
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku, zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lipca 2013 r. (data wpływu 31.07.2013 r.) uzupełnionym pismem z 12 września 2013 r. (data wpływu 16.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 lipca 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 12 września 2013 r. (data wpływu 16.09.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług edukacyjnych nr PKWiU 85.59.19.0. Działalność ta jest objęta podatkiem od towarów i usług ze stawką zw. wg art. 43 ust. 1 pkt 27.
W ramach prowadzonej działalności w maju 2012 Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania o dofinansowanie organizacji edukacyjnych warsztatów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie koszty ponoszone w związku z przeprowadzeniem warsztatów ściśle wiążą się z działalnością edukacyjną, objętą stawką VAT zw.. Projekt ten zakłada refundację wyłącznie kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta.
Jako przedsiębiorca - w myśl art. 88 ust. 4 oraz art. 113 ust. 1 Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, wartość sprzedaży opodatkowanej w firmie Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 150 000 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku, zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie, złożonego w LGD...
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego. Wg art. 43 ust. 1 pkt 27 ... zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli (). Wszelkie koszty ponoszone przez przedsiębiorcę świadczącego usługi z zakresu edukacji, wykazane na podstawie faktur są kosztami rzeczywistymi, ponieważ ustawa nie przewiduje dla tej grupy towarów i usług podatku VAT. Wszystkie nabywane towary i usługi w ramach przedstawionego projektu mają związek z działalnością opodatkowaną stawką zw., wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 27.
Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96. Również w myśl art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł (...) a do tych zalicza się Wnioskodawca. (ok. 30 000 przychodu w poprzednim roku podatkowym).
Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku VAT, zatem koszt podatku jest kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług edukacyjnych, która to działalność jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług. W maju 2012 roku Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania o dofinansowanie organizacji edukacyjnych warsztatów dla dzieci i młodzieży pn. Wizyta w pasiece. Wszystkie koszty ponoszone w związku z przeprowadzeniem warsztatów ściśle wiążą się z działalnością edukacyjną, objętą stawką VAT zw.. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz treść przywołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie, złożonego w LGD.
W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo Organ wskazuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 259 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
