Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-32/13/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2013, sygn. IBPP3/443-32/13/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 11 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 8 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do projektu pn. .... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 8 marca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-32/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność statutowa uczelni wynikająca z art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Oprócz działalności statutowej wymienionej w powołanej wyżej ustawie, uczelnia osiąga przychody z najmu lokali użytkowych; czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z tym uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 116, poz 1206. z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Planu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166 poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) uczelnia jest beneficjentem pomocy z ZPORR i realizuje projekt związany z prowadzoną przez uczelnie działalnością edukacyjną i naukowo - badawczą. Projekt .... jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6 Regionalne technologie innowacyjne i transfer wiedzy w ramach umowy podpisanej z Województwem w dniu 24 listopada 2006r. Głównym celem projektu jest podniesienie potencjału P w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem naukowo-badawczym a gospodarką i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bioenergetyki. Rzeczowe efekty projektu: 2 publikacje naukowe oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem, wykorzystane będą w działalności podstawowej uczelni (w załączeniu szczegółowe zestawienie rzeczowo-finansowe wszystkich wydatków związanych z projektem, które jest załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu).

W piśmie z dnia 5 marca 2013r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Projekt pn. ... był realizowany w okresie od 1 listopada 2006 do 30 grudnia 2007. Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów i usług (sprzęt komputerowy, zakup szkoleń, druk publikacji), które są udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca figuruje Wnioskodawca.

Głównym celem projektu było podniesienie potencjału P w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo-badawczym a gospodarką i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bioenergetyki. Głównym celem projektu jest wykorzystanie biomasy na cele energetyczne w województwie. Ww. koncepcja została opracowana w oparciu o politykę energetyczną UE i Polski, uwarunkowania prawne, nowe technologie konwersji biomasy na energię oaz systemy organizacji.

Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ... istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od towarów i usług związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie mogła odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ..., ponieważ zakupy te związane były z działalnością statutową Uczelni, która jest zwolniona z podatku VAT. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakupy związane z realizacją wymienionego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym w związku z czym w odniesieniu do realizowanego projektu nie istnieje możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 listopada 2006r. do 30 grudnia 2007r. realizował projekt pn. ..... Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów i usług (sprzęt komputerowy, zakup szkoleń, druk publikacji), które są udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca figuruje Wnioskodawca.

Głównym celem projektu było podniesienie potencjału P. w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo-badawczym a gospodarką i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bioenergetyki poprzez wykorzystanie biomasy na cele energetyczne w województwie. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonanymi przez Wnioskodawcę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Uczelnia nie mogła odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ...., należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, że towary i usługi zakupione (w celu realizacji przedmiotowego projektu) przez Wnioskodawcę nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach