
Temat interpretacji
w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 20 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 listopada 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
Stowarzyszenie (Wnioskodawca) w miesiącu sierpniu 2013 r. realizowało projekt w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 pod tytułem . W chwili obecnej Wnioskodawca stara się o zwrot poniesionych kosztów związanych z ww. operacją.
W trakcie realizacji środki zostały wydatkowane na następujące zakupy:
- Materiały papiernicze,
- Materiały do dekoracji korony dożynkowej,
- Wycieczka do Muzeum ,
- Obiad w restauracji z tradycyjnymi daniami ,
- Zakupy płyt CD, śpiewników i książek z zabawami, piosenkami folklorystycznymi,
- Organizacja i prezentacja na dożynkach wiejskich,
- Zakup produktów do drugiego śniadania.
Łącznie Stowarzyszenie wydatkowało 14.317,55 zł, w tym podatek VAT kwota 2.105,13 zł.
W załączeniu Wnioskodawca dołączył kserokopie faktur i rachunków do umów o dzieło.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy dokonane podczas realizacji opisanego we wniosku projektu były wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, gdyż były to nieodpłatne warsztaty dla członków Stowarzyszenia oraz dla dzieci, nie przynosiły one Stowarzyszeniu żadnych zysków. Wszystkie faktury wystawione są na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy działając w oparciu o statut oraz zgodnie z ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług art. 113 ust. 1 (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późniejszymi zmianami, Dz. U. z 2013 r., poz. 1027), Wnioskodawca może ubiegać się o skorzystanie z odzyskania uiszczonego podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym w piśmie z dnia 18 listopada 2013 r.), Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Celem działalności jest równanie szans edukacyjnych ze względu na trudną sytuację życiową mieszkańców małych wsi, integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezrobociu, bezradności, wykluczeniu społecznemu, kultywowanie tradycji lokalnych, budowanie więzi przyjaźni między zamieszkującymi we wsi Niemcami i Polakami, wspieranie wszechstronnego rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi. Statut Stowarzyszenia, paragraf 12 mówi, że dochód przeznaczony jest na działalność Stowarzyszenia.
W załączeniu kserokopia statutu.
W realizacji projektu Wnioskodawca osiągnął następujące cele: ochrona tradycji począwszy od gwary, twórczości muzyczno-tanecznej poprzez rękodzielnictwo, wsparcie imprez promujących tradycyjne zwyczaje i obrzędy, stworzenie warunków do prowadzenia działalności artystycznej na terenie , promocja rzemiosła i prac artystycznych związanych z kulturą , zwiększenie integracji mieszkańców poprzez przygotowanie wspólnego projektu Dożynki Wiejskie, przystosowanie świetlicy wiejskiej do prowadzenia działalności dydaktyczno-rekreacyjnej dla dzieci i dla dorosłych.
W załączeniu kserokopia wniosku o dotację oraz szczegółowego programu zajęć z oświadczeniem, że zajęcia dla uczestników warsztatów będą bezpłatne, operacja nie będzie generować żadnego przychodu.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany doprecyzował, że w przypadku działalności wyłącznie nieodpłatnej, gdy Stowarzyszenie podczas realizacji opisanego we wniosku projektu przekazywało wyłącznie usługi i towary zgodnie z celami statutowymi nie można uznać Zainteresowanego za podatnika, w związku z czym podatek nie wystąpi i brak jest prawa odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie niebędące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w miesiącu sierpniu 2013 r. realizowało projekt w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 pod tytułem . W trakcie realizacji projektu środki zostały wydatkowane na następujące zakupy: materiały papiernicze, materiały do dekoracji korony dożynkowej, wycieczka do Muzeum , obiad w restauracji z tradycyjnymi daniami , zakupy płyt CD, śpiewników i książek z zabawami, piosenkami folklorystycznymi, organizacja i prezentacja na dożynkach wiejskich, zakup produktów do drugiego śniadania. Zakupy dokonane podczas realizacji przedmiotowego projektu były wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, gdyż były to nieodpłatne warsztaty dla członków Stowarzyszenia oraz dla dzieci, nie przynosiły one Stowarzyszeniu żadnych zysków. Wszystkie faktury wystawione są na Wnioskodawcę.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie były wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nabyte towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 221 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
