Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod tytułem: w ramach działania 421 Wdrażanie projektów... - Interpretacja - IBPP4/443-1207/11/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2011, sygn. IBPP4/443-1207/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod tytułem: w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy brak prawa do odliczenia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 2 sierpnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 24 sierpnia 2011r.) oraz pismem z dnia 25 sierpnia 2011r. (data wpływu 26 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod tytułem: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod tytułem: . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 24 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1207/11/AW oraz pismem z dnia 25 sierpnia 2011r. (data wpływu 26 sierpnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem działającym w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007r.).

Celem statutowym Stowarzyszenia jest:

  1. Opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
  2. Podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz czynny ich udział w opracowaniu i realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju.
  3. Upowszechnienie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich.
  4. Propagowanie działań na rzecz realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania Lokalnej Strategii Rozwoju, w tym z programów pomocowych.
  5. Promocję obszarów wiejskich położonych w obszarze działania Stowarzyszenia.
  6. Udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych.
  7. Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
  8. Wspieranie rozwoju obszarów uzdrowiskowych
  9. Wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości na obszarze działania Stowarzyszenia.

Dochodami Stowarzyszenia są składki członkowskie i środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania oraz 421 Wdrażanie projektów współpracy.

Stowarzyszenie nie prowadzi obecnie i nie będzie prowadziło w najbliższej przyszłości działalności gospodarczej, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie występują okoliczności wynikające z art. 5 ust 1 tj. nie występuje odpłatna dostawa towarów, import towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Skoro nie występuje sprzedaż, ani działalność gospodarcza, to jednostka nie jest zarejestrowana w ewidencji płatników podatku VAT. Nie wykonując czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Stowarzyszenie nie ma fizycznej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), a tym samym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT w których jako nabywca figuruje Stowarzyszenie.

Działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy - projekt pod tytułem: , okres realizacji projektu 2011 - 2012r.

Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Przedmiotem projektu jest realizacja zadań wynikających z realizowania projektu współpracy pod tytułem: Zachowanie tożsamości kulturowej poprzez aktywizacją i integracją społeczności lokalnej, tj. ponoszenie kosztów na przygotowanie projektu współpracy i na realizację projektu współpracy.

W ramach działania 421 będą ponoszone następujące wydatki: - przygotowanie projektu współpracy: m.in. koszty organizacji i przeprowadzenia wyjazdowych spotkań osób zaangażowanych w przygotowanie i realizację projektu współpracy (koszty noclegu, wyżywienia, serwis kawowy) oraz koszty podróży służbowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 sierpnia 2011r.):
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu: ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod tytułem: w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy.

W ramach działania 421 będą ponoszone następujące wydatki: - przygotowanie projektu współpracy: m.in. koszty organizacji i przeprowadzenia wyjazdowych spotkań osób zaangażowanych w przygotowanie i realizację projektu współpracy (koszty noclegu, wyżywienia, serwis kawowy) oraz koszty podróży służbowych.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT w których jako nabywca figuruje Stowarzyszenie.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a zatem dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod tytułem: .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach