
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.) oraz pismem, które wpłynęło do Organu 11 września 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Obecnie prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą korzystając z kodu PKD 85.53.Z „Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu”. Usługi jakie Pani wykonuje to kursy nauki jazdy kategorii B.
Na podstawie Książki Przychodów i Rozchodów Pani przychód za rok 2024 wynosi … zł. Kwota ta uwzględnia sprzedaż środka trwałego (samochodu osobowego) o wartości … zł. Przychody jakie uzyskuje Pani z działalności kodu PKD 85.53.Z są całkowicie zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. o VAT.
Planuje Pani poszerzyć formę działalności o usługi z zakresu kodu PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a od roku 2025 ma brzmienie „Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych”. Posiadając uprawnienia trenera oddechu zakres usług będzie obejmował warsztaty oraz treningi oddechowe, które będą kierowane do klienta indywidualnego jak i grup kilkunastu osób. Formą przekazu będą spotkania stacjonarne oraz online. Głównym celem świadczenia takich usług jest zdobywanie, uzupełnianie, poszerzenie wiedzy z zakresu poprawnego oddechu.
W uzupełnieniu wniosku z 27 sierpnia 2025 r. wskazała Pani, że:
W ramach planowanych usług, które będzie Pani wykonywać zgodnie z kodem PKD 85.59.B prowadząc warsztaty oraz treningi oddechowe nie będzie Pani objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Opisane we wniosku usługi obejmujące warsztaty oraz treningi oddechowe nie są zakwalifikowane do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Usługi, które będzie Pani wykonywać w formie warsztatów oraz treningi oddechowe nie stanowią usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
Świadczone przez Panią usługi, które będą obejmować warsztaty oraz treningi oddechowe nie będą w żaden sposób stanowiły usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym i nie będą świadczone przez żadnego nauczyciela. Świadczone przez Panią usługi, które będzie Pani wykonywać w formie warsztatów oraz treningów oddechowych, nie będą w żaden sposób kwalifikować się jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi, które planuje Pani świadczyć w swojej działalności w ramach warsztatów oraz treningi oddechowe, które będzie Pani prowadziła nie będą świadczone ani w ramach szkolenia zawodowego ani w ramach przekwalifikowania zawodowego.
Uczestnicy biorący udział zarówno w warsztatach jak i treningach oddechowych będą mogli zdobytą podczas zajęć wiedzę i umiejętności przekładać w ramach wykonywanej pracy lub wykonywanego zawodu w taki sposób, że w przypadku wystąpienia w ich środowisku pracy nagłych sytuacji stresowych będą świadomi jak najlepiej sobie w takiej nagłej sytuacji radzić ze stresem. Będą posiadać wiedzę i umiejętności jak należy w prawidłowy sposób redukować stres i napięcie oraz dążyć do poprawy samopoczucia poprzez świadome oddychanie. Po przebytych warsztatach i treningach oddechowych kursanci będą w stanie samodzielnie zwiększyć wydolność swojego organizmu poprzez poprawę jego dotlenienia, co przyczyni się do zwiększenia zarówno energii w organizmie jak i do poprawy sprawności fizycznej. Zajęcia, które planuje Pani świadczyć w formie warsztatów i treningów oddechu będą miały również wpływ na poprawę zdrowia fizycznego kursantów, gdyż zwiększy się pojemność ich płuc a co za tym idzie organizm będzie lepiej dotleniony. Nastąpi wzmocnienie mięśni oddechowych w wyniku prawidłowego oddychania jak również nastąpi poprawa postawy oraz stabilizacji ciała. Usługi, które planuje Pani świadczyć będą miały formę pewnego rodzaju niefarmakologicznych form wsparcia terapeutycznego, a mianowicie będą mogły wspierać również osoby, które borykają się z takimi schorzeniami jak astma, …, bezsenność czy też problemy z układem krążenia, co dotyczy często osób, które pracują godzinami w jednej pozycji np. przez komputerem przy swoim stanowisku pracy. Jednakże warsztaty oraz treningi oddechu, które planuje Pani świadczyć nie będą w żaden sposób pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem kursanta ani nie będą miały na celu poszerzenie lub uaktualnienie wiedzy kursanta potrzebnej w jego celach zawodowych.
Warsztaty oraz treningi, które zamierza Pani przeprowadzać zarówno dla klientów indywidualnych jak i dla grup kilkunastoosobowych nie będą stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w jakichkolwiek przepisach. Warsztaty i treningi oddechowe nie będą miały dokładnie określonej formy ani zasad, które wynikałyby z jakichkolwiek ustaw lub rozporządzeń. Zajęcia, które będzie Pani przeprowadzać nie będą miały również żadnego programu szkolenia, określonej tematyki czy wskazanej ilości godzin zajęć do odbycia, gdyż każde zajęcia tzn. warsztaty lub treningi oddechowe będą dopasowane pod indywidualne potrzeby i wymagania danego kursanta.
Osoby, które będą uczestniczyły w ww. warsztatach i treningach oddechowych nie będą wykorzystywały tej wiedzy w ramach wykonywanego zawodu. Zdobyta wiedza ma służyć głównie kursantowi, aby poprawić stan jego zdrowia zarówno psychicznego i fizycznego poprzez zwiększenie wydolności organizmu w różnych sytuacjach a co za tym idzie zwiększyć tym samym jego wydajność w pracy.
Warsztaty i treningi oddechu, które będzie Pani przeprowadzać dla kursantów nie będą w całości finansowane ze środków publicznych, jednakże w jakiejś części będzie Pani korzystała z budżetu obywatelskiego.
Usługi, które będzie Pani świadczyć w formie warsztatów i treningów oddechu będą finansowane ze środków publicznych ale będzie to kwota niższa niż 70%.
Dokumentacje, którą jedynie może Pani posiadać, że usługi, które Pani świadczy są finansowane ze środków publicznych to np. umowa zawarta ze stowarzyszeniem, klubem lub fundacją, na podstawie której to umowy po jej zakończeniu wystawi Pani takiej instytucji fakturę za wyświadczone usługi. Pani jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie może bezpośrednio otrzymać funduszy z środków publicznych. Środki finansowe w ramach np. budżetu obywatelskiego może od danego miasta pozyskać wspomniana fundacja, stowarzyszenie lub klub, który rozdysponowuje tymi pieniędzmi przeznaczając je na określone cele. Zakłada Pani, że gdyby któraś ze wspomnianych instytucji podpisała z Panią umowę na przeprowadzenie takich warsztatów lub treningów oddechowych to w umowie, którą by z nimi miała Pani podpisać znalazłaby się właśnie informacja, iż pieniądze, które otrzymuje Pani na realizację takiego zadania pochodzą ze środków publicznych np. w ramach wspomnianego budżetu obywatelskiego.
Celem przeprowadzanych warsztatów oraz treningów oddechu nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu wynikającego z konkurencyjności wykonanych usług w stosunku do podatnika, który świadcząc te same usługi nie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Dokonana przez Panią sprzedaż środka trwałego stanowiła dostawę towaru, który zgodnie z przepisami o podatku dochodowym był zaliczony przez Panią do środków trwałych i podlegał amortyzacji. Przychód z tytułu sprzedaży wspomnianego środka trwałego został przez Panią zakwalifikowany w kol. 8 Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów jako pozostały przychód.
W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 11 września 2025 r. wskazała Pani, że:
Na pytanie Organu „Czy jest Pani osobą wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450)?”, odpowiedziała Pani „Nie jestem osobą wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nie posiadam odpowiednich uprawnień, aby wykonywać zawód medyczny o czym mówią odrębne przepisy dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych. Nie jestem również osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania tego typu świadczeń.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie warsztatów oraz treningów oddechu będą wykonywane przez Panią jako osobę wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej?”, odpowiedziała Pani „Świadczone przeze mnie usługi które planuję wykonywać w zakresie warsztatów oraz treningów oddechu nie będą przeze mnie wykonywane w ramach zawodu medycznego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nie jestem osobą uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz nie jestem osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.”
Na pytanie Organu „Jeżeli usługi obejmujące warsztaty i treningi oddechowe będą wykonywane przez Panią jako osobę wykonującą zawód medyczny, o którym mowa powyżej, proszę o wskazanie odrębnych przepisów, na podstawie których jest Pani uprawniona do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz wskazanie jakimi legitymuje się Pani kwalifikacjami do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie?”, odpowiedziała Pani „Warsztaty oraz treningi oddechowe, które będę wykonywać będą wykonywane przeze mnie w ramach uzyskanego Certyfikatu o … potwierdzającego ukończenie warsztatów na „…”. Wspomniany dokument nie jest Certyfikatem potwierdzającym zdobycie określonego zawodu medycznego i nie uprawnia on tym samym do wykonywania jakiegokolwiek zawodu medycznego.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Panią usługi warsztatów oraz treningów oddechowych stanowią usługi w zakresie opieki medycznej , które mają na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawę zdrowia? Jeśli tak, to należy szczegółowo opisać na czym ta profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia polega (w czym się przejawia).”, odpowiedziała Pani „Usługi, które planuję świadczyć w formie warsztatów jak i treningów oddechu nie stanowią w dosłownym znaczeniu usług z zakresu opieki medycznej tzn. nie mają na celu zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia jak ma to miejsce w przypadku zawodów medycznych typu lekarz, chirurg, dentysta itp. Jednakże uważam, że w pewien sposób warsztaty oraz treningi oddechu mają na celu pewnego rodzaju profilaktykę gdyż będą one miały na celu m.in. poprawę funkcjonowania układu oddechowego uczestników, jak również zwiększenie wydolności organizmu poprzez nauczenie uczestników jak powinni redukować stres i napięcie oraz jak dążyć do poprawy własnego samopoczucia poprzez świadome oddychanie. Kursanci będą w stanie samodzielnie zwiększyć wydolność swojego organizmu poprzez poprawę jego dotlenienia co przyczyni się do zwiększenia zarówno energii w organizmie jak i do poprawy sprawności fizycznej. Zajęcia które będę przeprowadzać będą miały również na celu wpływ na poprawę samopoczucia fizycznego kursantów, gdyż zwiększy się pojemność ich płuc, a co za tym idzie organizm będzie lepiej dotleniony. Nastąpi wzmocnienie mięśni oddechowych w wyniku prawidłowego oddychania jak również nastąpi poprawa postawy oraz stabilizacji ciała. Usługi, które planuję świadczyć będą miały formę pewnego rodzaju niefarmakologicznych form wsparcia terapeutycznego, a mianowicie będą mogły wspierać również osoby które borykają się z takimi schorzeniami jak astma, …, bezsenność czy też problemy z układem krążenia, co dotyczy często osób, które pracują godzinami w jednej pozycji np. przez komputerem przy swoim stanowisku pracy. Jednakże odbyte warsztaty i kursy nie ratują, nie przywracają oraz nie poprawiają stanu zdrowia kursantów w dosłownym tego słowa znaczeniu.”
Na pytanie Organu „Czy celem świadczonych przez Panią usług jest zapobieganie chorobom lub ich diagnozowanie i leczenie lub przywracanie zdrowia, czy świadczone przez Panią usługi mają cel terapeutyczny? Proszę uzasadnić odpowiedź.”, odpowiedziała Pani „Usługi które planuję świadczyć nie będą miały w żaden sposób na celu diagnozowania i leczenia lub przywracania zdrowia kursantów. Jednakże uważam że warsztaty i treningi oddechu, które planuję świadczyć dla kursantów w pewien sposób mogą profilaktycznie chronić przed chorobami gdyż regularne ćwiczenia zwiększają pojemność płuc i poprawiają wentylację, odtykają nos i zapobiegając infekcjom. Następuje wzmocnienie układu odpornościowego poprzez lepszą wentylacje i dotlenienie organizmu co wspomaga również działanie układu odpornościowego i może pomóc w zapobieganiu infekcjom wirusowym i bakteryjnym. Po odbyciu kursu przez zainteresowane osoby następuje u nich lepsze dotlenienie organizmu, gdyż świadome oddychanie zapewnia lepsze dostarczenie tlenu do wszystkich komórek ciała, co przekłada się na lepszą kondycję i więcej energii u kursanta. Następuje również redukcja stresu i poprawa samopoczucia gdyż techniki oddechowe, zwłaszcza oddychanie przeponowe, mają działanie uspokajające i wyciszające, co może redukować lęk i stres u kursanta po zakończeniu kursu lub warsztatów. Świadome oddychanie może wspierać również układu krążenia gdyż trening oddechowy, zwłaszcza oddychanie przeponowe, może korzystnie wpływać na obniżenie ciśnienia krwi. Usługi które planuję świadczyć w formie warsztatów oraz treningów oddechu, uważam że nie mają bezpośredniego wpływu terapeutycznego na stan kursanta jak to ma miejsce w przypadku usług świadczonych przez psychiatrów, psychologów czy terapeutów. Uważam jednak, że usługi które planuję świadczyć w formie warsztatów i treningów oddechu mogą mieć w pewien sposób pośredni wpływ terapeutyczny na kursanta gdyż podczas takich warsztatów/treningów następuje rozwój świadomości kursanta na temat jak istotne dla organizmu człowieka jest prawidłowe oddychanie i jakie w związku z tym płyną korzyści dla ludzkiego organizmu.”
Pytania
1)Czy usługi warsztatów oraz treningów oddechu, które zamierza Pani świadczyć w ramach kodu PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji” może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 27 sierpnia 2025 r.)
2)Czy przekroczenie progu przychodu 200 tys. w roku 2024 z zakresu kodu PKD 85.53.Z gdzie suma … zł uwzględnia sprzedaż środka trwałego o wartości … ma wpływ na wejście w VAT kodu PKD 85.59.B mimo iż główny zakres działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym był zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
1.
Uważa Pani, że jeśli przysługuje Pani zwolnienie z VAT to właśnie na podstawie wspomnianego art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, gdyż usługi które planuje Pani świadczyć są formą edukacji osób biorących udział w warsztatach i zajęciach, które będzie Pani organizować. Głównym celem organizowanych przez Panią warsztatów i zajęć będzie dążenie do przekazania wiedzy kursantom w zakresie poprawy ich samopoczucia oraz zdrowia psychicznego i fizycznego. Warsztaty i zajęcia, które będzie Pani organizować będą miały na celu poprawę funkcjonowania układu oddechowego uczestników, jak również zwiększenie wydolności organizmu poprzez nauczenie uczestników jak powinni redukować stres i napięcie oraz jak dążyć do poprawy samopoczucia poprzez świadome oddychanie.
Zajęcia/warsztaty, które będzie Pani organizować będą miały na celu przekazanie uczestnikom zarówno wiedzę teoretyczną jak i praktyczną we wspomnianym zakresie oraz będą musieli wykonywać zalecone zadania domowe, które to zadania będą polegały na wykonywaniu i utrwalaniu ćwiczeń mających wpływ na rozwój ich zdrowia psychicznego jak i fizycznego. Po przebytych warsztatach i treningach oddechowych kursanci będą w stanie samodzielnie zwiększyć wydolność swojego organizmu poprzez poprawę jego dotlenienia co przyczyni się do zwiększenia zarówno energii w organizmie jak i do poprawy sprawności fizycznej.
Zajęcia, które planuje Pani świadczyć w formie warsztatów i treningów oddechu będą miały również wpływ na poprawę zdrowia fizycznego kursantów, gdyż zwiększy się pojemność ich płuc a co za tym idzie organizm będzie lepiej dotleniony. Nastąpi wzmocnienie mięśni oddechowych w wyniku prawidłowego oddychania jak również nastąpi poprawa postawy oraz stabilizacji ciała. Usługi które planuję świadczyć będą miały formę pewnego rodzaju niefarmakologicznych form wsparcia terapeutycznego, a mianowicie będą mogły wspierać również osoby które borykają się z takimi schorzeniami jak astma, …, bezsenność czy też problemy z układem krążenia, co dotyczy często osób które pracują godzinami w jednej pozycji np. przez komputerem przy swoim stanowisku pracy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 sierpnia 2025 r.).
2.
Uważa Pani, iż sprzedaż środka trwałego nie wpływa na całkowity przychód w roku 2024 i kwota przychodu w tym przypadku nie przekroczyła 200 tys., a wynosi … zł co przekłada się na możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT jeśli nie zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT to zwolnienie z VAT przysługuje zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Powodem takiego stwierdzenia jest fakt iż świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane pod kodem PKD 85.53.Z „Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu” bez względu na wysokość osiągniętych przychodów korzystają zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż środka trwałego, która miała miejsce w 2024 nie klasyfikuje się do wspomnianego zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, tylko zakwalifikowałaby ją Pani jako zwolnienie z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie limit sprzedaży wynosi do 200 tys. zł. Dlatego uważa Pani, że nowy PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, o który to kod planuje Pani poszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą również może korzystać ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów (podmioty lecznicze).
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a) lekarza i lekarza dentysty,
b) pielęgniarki i położnej,
c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d) psychologa.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) oraz lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
b)opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
c)świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
- przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
- przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia należy zastosować wykładnię językową.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
Z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie C-106/05 L.u.P. GmbH (pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że:
Pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.
Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie C-307/01 Peter d´Ambrumenil (pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez TSUE „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie C-212/01 Margarete Unterpertinger, pkt 40).
Należy podkreślić, że ani przytoczone przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo TSUE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01.
Ponadto, w omawianym wyroku Trybunał stwierdził, że:
(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi.
Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Wyrażenie „opieka medyczna” dotyczy działalności mającej na celu ochronę zdrowia ludzkiego i obejmuje opiekę nad pacjentem. Celem zwolnienia jest ułatwienie ochrony zdrowia ludzkiego, która obejmuje diagnozę i badania w celu sprawdzenia czy osoba cierpi na jakąś chorobę i jeżeli to możliwe zapewnia jej leczenie. Nie obejmuje diagnozy i badania w innym celu. Aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia, świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT.
W ww. art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że zwolnienie dotyczy jedynie czynności „ściśle” związanych z podstawowymi usługami objętymi zwolnieniem, którym – jak wynika z powyższej analizy – powinien przyświecać cel terapeutyczny. W zakresie pojęcia „czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną” powinny zatem mieścić się wyłącznie świadczenia, których realizacja jest niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego, opieki szpitalnej i medycznej.
Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 CopyGene A/S:
Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.
Dla zastosowania zwolnienia od VAT dla ww. usług ważnym jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia.
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy odpowiada zakresowi zwolnienia wynikającego z powołanego przepisu art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
W kwestii ww. zwolnienia wypowiedział się również TSUE, który w wyroku w sprawie C -141/00 Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH wskazał, że:
Zwolnienie przyznane w art. 13(A)(J)(c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie.
Wyjaśnił również:
W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe (pkt 27).
Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, ustawodawca odwołał się do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.). Na mocy tego przepisu:
Osoba wykonująca zawód medyczny oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o działalności leczniczej:
Promocja zdrowia - działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.
Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi w zakresie opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane, często wysokie, kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.
Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, że pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.
Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1972 ze zm.):
Ustawa określa zasady:
1)wykonywania następujących zawodów medycznych:
a)asystentka stomatologiczna,
b)elektroradiolog,
c)higienistka stomatologiczna,
d)instruktor terapii uzależnień,
e)opiekun medyczny,
f)optometrysta,
g)ortoptystka,
h)podiatra,
i)profilaktyk,
j)protetyk słuchu,
k)technik farmaceutyczny,
l)technik masażysta,
m)technik ortopeda,
n)technik sterylizacji medycznej,
o)terapeuta zajęciowy;
2)ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących zawody medyczne, o których mowa w pkt 1;
3)odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących zawody medyczne, o których mowa w pkt 1.
W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Do wykonywania zawodu medycznego jest uprawniona osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2)nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3)korzysta z pełni praw publicznych;
4)wykazuje znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania danego zawodu medycznego oraz złożyła oświadczenie o następującej treści: „Oświadczam, że władam językiem polskim w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego.”;
5)posiada:
a)wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego, określone w załączniku do ustawy, i posiada dokument potwierdzający uzyskanie tego wykształcenia lub tych kwalifikacji lub
b)kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego uzyskane w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 334), lub
c)dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji wymaganych do wykonywania danego zawodu medycznego wydany w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uznany w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym i nauce, za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, lub
d)kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego uzyskane przed dniem 1 stycznia 2021 r. w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, lub
e)dokument uprawniający do wykonywania danego zawodu medycznego uznany na mocy umowy międzynarodowej lub porozumienia;
6)posiada wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy:
Osoba wykonująca zawód medyczny, która spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1-5, podlega wpisowi do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Zawód medyczny można wykonywać od dnia uzyskania tego wpisu.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani poszerzyć formę działalności o usługi z zakresu kodu PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a od roku 2025 ma brzmienie „Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych”. Posiadając uprawnienia trenera oddechu, zakres świadczonych przez Panią usług będzie obejmował warsztaty oraz treningi oddechowe, które będą kierowane do klienta indywidualnego jak i grup kilkunastu osób. Formą przekazu będą spotkania stacjonarne oraz online. Głównym celem świadczenia takich usług jest zdobywanie, uzupełnianie, poszerzenie wiedzy z zakresu poprawnego oddechu.
Pani wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług warsztatów i treningów oddechowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Wykładnia normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy wskazuje, że zwolnienie od podatku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej dotyczy podatników będących osobami wykonującymi zawody medyczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dla usług, które planuje Pani świadczyć tj. usług obejmujących warsztaty oraz treningi oddechowe nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Wskazała Pani bowiem, że nie jest Pani osobą wykonującą zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nie posiada Pani odpowiednich uprawnień, aby wykonywać zawód medyczny o czym mówią odrębne przepisy dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych. Nie jest Pani również osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania tego typu świadczeń. Wskazała Pani również, że usługi, które planuje Pani wykonywać w zakresie warsztatów oraz treningów oddechu nie będą przez Panią wykonywane w ramach zawodu medycznego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nie jest Pani osobą uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz nie jest Pani osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Ponadto wskazała Pani, że usługi, które planuje Pani świadczyć w formie warsztatów jak i treningów oddechu nie stanowią w dosłownym znaczeniu usług z zakresu opieki medycznej tzn. nie mają na celu zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia jak ma to miejsce w przypadku zawodów medycznych typu lekarz, chirurg, dentysta itp. Usługi, które planuje Pani świadczyć nie będą miały w żaden sposób na celu diagnozowania i leczenia lub przywracania zdrowia kursantów.
Zatem opisane we wniosku usługi nie mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W konsekwencji, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka zarówno podmiotowa jak i przedmiotowa, wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
W rezultacie świadczone przez Panią usługi warsztatów i treningów oddechowych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w sprawie w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Dalsze Pani wątpliwości w sprawie dotyczą przekroczenia progu przychodu 200 000 zł i uwzględnienia w limicie sprzedaży środka trwałego oraz wpływu na wejście w VAT działalności objętej kodem PKD 85.59.B.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu,
3) (uchylony).
Wskazała Pani, że Pani przychód za rok 2024 wynoszący … zł, uwzględnia sprzedaż środka trwałego, podlegającego amortyzacji (samochodu osobowego) o wartości … zł oraz świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia kursów nauki jazdy kategorii B, które – zgodnie z Pani wskazaniem – są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1. Zatem, biorąc pod uwagę, że do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, nie wlicza się dokonanej przez Panią sprzedaży środka trwałego, podlegającego amortyzacji oraz świadczonych ww. usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1, należy stwierdzić, że limit 200 000 zł, uprawniający do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie został w 2024 r. przekroczony.
Jednocześnie jak wyżej stwierdzono, usługi, które planuje Pani świadczyć, polegające na warsztatach i treningach oddechowych, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy i samym wartość sprzedaży tych usług powinna Pani wliczać do limitu 200 000 zł, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że świadcząc usług warsztatów oraz treningów oddechu będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, aż do momentu gdy wartość sprzedaży z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług warsztatów oraz treningów oddechu, przekroczy w roku podatkowym kwotę 200.000 zł, zwolnienie – o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy – utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, utraci Pani prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 dla świadczonych przez Panią usług w zakresie kursów nauki jazdy kategorii B, bowiem nie zadała Pani pytania w tym zakresie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
