Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-271/13/BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2013, sygn. ITPP3/443-271/13/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

fNa podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego (powiatowego). Powiat nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W imieniu Powiatu, jako podatnik VAT czynny, zarejestrowane jest Starostwo Powiatowe. W ramach swojej działalności Powiat (zarejestrowany jako Starostwo) wykonuje zarówno czynności niepodlegające podatkowi od towarów i usług, jak i czynności podlegające temu podatkowi. W ramach tych ostatnich wykonuje także czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane. Jedną z jednostek budżetowych Wnioskodawcy jest Zespół Szkół. Jest to podmiot zarejestrowany jako odrębny od Wnioskodawcy podatnik VAT. W 2012 r. Zespół Szkół zakończył adaptację i remont pomieszczenia w budynku internatu szkolnego, z przeznaczeniem na pracownię hotelarską. W wyremontowanych pomieszczeniach odbywają się praktyki dla uczniów Zespołu Szkół. Projekt na kwotę ponad 700 tys. zł w 50% został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013. Beneficjentem tego programu był Powiat. W tym samym okresie Zespół Szkół wyremontował także pomieszczenia w budynku internatu, z przeznaczeniem na pracownię gastronomiczną. Aktualnie odbywają się w nich praktyki dla uczniów Zespołu Szkół. Projekt korzystał z tego samego dofinansowania. Wydatki poniesione na roboty budowlane w ramach remontu pracowni hotelarskiej wyniosły 117.064,37 zł, a na remont pracowni gastronomicznej wyniosły 268.370,56 zł brutto. Wydatki na wyposażenie pracowni gastronomicznej wyniosły 311.617,23 zł brutto, zaś wydatki na wyposażenie pracowni hotelarskiej 23.950,45 zł brutto. Zespół Szkół otrzymał faktury VAT, dokumentujące powyższe wydatki.

Podatek od towarów i usług, od wydatków objętych projektem (zarówno dla pracowni gastronomicznej, jak i pracowni hotelarskiej), został zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu. Zespół Szkół aktualnie prowadzi działalność statutową oraz dokonuje sprzedaży różnego rodzaju usług opodatkowanych VAT i usług zwolnionych od tego podatku.

Obroty Zespołu Szkół za 2012 r. były zarówno obrotami ze sprzedaży opodatkowanej, jak i sprzedaży zwolnionej. W ramach samej pracowni gastronomicznej, miała miejsce zarówno sprzedaż opodatkowana (posiłki dla pracowników oraz osób trzecich), jak i sprzedaż zwolniona od podatku (posiłki dla uczniów). Natomiast pracownia hotelarska nie zanotowała w 2012 r. żadnej sprzedaży (ani zwolnionej, ani opodatkowanej). Była wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatna nauka uczniów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat (zarejestrowany dla celów VAT, jako Starostwo Powiatowe) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach projektu, służących remontowi i wyposażeniu pracowni hotelarskiej oraz gastronomicznej...

Zdaniem Powiatu, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ww. ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, który otrzymał środki pomocowe, jest odrębnym podatnikiem VAT (zarejestrowanym dla celów VAT, jako Starostwo Powiatowe). Zakupy w ramach projektu, dokonywane były przez jednostkę budżetową Wnioskodawcy (tj. Zespół Szkół), która jest odrębnym od Powiatu podatnikiem VAT. Zakupy te związane są ze sprzedażą tej jednostki. Tak więc, podatek naliczony, o którym mowa, nie jest związany ani z zakupami, ani ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, dokonanych w ramach projektu, służących remontowi i wyposażeniu pracowni hotelarskiej oraz pracowni gastronomicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy