
Temat interpretacji
Stan faktyczny w sprawie:
Podatnik podatku od towarów i usług - Spółka z o. o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostawie urządzeń i wyposażenia, wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz armatorów morskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej. Przedmiotowe towary handlowe Podatnik nabywa na terenie kraju od przedsiębiorstw handlowych lub bezpośrednio od producentów.
Ocena prawna stanu faktycznego
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy przepisami ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostaw towarów i świadczenia usług wynosi 22%.
Jednakże ustawodawca przewidział zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% m.in. dla:
- niektórych transakcji międzynarodowych, w tym dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
- towarów i usług określonych w poszczególnych przepisach i załącznikach do ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.971, zwanego dalej rozporządzeniem,
w przypadku spełnienia przez podatnika warunków w nich wymienionych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:
- nabywa on na terenie kraju od przedsiębiorstw handlowych lub bezpośrednio od producentów urządzenia i wyposażenie wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy,
- dokonuje on dostawy w/w towarów na rzecz armatorów morskich - podatników zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej.
Ad.1)
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.
Art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienia następujące środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego:
- statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób, jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
- pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłanie w zakresie dostawy na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe). Bez znaczenia pozostaje więc to, na rzecz jakiego podmiotu będzie dokonywana przedmiotowa dostawa. Jeżeli zostanie zachowany bezwzględny wymóg, aby dostawa części i wyposażenia była dokonana dla środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazanych w art. 83 ust.1 pkt 1 ustawy, będzie ona podlegała opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 0%.
Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z wyżej przywołanym przepisem ustawy z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem ustawowej definicji "części" i "wyposażenia" w przepisach ustawy należy przyjąć jego wykładnie językową, zgodnie z którą za część uważa się "wycinek jakiejś całości, jeden z elementów, na które dzieli się jakaś całość, przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości" (Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1974).
Zatem jeżeli towary dostarczane przez kontrahentów krajowych będące przedmiotem dostawy dokonywanej na rzecz Podatnika będą odpowiadały pojęciom "części" lub "wyposażenia" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, przedmiotowa dostawa będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż dostawa następuje na rzecz nabywcy - Podatnika nie będącego armatorem morskim.
Ad. 2)
W myśl definicji zawartej w art. 13. ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Aby transakcję można było uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, ustawodawca w art. 13 ust. 2 ustawy określił warunki, jakie muszą zostać spełnione. I tak, zgodnie z zgodnie z ust. 2 art. 13 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma miejsce pod warunkiem, iż nabywca towarów jest:
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
- podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Jednocześnie ustawodawca w art. 13 ust. 8 ustawy wskazał rodzaje towarów, których dostawa nie jest uznawana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. I tak, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18 - art.13 ust. 8 ustawy. Należy w tym miejscu wskazać, iż przepis art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienia konkretne środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazane w klasyfikacji wydanej na podstawie przepisów o statystyce publicznej i oznaczone konkretnymi numerem ISBN - PKWiU.
W świetle powyższych przepisów ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów nie występuje w przypadku gdy towary będące przedmiotem dostawy będą stanowić części lub wyposażenie statków (z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu) zaklasyfikowanych do grupowania wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż dokonuje on dostawy urządzeń i wyposażenia wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, na rzecz armatorów morskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej. Zatem w świetle w/w przepisów z uwagi na fakt, iż przedmiotem transgranicznych transakcji są części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, to ich dostawa na rzecz kontrahentów z Unii Europejskiej nie jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, a co za tym idzie transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawę tę należy więc traktować jako dokonaną na terytorium kraju podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Kwestie prowadzenia dokumentacji, w tym wystawiania faktur przez podatników, zostały uregulowane w dziale XI ustawy. I tak, zgodnie z art. 106 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Szczegółowe zasady m. in. wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), zwanego dalej rozporządzeniem. I tak, zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy:
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy lub nabywcy, z zastrzeżeniem usust.10 i 11;
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
- nazwę towaru lub usługi;
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
W myśl § 12 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w art. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W takim przypadku należy podąć przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżona stawkę podatku.
