagrodzenie, składające się z następujących części:
- wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 1, płatne po wykonaniu dostaw poszczególnych partii urządzeń do teleopieki – opasek i podpisaniu protokołu odbioru bez uwag, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT,
- wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 2, płatne miesięcznie do …, zgodnie z liczbą urządzeń do teleopieki – opasek przypisanych poszczególnym Partnerom Projektu, począwszy od miesiąca, w którym Zamawiający przekaże danemu Partnerowi Projektu urządzenia do teleopieki – opaski, dostarczone przez Wykonawcę, na podstawie prawidłowo wystawionych faktur VAT na poszczególnych Partnerów Projektu,
- wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 3 będzie płatne miesięcznie do .., począwszy od miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło rozpoczęcie świadczenia usług i uruchomienie rozwiązań systemowych objętych niniejszym wynagrodzeniem, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT,
- wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 4 będzie płatne jednorazowo po zrealizowaniu pozostałych dostaw urządzeń i rozwiązań systemowych oraz czynności objętych przedmiotem Umowy, niewymienionych w pkt 1, 2 i 3 i podpisaniu protokołu odbioru bez uwag, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT,
jest niewątpliwie związane z realizowanym przez Państwa świadczeniem kompleksowym, w którym świadczeniem głównym jest dostawa Aplikacji. Poszczególne kwoty, które Państwo otrzymują z tytułu realizacji ww. świadczenia w efekcie kształtują kwotę ostateczną otrzymaną przez Państwa od nabywcy (Zamawiającego) za zrealizowane zamówienie.
W konsekwencji powyższego, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi dla Państwa całość wynagrodzenia otrzymanego od Zamawiającego w związku z realizacją świadczenia kompleksowego, w którym świadczeniem głównym jest dostawa Aplikacji.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
