realizacja programu operacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości nie ... - Interpretacja - IBPP4/443-554/11/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.05.2011, sygn. IBPP4/443-554/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

realizacja programu operacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości nie pozwala na możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011r. (data wpływu 28 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych utworzoną na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez udzielanie pożyczek o preferencyjnym oprocentowaniu, dotacji, umorzeń pożyczek oraz dopłat do kredytów.

Działalność sklasyfikowana jest przez Główny Urząd Statystyczny jako usługi finansowe, a te, zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarowi usług korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. W styczniu 2011r. Wnioskodawca rozpoczął działalność uboczną polegającą na wynajmowaniu pomieszczeń będących jego własnością i czerpaniu z tego tytułu korzyści majątkowych. Przewiduje się, że przychód z tego tytułu w 2011r. nie przekroczy kwoty 150 000 zł i w myśl art. 113 ustawy o VAT jednostka nie będzie zobligowana do rejestracji jako czynny podatnik VAT i tym samym odprowadzania podatku należnego.

Począwszy od 2009r., Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego pod nazwą . W ramach tego programu pozyskano środki z Urzędu Marszałkowskiego, które są przeznaczone na pożyczki dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca uzyskuje obrót w postaci oprocentowania od udzielonych z tych środków pożyczek. Uzyskany obrót jest zwolniony z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65 wymienione w art. 43 ustawy o VAT).

Na potrzeby realizowanego projektu dokonywane są zakupy sprzętu komputerowego, materiałów biurowych oraz usług informacyjno - reklamowych. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem wnioskodawcy, realizacja programu operacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości nie pozwala na możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt pod nazwą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, natomiast nie przewiduje się aby obroty z tytułu wynajmu pomieszczeń w 2011r. przekroczyły 150 tyś. zł. zatem nie będzie zobligowany do rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Powyższe fakty zatem w sposób jednoznaczny wskazują, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług finansowych na mocy art. 43 ustawy o VAT. Powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach