Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność w zakresie wystawiania sztuk teatralnych, na które są sprzedawa... - Interpretacja - US35/PP1/443-259/04/DG

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.11.2004, sygn. US35/PP1/443-259/04/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność w zakresie wystawiania sztuk teatralnych, na które są sprzedawane bilety lub rozdawane zaproszenia. Bilety sprzedawane są w różnych cenach, ale do udziału w spektaklach uprawniają również bezpłatne bilety i zaproszenia. Bilety bezpłatne wydawane są placówkom non profit oraz gościom specjalnym. Natomiast na próby generalne zapraszani są twórcy spektaklu oraz ich rodziny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w zał. nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)".

Stosownie do art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przypadku sprzedaży biletów specjalnych (o niższej cenie) podstawą opodatkowania jest na zasadach ogólnych obrót, będący kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Stawka podatku wynosi zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy 7 %.

Natomiast w przypadku bezpłatnych biletów i zaproszeń dla gości specjalnych na spektakle i przedstawienia tut. organ podatkowy stwierdza, iż warunkiem opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, jest łączne wystąpienie dwóch przesłanek:
1.brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz
2.prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż jeżeli przekazanie bezpłatnych biletów i zaproszeń dla gości specjalnych jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, powyższa nieodpłatna czynność nie wypełnia przesłanek art. 8 ust. 2 ustawy, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu.

Odnośnie natomiast opodatkowania zaproszeń na próby generalne tut. organ podatkowy stwierdza, iż jeżeli zgodnie ze stwierdzeniem podatnika nie jest to świadczenie usług, taka czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych, zatem tut. organ podatkowy nie jest właściwy do określania symboli statystycznych towarów i usług, a w konsekwencji zaliczania ich do poszczególnych grupowań statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada podatnik. W przypadku wątpliwości może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście