Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realiza... - Interpretacja - IPTPP2/443-172/13-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2013, sygn. IPTPP2/443-172/13-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym, prawo to przysługuje, o ile nie występują przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją etapu zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją etapu zadania pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7. Od 2006 r. do 31 stycznia 2013 roku Gmina realizowała zadanie pn. .

Celem zadania było doprowadzenie wody do wsi - stworzenie możliwości zaopatrzenia w wodę pitną, gospodarczą oraz przeciwpożarową, gdyż występują tam braki wody. W przyszłości zrealizowane zadanie wpłynie na poprawę zdrowotności mieszkańców, wzrost atrakcyjności terenów inwestycyjnych oraz poprawę warunków rozwoju turystyki.

Zrealizowane w ramach inwestycji roboty budowlane należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego zadania wystawiane były na Gminę. Zakończenie etapu inwestycji zostało udokumentowane protokołem odbioru. Dotychczas Gmina nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Odebrane z inwestycji wodociągi stanowią środek trwały Gminy podlegający amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość zakończonej inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł. Przedmiotowy wodociąg stanowi budowlę, zgodnie z definicją podaną w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Po odbiorze inwestycji Gmina rozpoczęła sprzedaż wody, wystawiając faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrze sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym będzie odprowadzany podatek VAT należny. Na tej podstawie Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług osiąga przychód opodatkowany VAT.

W piśmie z dnia 30 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, że rozliczenie zadania inwestycyjnego pn.: zostało dokonane po odbiorze ostatecznym i otrzymaniu faktury VAT od wykonawcy inwestycji (wpływ faktury do tut. Urzędu 31 stycznia 2013 r.). Dotychczas nie dokonywano odliczeń podatku w ramach realizowanego zadania, ponieważ wykonawca inwestycji nie składał faktur częściowych dotyczących ww. zadania inwestycyjnego. Po otrzymaniu faktury dokumentującej poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania Gmina ujęła naliczony podatek w rejestrze zakupów oraz w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń 2013 r. Początkowo Wnioskodawca nie planował wykorzystywać efektów przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Planowano odebrać zadanie z inwestycji i nieodpłatnie przekazać Zakładowi Usług Komunalnych (jednostka organizacyjna Gminy - zakład budżetowy), zajmującemu się na terenie Gminy działalnością komunalną m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę. W dniu 29 listopada 2012 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych z dniem 31 grudnia 2012 r. Od 1 stycznia 2013 r. wszystkie zadania Zakładu Usług Komunalnych przejęła Gmina, w tym również zaopatrzenie w wodę mieszkańców. Gmina przyjęła na stan środków trwałych wybudowany wodociąg i rozpoczęła sprzedaż wody, wystawiając faktury, które ujmowane są w rejestrze sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym odprowadzany jest podatek VAT należny. W związku z powyższym nastąpiła zmiana przeznaczenia zrealizowanej inwestycji w stosunku do pierwotnych planów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w dniu 24 stycznia 2013 r. odebrano i przekazano do eksploatacji ww. inwestycję. Efekty przedmiotowej inwestycji od momentu rozpoczęcia sprzedaży wody po odbiorze inwestycji wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - stawka 8%. Efekty przedmiotowej inwestycji od momentu rozpoczęcia sprzedaży wody po odbiorze inwestycji wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina, z tytułu podatku od towarów i usług, rozlicza się miesięcznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego etapu zadania pn. ... Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości od zrealizowanego etapu zadania pn. ..., ponieważ wykonane zadanie inwestycyjne ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Po odbiorze ww. zadania z inwestycji zostało ono wprowadzone na stan środków trwałych i Gmina rozpoczęła sprzedaż wody, wystawiając faktury, które ujmować będzie w rejestrze sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym odprowadzać będzie podatek VAT należny. Na tej podstawie Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług osiąga przychód opodatkowany VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    • czynności co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    • ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, od 2006 r. do 31 stycznia 2013 r. realizowała zadanie pn. . Celem zadania było doprowadzenie wody do wsi - stworzenie możliwości zaopatrzenia w wodę pitną, gospodarczą oraz przeciwpożarową, gdyż występują tam braki wody. W przyszłości zrealizowane zadanie wpłynie na poprawę zdrowotności mieszkańców, wzrost atrakcyjności terenów inwestycyjnych oraz poprawę warunków rozwoju turystyki. Zrealizowane w ramach inwestycji roboty budowlane należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Odebrane z inwestycji wodociągi stanowią środek trwały Gminy podlegający amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość zakończonej inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł. Przedmiotowy wodociąg stanowi budowlę, zgodnie z definicją podaną w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że rozliczenie zadania inwestycyjnego zostało dokonane po odbiorze ostatecznym i otrzymaniu faktury VAT od wykonawcy inwestycji (wpływ faktury do tut. Urzędu 31 stycznia 2013 r.). Dotychczas nie dokonywano odliczeń podatku w ramach realizowanego zadania, ponieważ wykonawca inwestycji nie składał faktur częściowych dotyczących ww. zadania inwestycyjnego. Po otrzymaniu faktury dokumentującej poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania Gmina ujęła naliczony podatek w rejestrze zakupów oraz w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń 2013 r. Początkowo Wnioskodawca nie planował wykorzystywać efektów przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Planowano odebrać zadanie i nieodpłatnie przekazać jednostce organizacyjnej - Zakładowi Usług Komunalnych, zajmującemu się na terenie gminy działalnością komunalną m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę. W dniu 29 listopada 2012 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych z dniem 31 grudnia 2012 r. Od 1 stycznia 2013 r. wszystkie zadania Zakładu Usług Komunalnych przejęła Gmina, w tym również zaopatrzenie w wodę mieszkańców. Gmina przyjęła na stan środków trwałych wybudowany wodociąg i rozpoczęła sprzedaż wody, wystawiając faktury, które ujmowane są w rejestrze sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym odprowadzany jest podatek VAT należny. W dniu 24 stycznia 2013 r. odebrano i przekazano do eksploatacji ww. inwestycję. Efekty przedmiotowej inwestycji od momentu rozpoczęcia sprzedaży wody po odbiorze inwestycji wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak wynika z treści wniosku, Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto po zakończeniu i odbiorze przedmiotowego zadania inwestycyjnego, tj. w okresie, w którym Zainteresowany zamierzał już wykorzystywać efekty inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca otrzymał fakturę dokumentującą całość poniesionych wydatków w ramach ww. zadania. Zatem uznać należy, że poniesione przez Gminę wydatki w ramach przedmiotowej inwestycji, udokumentowane fakturą otrzymaną 31 stycznia 2013 r., w całości związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Zainteresowanemu z tego tytułu przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym, prawo to przysługuje, o ile nie występują przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. przepis art. 15 ust. 2 ustawy obowiązuje w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 314 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi