Prawo od odliczenia podatku VAT. - Interpretacja - ILPP5/443-104/13-4/PG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2013, sygn. ILPP5/443-104/13-4/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo od odliczenia podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur związanych z rozbudową sklepu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur związanych z rozbudową sklepu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Decyzją nr X Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na rozbudowę budynku mieszkalnego na działce położonej w miejscowości Z., Gmina K. o numerze geodezyjnym 142/41, 142/43.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - sklep spożywczo-przemysłowy pod tym samym adresem.

Żona Zainteresowanego nie prowadzi działalności gospodarczej.

Decyzja dotyczy rozbudowy budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej 638,60 m2, w tym powierzchnia użytkowa na działalność gospodarczą (sklep spożywczo-przemysłowy) 197,20 m2, tj. 30,88 % całej powierzchni użytkowej.

Od roku 2009 trwa rozbudowa części obiektu dotyczącego sklepu.

Część rozbudowy budynku mieszkalnego nie miała miejsca.

Faktury na zakupy związane z rozbudową sklepu wystawione zostały na imię i nazwisko Wnioskodawcy, tj. prowadzącego działalność gospodarczą na własne nazwisko.

Faktury zakupu materiałów budowlanych nie zostały uwzględnione w zakupach inwestycyjnych działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Nie zostały też rozliczone przez małżonków z tytułu zwrotu VAT za materiały budowlane.

Zainteresowany prowadzący działalność gospodarczą zamierza w roku 2013 dokonać korekt deklaracji podatku VAT-7 od roku 2009 i uwzględnić w tych korektach w całości wydatki inwestycyjne, ponieważ związane były tylko z częścią rozbudowy działalności handlowej.

W piśmie z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowany wskazał, że:

  1. jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 21 stycznia 1994 r.,
  2. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (sklep spożywczo-przemysłowy) wykonuje on wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT,
  3. wydatki, o których mowa w opisie sprawy, związane z rozbudową sklepu związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może odliczyć w całości VAT naliczony z faktur VAT wystawionych przez firmy budowlane za zakup materiałów budowlanych na rozbudowę w pierwszej kolejności działalności handlowej (sklepu)...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze swojej strony uważa on, że może dokonać odliczenia podatku VAT z faktur VAT za zakupy materiałów budowlanych służących w pierwszej kolejności działalności gospodarczej.

Zgodnie z decyzją Starosty Zainteresowany prowadzi rozbudowę sklepu, aby poprawić warunki działalności handlowej.

Wszystkie wydatki dotyczą sklepu, co można w każdej chwili sprawdzić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Podatnik ma prawo do skorzystania z prawa do odliczenia w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołany wyżej przepis do dnia 31 marca 2013 r. miał następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Zatem, o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów.

Z opisu sprawy wynika, że decyzją nr X Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na rozbudowę budynku mieszkalnego na działce położonej w miejscowości Z., Gmina K. o numerze geodezyjnym 142/41, 142/43.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklep spożywczo-przemysłowy pod tym samym adresem.

Żona Zainteresowanego nie prowadzi działalności gospodarczej.

Decyzja dotyczy rozbudowy budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej 638,60 m2, w tym powierzchnia użytkowa na działalność gospodarczą (sklep spożywczo-przemysłowy) 197,20 m2, tj. 30,88 % całej powierzchni użytkowej.

Od roku 2009 trwa rozbudowa części obiektu dotyczącego sklepu.

Część rozbudowy budynku mieszkalnego nie miała miejsca.

Faktury na zakupy związane z rozbudową sklepu wystawione zostały na imię i nazwisko Wnioskodawcy, tj. prowadzącego działalność gospodarczą na własne nazwisko.

Faktury zakupu materiałów budowlanych nie zostały uwzględnione w zakupach inwestycyjnych działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Nie zostały też rozliczone przez małżonków z tytułu zwrotu VAT za materiały budowlane.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zamierza w roku 2013 dokonać korekt deklaracji podatku VAT-7 od roku 2009 i uwzględnić w tych korektach w całości wydatki inwestycyjne, ponieważ związane były tylko z częścią rozbudowy działalności handlowej.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, że jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 21 stycznia 1994 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (sklep spożywczo-przemysłowy) wykonuje on wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wydatki, o których mowa w opisie sprawy, dotyczące rozbudowy sklepu związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez firmy budowlane z tytułu zakupu materiałów budowlanych przeznaczonych na rozbudowę sklepu.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 21 stycznia 1994 r., a ponadto - jak sam wskazał - wydatki, o których mowa we opisie sprawy (dotyczące rozbudowy sklepu) są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (sklep spożywczo-przemysłowy) wykonuje on wyłącznie czynności opodatkowane tym podatkiem. Dodatkowo, faktury z tytułu wydatków związanych z rozbudową sklepu wystawione zostały na imię i nazwisko Wnioskodawcy, tj. prowadzącego działalność gospodarczą na własne nazwisko.

Zatem, w niniejszej sprawie są zachowane warunki pozwalające na odliczenie podatku VAT z faktur z tytułu poniesionych wydatków związanych z rozbudową sklepu, wynikające z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego. Występuje tutaj pośredni związek przedmiotowych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą (poprawa warunków działalności handlowej).

Reasumując, Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych na niego przez firmy budowlane za zakup materiałów budowlanych na rozbudowę sklepu, na zasadach wynikających z powołanych wyżej przepisów art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 11 i ust. 13 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w szczególności na informacji stwierdzającej, że zakupy materiałów budowlanych dotyczą rozbudowy sklepu i są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu