Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją p... - Interpretacja - IPTPP3/443-68/13-4/KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2013, sygn. IPTPP3/443-68/13-4/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ zakupione towary nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 26 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2013r. (data wpływu 26 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu:

  1. ,
  2. ,
  3. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Parafia złożyła trzy wnioski na realizację projektów. Projekt pn. termin zakończenia operacji 31 czerwiec 2013 r. Operacja będzie polegała na zagospodarowaniu terenu znajdującego się w pobliżu zabytkowego kościoła. W ramach zadania zakupione zostanie wyposażenie wypoczynkowe (altanka ze stołem i 3 komplety stolików z ławkami), montaż oświetlenia solarnego, zagospodarowanie terenu (zakup i nasadzenie drzew i krzewów wieloletnich). Zagospodarowany teren będzie ogólnodostępny dla turystów i mieszkańców miejscowości i parafii, za korzystanie z obiektu nie będą pobierane opłaty. Wniosek realizowany w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom, przyznania-pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach programu Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zakupione wyposażenie infrastruktury turystyczno-wypoczynkowej po zakończeniu operacji będzie nadal własnością Wnioskodawcy. Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związane z realizacją operacji wystawiane będą na Wnioskodawcę. Wyposażenie zakupione w ramach projektu nie będzie wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W kosztach planowanych do realizacji operacji Parafia ujęta podatek od towarów i usług w całości jako koszt, kwalifikując go do objęcia refundacją. Na podstawie art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w związku z czym realizując te zadania nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanych operacji. Faktury dokumentujące poniesienie wydatków będą wystawione na Parafię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia w związku z realizacją projektu pn. ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach dotyczących realizacji tego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach dotyczących realizacji projektu pt. , z uwagi na fakt, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Operacja będzie polegała na zagospodarowaniu terenu znajdującego się w pobliżu zabytkowego kościoła. W ramach zadania zakupione zostanie wyposażenie wypoczynkowe (altanka ze stołem i 3 komplety stolików z ławkami), montaż oświetlenia solarnego, zagospodarowanie terenu (zakup i nasadzenie drzew i krzewów wieloletnich). Zagospodarowany teren będzie ogólnodostępny dla turystów i mieszkańców miejscowości i parafii, za korzystanie z obiektu nie będą pobierane opłaty. Wniosek realizowany w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom, przyznania-pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach programu Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zakupione wyposażenie infrastruktury turystyczno-wypoczynkowej po zakończeniu operacji będzie nadal własnością Wnioskodawcy. Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związane z realizacją operacji wystawiane będą na Wnioskodawcę. Wyposażenie zakupione w ramach projektu nie będzie wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w opisanym we wniosku stanie faktycznym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie tj.:

  1. IPTPP3/443-68/13-3/KK
  2. IPTPP3/443-68/13-5/KK.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn.zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 340 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi