Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: - Interpretacja - IBPP3/443-1311/12/UH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2013, sygn. IBPP3/443-1311/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 31 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 31 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-1311/12/UH z dnia 18 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2013r.):

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa działanie 4.1 Infrastruktura kultury, zadania pn.: i otrzymała dofinansowanie.

Realizacja zadania polegać będzie na remoncie i konserwacji zabytkowych obiektów pałacowo-parkowych - amfiteatru oraz zespołu fontann (misy basenowe wraz z rzeźbami). Obiekty te posiadają wysoki walor artystyczny, jednakże ze względu na zły stan techniczny przestały być użytkowane. Dzięki realizacji projektu będą mogły znowu pełnić funkcje kulturowe. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców gminy i turystów. Wyremontowana w ramach projektu infrastruktura tj. amfiteatr oraz zespół fontann w parku będą dostępne bezpłatnie wszystkim odwiedzającym. Niewielkie opłaty będą pobierane tylko i wyłącznie za korzystanie z toalet znajdujących się w wyremontowanym amfiteatrze. W związku z tym we wniosku o dofinansowanie w harmonogramie rzeczowo-finansowym wartość podatku VAT w wysokości 23% w pozycjach dotyczących amfiteatru i związanych z wykonaniem instalacji kanalizacyjnej oraz wykonaniem suchej zabudowy zostały uznane za niekwalifikowane.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym gmina jest zobowiązana do zaspokajania potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, co zapisane zostało w art. 7 ust. l pkt 10 i 15. Tak więc realizowany projekt mieści się w zakresie zadań własnych gminy.

Obecnie Gmina została zobligowana przez Urząd Marszałkowski do dostarczenia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o możliwości/braku możliwości odliczenia podatku VAT w ramach opisywanego projektu.

Ponadto Gmina informuje, że:

  • Zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi dla Gminy,
  • Opłaty za korzystanie z toalet nie będą stanowiły obrotu Gminy,
  • Po zakończeniu zadania toalety zostaną przekazane bezpłatnie Gminnemu Ośrodkowi Rekreacji będącemu Zarządcą Parku oraz zakładem budżetowymi Gminy,
  • Poza ww. opłatami Gmina nie będzie wykorzystywała mienia powstałego w wyniku realizacji projektu w inny sposób do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując zadanie pn.: istnieje możliwość odliczenia podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych (art. 7 ust 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, ().

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Zatem działania związane z remontem i konserwacją zabytkowych obiektów pałacowo-parkowych - amfiteatru oraz zespołu fontann wpisują się w zakres działalności Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza realizować projekt pn.: i otrzymała dofinansowanie.

Realizacja zadania polegać będzie na remoncie i konserwacji zabytkowych obiektów pałacowo-parkowych - amfiteatru oraz zespołu fontann (misy basenowe wraz z rzeźbami).

Infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców gminy i turystów. Wyremontowany w ramach projektu amfiteatr i zespół fontann w parku będą dostępne bezpłatnie wszystkim odwiedzającym. Niewielkie opłaty będą pobierane wyłącznie za korzystanie z toalet znajdujących się w wyremontowanym amfiteatrze. Opłaty za korzystanie z toalet nie będą stanowiły obrotu Gminy. Po zakończeniu zadania toalety zostaną przekazane bezpłatnie Gminnemu Ośrodkowi Rekreacji będącemu Zarządcą Parku oraz zakładem budżetowymi Gminy. Poza ww. opłatami Gmina nie będzie wykorzystywała mienia powstałego w wyniku realizacji projektu w inny sposób do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 473 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach