Wyłączenie od opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - ILPP1/443-934/11-2/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2011, sygn. ILPP1/443-934/11-2/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Wyłączenie od opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Gmina jako właściciel zasobu mieszkaniowego, lokali użytkowych, garaży, urządzeń komunalnych i nieruchomości gruntowych z ich częściami składowymi (dalej zasób) gospodaruje tym zasobem.

W celu usprawnienia procesu zarządzania zasobem Gmina utworzyła w roku 2001 jednostkę budżetową Zarząd Zasobu Komunalnego (dalej ZZK), a w roku 2007 spółkę prawa handlowego działającą pod firmą: A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina posiada 100% udziałów (dalej Spółka A). Z punktu widzenia ekonomicznego i prawnego przedsiębiorstwem jest wyodrębniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność gospodarczą. Najczęściej definiowanym celem działalności przedsiębiorstwa jest osiąganie zysku lub zaspokajanie potrzeb konsumentów. W jego skład mogą wchodzić mniej lub bardziej odrębne jednostki gospodarcze, nazywane zakładami. W sensie prawnym (w znaczeniu nadanym w systemie prawa - zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej) przedsiębiorstwo posiada samodzielność ekonomiczną. Może również, lecz nie musi, posiadać osobowość prawną. Z tego punktu widzenia jednostka budżetowa Gminy (ZZK) prowadzi działalność w ramach przedsiębiorstwa Gminy, przy czym będące w jej użyciu składniki przedsiębiorstwa stanowią jego zorganizowaną część, zaś Spółka A prowadzi działalność w ramach własnego przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania powierzonym zasobem.

Zasób Gminy podzielony został na rejony, w których funkcje zarządców obecnie pełnią ZZK i Spółka A. ZZK wykonuje czynności zarządzania zasobem poprzez:

  1. komórki organizacyjne - Biura Obsługi Klientów (dalej BOK), które w strukturze ZZK stanowią wydzielone organizacyjnie jednostki, wykonujące czynności w zakresie obsługi mieszkańców, administrowania rejonem, zlecania i rozliczania konserwacji i drobnych remontów w ramach zawartych umów z wykonawcami. BOK mieszczą się w odrębnych lokalach, których koszty utrzymania wynikają z odrębnie zawartych umów (w zakresie sprzątania, ochrony, dostawy mediów). Pracownicy danego BOK, ich stanowiska pracy, wyposażenie, przechowywana dokumentacja dotycząca zarządzanego zasobu przypisane są do danego BOK, stanowiącego zorganizowany zespół składników.
  2. komórki funkcyjne zlokalizowane poza BOK, pozostające w strukturze ZZK i powiązane funkcjonalnie z BOK, realizujące zadania z zakresu windykacji, rozliczeń, inwestycji i zamówień publicznych w odniesieniu do rejonów.

ZZK zawiera umowy najmu, dzierżawy nieruchomości wchodzących w skład zasobu, zarządzania, konserwacji, dostawy mediów, dotyczące gospodarowania zasobem w rejonach przypisanych do poszczególnych BOK. ZZK jest jednostką budżetową a więc jest finansowana zgodnie z ustawą o finansach publicznych. W strukturze budżetu ZZK wyodrębnia się środki przeznaczone na zarządzanie zasobem oraz środki wydatkowane na funkcjonowanie (utrzymanie) ZZK. Przyjęty model budżetowania ZZK, w którym zarówno dochody, jak i wydatki planowane są w podziale na poszczególne, obsługiwane przez ZZK rejony, umożliwia de facto konstruowanie wewnętrznych budżetów poszczególnych BOK, co pozwala na przypisanie konkretnych zobowiązań/należności do BOK lub rejonu, którym BOK administruje.

Spółka A w ramach zarządzania powierzonym zasobem, wykonuje swoje zadania również poprzez wyodrębnione organizacyjnie, lokalizacyjnie, finansowo (jako miejsca powstawania kosztów) i funkcyjnie komórki organizacyjne, w tym BOK. Struktura organizacyjna jest bardzo podobna z oczywistymi odstępstwami wynikającymi z unormowań dotyczących działalności spółek prawa handlowego. Spółka A zawiera umowy cywilnoprawne dotyczące wynajmu, dzierżawy nieruchomości wchodzących w skład zasobu oraz umowy na eksploatację, konserwację i dostawę mediów, w imieniu i na rzecz Gminy, na podstawie zlecenia za wynagrodzeniem, w ramach udzielonego przez Prezydenta pełnomocnictwa.

W strukturze budżetu Gminy, analogicznie jak w przypadku budżetu ZZK, wyodrębnia się dochody i wydatki związane z utrzymaniem zasobu w podziale na poszczególne, obsługiwane przez Spółkę A rejony oraz środki budżetowe, przeznaczone na wynagrodzenie dla Spółki A. Gmina zabezpiecza funkcjonowanie (utrzymanie) Spółki A poprzez ustalane na rok budżetowy wynagrodzenie, płatne miesięcznie w formie rekompensaty z tytułu kosztów ponoszonych przez Spółkę A w związku z zarządzaniem powierzonym zasobem.

Spółka A prowadzi ewidencję zarówno własnych kosztów utrzymania, jak też wydatków związanych z zarządzaniem powierzonym zasobem w podziale na:

  1. miejsca powstawania kosztów, którymi są komórki organizacyjne, w tym BOK,
  2. rejony, którymi zarządza.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. Gmina powierzyła Spółce A czynności zarządzania zasobem na części rejonów, które do dnia 31 lipca 2010 r. obsługiwane były przez ZZK i jego komórki organizacyjne.

W wykonaniu aktu o powierzeniu zadań Spółce A - zarządzenie Prezydenta z dnia 16 lipca 2010 r. w sprawie powierzenia Spółce czynności zarządzania na zasobie nieruchomości, zwanym dalej zarządzeniem o powierzeniu, koniecznym stało się zatem wydzielenie z ZZK, takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Gminy, która zabezpiecza realizację powierzonych Spółce A czynności zarządzania i jej przejęcie przez Spółkę. Z uwagi na formę prawną działania ZZK (jednostka budżetowa, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) mienie pierwotnie przekazane przez Gminę do ZZK na realizację działalności statutowej, w tym na działalność BOK oraz mienie nabyte przez ZZK w trakcie jego działalności, zostało przez ZZK przekazane zwrotnie do Gminy jako właściciela mienia. Przedmiotowe składniki mienia zostały ujęte w księgach rachunkowych Gminy. W dalszej kolejności Gmina przekazała Spółce A w użyczenie mienie, obejmujące:

  1. lokale użytkowe, stanowiące dotychczasowe BOK w strukturze organizacyjnej ZZK, wraz z ich pełnym (funkcjonującym dotychczas) wyposażeniem technicznym, sanitarnym i eksploatacyjnym, dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A, zapewniające nieprzerwaną ciągłość wykonywania zarządu powierzonych usług zarządzania zasobem:
    1. lokale użytkowe o powierzchni 176,92 m2 i 92,56 m2, znajdujące się w budynku przy ul. G. - położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 12/19, AM-19, obręb K., dla której prowadzona jest księga wieczysta, w udziale 8287/1000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku.
    2. lokal użytkowy o powierzchni 140,28 m2, składający się z pomieszczeń częściowo zlokalizowanych:
      1. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 21/1, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, w udziale 9018/1000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku;
      2. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz we współwłasności znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku;
    3. lokal użytkowy nr 1 o powierzchni 29,75 m2, znajdujący się w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz współwłaścicielem znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku;
    4. lokal użytkowy o powierzchni 228,53 m2 wraz piwnicą o powierzchni 143,55 m2, przeznaczoną na prowadzenie archiwum, znajdujący się w budynku przy ul. G. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 118/3, AM-7, obręb T., dla której nie jest prowadzona księga wieczysta;
  2. wyposażenie stanowisk pracy przejętych pracowników komórek funkcyjnych, realizujących zadania z zakresu: zawierania i nadzorowania umów dotyczących lokali mieszkalnych i użytkowych, reprezentowania Gminy we wspólnotach mieszkaniowych, inwestycji i remontów, rozrachunków z najemcami i windykacji, zamówień publicznych, stanowiące zorganizowane stanowiska pracy i będące kompletnym wyposażeniem technicznym dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A,
  3. dwa samochody osobowe przeznaczone dla usprawnienia realizacji powierzonych Spółce A zadań z zakresu zarządzania przejętymi rejonami, których dotychczasowy zakres wykorzystania przez Zarząd Zasobu Komunalnego był identyczny z tym, jaki został określony w Spółce A (m. in. usprawnienie przeprowadzania wizji w terenie, przepływu dokumentacji), szczegółowo opisane w treści zarządzenia o powierzeniu oraz jego załącznikach.

Realizacja zapisów zarządzenia o powierzeniu nastąpiła w drodze przekazania Spółce A. Wskazania do realizacji, sformułowanego zgodnie z zarządzeniem Prezydenta z dnia 2 stycznia 2008 r. w sprawie zasad zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonywania aktem założycielskim Spółce A z siedzibą we, zwanym dalej zarządzeniem o zasadach, w którym szczegółowo określony został:

  1. wykaz adresowy nieruchomości powierzonych do zarządzania;
  2. wykaz czynności zarządzania;
  3. wykaz dokumentacji dotyczącej powierzonego zasobu, wraz z jej protokolarnym przekazaniem;
  4. wykaz pozycji budżetowych w budżecie Gminy.

Spółka A w trybie przepisu art. 23(1) kodeksu pracy przejęła pracowników realizujących dotychczas w ZZK powierzone obecnie Spółce A czynności, zatrudnionych zarówno w BOK, jak i w komórkach funkcyjnych. Transfer pracowniczy polegał na przejściu z zachowaniem struktury organizacyjnej wraz z przysługującymi przejętym pracownikom należnościami i zobowiązaniami z tytułu zatrudnienia w ZZK oraz z tytułu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, istniejącymi według stanu na dzień przejęcia. W tym sensie przejęcie pracowników z zachowaniem relacji organizacyjnych funkcjonujących w poprzednim przedsiębiorstwie stanowiło niejako przejęcie przedsiębiorstwa w ruchu składające się na jeden z trzech elementów składowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa przechodzącej na rzecz spółki A.

Ponadto Spółka A stała się w wyniku cesji zawartej pomiędzy ZZK, Spółką i dostawcami/wykonawcami usług, stroną praw i zobowiązań wynikających z umów związanych z utrzymaniem BOK oraz licencji oprogramowania zainstalowanego na przejętych stanowiskach pracy. Realizacja zarządzenia o powierzeniu spowodowała także zmiany w budżecie ZZK, który w związku z przekazaniem dotychczas zarządzanych rejonów Spółce A przekazał do budżetu Gminy te środki, które Zaplanowane zostały na utrzymanie tych rejonów w roku 2010.

Dysponentem przekazanych przez ZZK środków budżetowych jest Departament Nieruchomości i Eksploatacji Urzędu Miejskiego zgodnie z zarządzeniem o zasadach. Opisany w zarządzeniu o powierzeniu model przejęcia przez Spółkę zadań dotychczas realizowanych przez ZZK nałożył na Spółkę A konieczność zapewnienia ciągłości ich świadczenia. Spółka A wywiązała się z tego obowiązku, albowiem przejęte mienie wraz z pracownikami, zobowiązaniami i prawami na rzeczach stanowiło w istocie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która po wydzieleniu z majątku Gminy mogła od strony organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej zabezpieczyć nieprzerwane realizowanie powierzonych zadań. Jednocześnie treść zarządzenia o powierzeniu przesądziła, że Spółka A wykonywać będzie czynności zarządzania powierzonym zasobem w imieniu i na rzecz Gminy, za wynagrodzeniem.

W przyszłości Gmina planuje wniesienie do Spółki A aportu niepieniężnego w postaci własności ww. składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obejmujących:

  1. lokale użytkowe, stanowiące dotychczasowe BOK w strukturze organizacyjnej ZZK, wraz z ich pełnym (funkcjonującym dotychczas) wyposażeniem technicznym, sanitarnym i eksploatacyjnym, dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A, zapewniające nieprzerwaną ciągłość wykonywania usługi zarządu nad zasobem:
    1. lokale użytkowe o powierzchni 176,92 m2 i 92,56 m2, znajdujące się w budynku przy ul. G.- położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 12/19, AM-19, obręb K., dla której prowadzona jest księga wieczysta , w udziale 8287/1 000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku, wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo od poz. 276 do poz. 418 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu;
    2. lokal użytkowy o powierzchni 140,28 m2, składający się z pomieszczeń częściowo zlokalizowanych:
      1. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 21/1, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, w udziale 9018/1000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku,
      2. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz we współwłasności znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku; wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo w załączniku nr 1 do zarządzenia o powierzeniu od poz. 3 do poz. 129;
    3. lokal użytkowy nr 1 o powierzchni 29,75 m2, znajdujący się w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta , pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz współwłaścicielem znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku;
    4. lokal użytkowy o powierzchni 228,53 m2 wraz piwnicą o powierzchni 143,55 m2, przeznaczoną na prowadzenie archiwum, znajdujący się w budynku przy ul. G. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 118/3, AM-7, obręb T., dla której nie jest prowadzona księga wieczysta, wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo w załączniku nr 1 do zarządzenia o powierzeniu od poz. 131 do poz. 273;
  2. wyposażenie zorganizowanych stanowisk pracy pracowników komórek funkcyjnych realizujących zadania z zakresu zawierania i nadzorowania umów dotyczących lokali mieszkalnych i użytkowych, reprezentowania Gminy we wspólnotach mieszkaniowych, inwestycji i remontów, rozrachunków z najemcami i windykacji, zamówień publicznych; wymienione inwentarzowo od poz. 419 do poz. 766 i w poz. 769 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu uwzględnieniem zmiany do zarządzenia o powierzeniu;
  3. dwa samochody osobowe przeznaczone dla usprawnienia realizacji powierzonych Spółce A zadań z zakresu zarządzania przejętymi rejonami, których dotychczasowy zakres wykorzystania w ZZK był identyczny z tym, jaki został określony w Spółce A (m. in. usprawnienie przeprowadzania wizji w terenie, przepływu dokumentacji), wymienione inwentarzowo w poz. 767 i 768 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu z uwzględnieniem zmiany do zarządzenia o powierzeniu; szczegółowo opisanych w treści zarządzenia o powierzeniu oraz jego załącznikach.

Do czasu sfinalizowania czynności wniesienia aportu, Gminę i Spółkę A wiązać będzie umowa użyczenia składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki prawa handlowego, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych do dnia 1 sierpnia 2010 r. przez ZZK do zarządzania zasobem komunalnym, a po dniu 1 sierpnia 2010 r. wykorzystywanych przez Spółkę A dla realizacji powierzonych zadań, a użyczonych Spółce A przez Gminę (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku), spełnia przesłanki uznania ją za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę należy rozumieć, zgodnie z art. 7 ust. 1 przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Zgodnie natomiast z przepisem art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym ustawa o podatku VAT w art. 2 pkt 27e wprowadza definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc, aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą być spełnione łącznie trzy przesłanki:

  1. w istniejącym przedsiębiorstwie istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;
  2. zespół tych składników jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz
  3. zespół tych składników jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Ad. 1

Za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może być więc uznany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Tak więc, aby uznać określone składniki materialne i niematerialne za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą one pozostawać między sobą we wzajemnej relacji w taki sposób, że tworzą powiązany funkcjonalnie zespół. Ponadto, zespół ten powinien posiadać potencjalną zdolność do samodzielnego realizowania działań gospodarczych, tj. samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot gospodarczy.

Takie rozumienie potwierdza orzeczenie WSA w Poznaniu z dnia 15 października 2009 r., sygn. akt I SA/Po 490/09, zgodnie z którym istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Zagadnieniu rozumienia pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa poświęcono zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie znaczące miejsce. Wskazać tu należy na cywilistyczne rozumienie pojęcia przedsiębiorstwa (art. 55(1) kc) jego zorganizowanej części (nieujętej na gruncie Kodeksu cywilnego w ramy definicji legalnej). Należy jednak zauważyć, że ustawa o podatku VAT w art. 2 pkt 27e wprowadza definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która kształtuje to pojęcie odmiennie aniżeli dorobek judykatury na gruncie cywilistycznym. Jak stwierdził SN w wyroku z dnia 3 grudnia 2009 r. zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa są tylko prawa, a zobowiązania i osoby nie są. Odpowiedni przepis Kodeksu cywilnego, mówiąc o tym, co przedsiębiorstwo obejmuje wśród składników, w znacznej bowiem większości wymienia prawa (wyrok SN z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. Akt II CSK 215/2009, LexPolonica nr 2109682). Tym samym definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w ustawie o podatku VAT jest w tym zakresie wyrazem autonomii prawa podatkowego. Co istotne, użyte w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT pojęcie przedsiębiorstwo obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, czy obejmuje on całość, czy jedynie część majątku określonego podmiotu. W ocenie podatnika składniki majątkowe (materialne i niematerialne) przekazane Spółce A w użyczenie, które będą przedmiotem aportu do Spółki A, przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych - zarządzania zasobem, i stanowią niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Argumentację dla powyższego stanowi płynne skuteczne oraz bezproblemowe (tj. bez przerw dla mieszkańców przejętych rejonów) realizowanie zadań przez Spółkę A po ich przejęciu od ZZK. Należy więc stwierdzić, iż Spółka A będzie wykonywała działalność w zakresie zarządu mieniem przy wykorzystaniu składników przeniesionych aportem jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, a także przy udziale pracowników zatrudnionych uprzednio przez ZZK, dla których pracodawcą w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy jest Spółka A. Składniki majątkowe, których własność zostanie przeniesiona na Spółkę A aportem, są bowiem powiązane funkcjonalnie w takim znaczeniu, że jakikolwiek nabywca tych składników może kontynuować działalność w zakresie takim jak dotychczas ZZK natychmiast po ich wydzieleniu z majątku Gminy. Początkowo działalność Spółki A prowadzona będzie w oparciu o składniki majątku użyczone od Gminy, docelowo składniki te będą własnością Spółki A. W ocenie podatnika więc składniki majątkowe wnoszone do Spółki stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Funkcjonalne związanie przekazanych składników przedsiębiorstwa w dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych stanowiło najpoważniejszy argument ujmowania ich jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wskazać tu wypada m. in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 grudnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 1297/2010, Monitor Podatkowy 2011/2 str. 37), w którym stwierdzono, że zakres przedmiotowy dopuszczalnego wyłączenia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług obejmuje całość lub część przedsiębiorstwa rozumianych jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym). Z tego punktu widzenia istotne jest to, aby na bazie nabytego majątku nabywca mógł kontynuować dotychczasową działalność zbywcy. Nie może budzić wątpliwości, iż wnoszone w przyszłości aportem składniki przedsiębiorstwa stanowią zespół rzeczy i praw, który zapewnia ową kontynuację działalności jego zbywcy. W istocie zaś to właśnie warunek, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej, jest determinantą zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT (vide: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 października 2009 r., I SA/Po 490/2009, http://orzeczenia.nsa.goy.pI).

Ad. 2.

Aby zespół składników majątkowych tworzył zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien on stanowić całość wyodrębnioną organizacyjnie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza faktyczne wyodrębnienie lub wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena spełnienia tej przesłanki odbywa się według kryterium roli jaką składniki majątkowe i niematerialne odgrywały w funkcjonującym dotychczas przedsiębiorstwie. W ocenie podatnika spełniony został warunek wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ składniki majątkowe przejęte do używania przez Spółkę A były w całości wykorzystywane przez ZZK, jako jednostkę budżetową Gminy i za ich pomocą ZZK realizował określone zadania gospodarcze - zarządzanie nieruchomościami w poszczególnych rejonach. Po przejęciu części rejonów przez Spółkę A składniki te zostały przejęte na własność Gminy i wyodrębnione w księgach i na rachunkach Gminy, a następnie te same składniki przekazane zostały Spółce A w użyczenie. Przy ich wykorzystaniu Spółka A realizować będzie taki sam zakres rzeczowy zadań jak dotychczas ZZK. Należy więc stwierdzić, że zespół składników majątkowych stanowić będzie całość wyodrębnioną organizacyjnie. Nie zachodziła i nie zachodzi konieczność uprzedniego wyodrębniania tych składników jako samodzielnego zakładu, wszak przeniesienie własności części majątku przedsiębiorcy nie tylko wówczas podlega opodatkowaniu, gdy stanowi zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans. Takie rozumienie regulacji podatkowych przeczyłoby bowiem znaczeniu pojęcia przedsiębiorstwo wynikającemu z art. 55(1) Kc, który to przepis również organy podatkowe uznały za właściwy dla oceny znaczenia tego pojęcia (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, z dnia 17.04.2008 r., sygn. akt III SA/Wa 82/2008, http://orzeczenia.nsa.goy.pl).

Ad 3.

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół składników majątkowych i niemajątkowych musi być wyodrębniony także pod względem finansowym w ramach przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której podatnik prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tak więc, aby mówić o wyodrębnieniu finansowym koniecznym jest spełnienie wymogu możliwości przyporządkowania do części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów w ewidencji księgowej. W przedmiotowym stanie faktycznym składniki majątkowe będące przedmiotem aportu (a wcześniej użyczenia) będą u podatnika wyodrębnione pod względem finansowym - tj. plan kont pozwala na identyfikację pozycji finansowych wpływających na wynik finansowy oraz aktywów i pasywów, które przyporządkowane będą do tych składników majątkowych i niemajątkowych. Tak więc kryterium wyodrębnienia finansowego będzie w ocenie podatnika spełnione. Należy zaznaczyć ponadto, że ustawa o podatku VAT nie zna definicji przedsiębiorstwa, więc posiłkowo można (a nawet należy, biorąc pod uwagę obowiązek dokonywania wykładni zgodnie z zasadą spójności systemu prawnego) stosować przepis art. 55 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, jak podnosi się w doktrynie przedmiotu wymienione w art. 55(1) kc prawa stanowią składniki majątkowe ujęte przedmiotowo, pod kątem przeznaczenia do prowadzenia przez przedsiębiorstwo działalności gospodarczej. Definicja przedsiębiorstwa jako zorganizowanych składników materialnych i niematerialnych określa przedsiębiorstwo przedmiotowo, nie zaś podmiotowo. O tym, jakie konkretnie składniki przedsiębiorstwa stanowią zorganizowaną część jego mienia, decydują względy funkcjonalne i celowościowe. Tak więc przedsiębiorstwem będzie ww. zespół składników niezależnie od tego kto jest jego właścicielem. (Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna, autorstwa Stanisława Dmowskiego i Stanisława Rudnickiego, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Warszawa 2003, wydanie 5).

Zdaniem Zainteresowanego stanowisko nauki i judykatury cywilistycznej zdaje się potwierdzać interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 grudnia 2009 r. nr ILPPI/443-1094/09-5/BP, w której zaznaczono, że składniki materialnie i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze pewnych elementów. Istotnym jest ponadto, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła służyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie po wniesieniu aportu zostaną zachowane związki funkcjonalne pomiędzy poszczególnymi składnikami masy przedsiębiorstwa, Spółka A bowiem będzie prowadzić działalność w takim samym zakresie co ZZK.

Tak więc, w ocenie Wnioskodawcy transakcja polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki prawa handlowego wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych dotychczas przez ZZK, (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku), będących uprzednio przedmiotem umowy użyczenia pomiędzy Gminą a spółką prawa handlowego, spełnia przesłanki uznania ją za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu przedsiębiorstwo. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia przedsiębiorstwo wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to wniesienie takiego aportu do innego podmiotu (spółki prawa handlowego lub cywilnego), nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jako właściciel zasobu mieszkaniowego, lokali użytkowych, garaży, urządzeń komunalnych i nieruchomości gruntowych z ich częściami składowymi (dalej zasób) gospodaruje tym zasobem. W celu usprawnienia procesu zarządzania zasobem Gmina utworzyła w roku 2001 jednostkę budżetową ZZK, a w roku 2007 spółkę prawa handlowego Spółkę A, w której Gmina posiada 100% udziałów. Jednostka budżetowa Gminy (ZZK) prowadzi działalność w ramach przedsiębiorstwa Gminy, przy czym będące w jej użyciu składniki przedsiębiorstwa stanowią jego zorganizowaną część, zaś Spółka A prowadzi działalność w ramach własnego przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania powierzonym zasobem.

Zasób Gminy podzielony został na rejony, w których funkcje zarządców obecnie pełnią ZZK i Spółka A. ZZK wykonuje czynności zarządzania zasobem poprzez:

  1. komórki organizacyjne - Biura Obsługi Klientów (dalej BOK), które w strukturze ZZK stanowią wydzielone organizacyjnie jednostki, wykonujące czynności w zakresie obsługi mieszkańców, administrowania rejonem, zlecania i rozliczania konserwacji i drobnych remontów w ramach zawartych umów z wykonawcami. BOK mieszczą się w odrębnych lokalach, których koszty utrzymania wynikają z odrębnie zawartych umów (w zakresie sprzątania, ochrony, dostawy mediów). Pracownicy danego BOK, ich stanowiska pracy, wyposażenie, przechowywana dokumentacja dotycząca zarządzanego zasobu przypisane są do danego BOK, stanowiącego zorganizowany zespół składników.
  2. komórki funkcyjne zlokalizowane poza BOK, pozostające w strukturze ZZK i powiązane funkcjonalnie z BOK, realizujące zadania z zakresu windykacji, rozliczeń, inwestycji i zamówień publicznych w odniesieniu do rejonów.

ZZK zawiera umowy najmu, dzierżawy nieruchomości wchodzących w skład zasobu, zarządzania, konserwacji, dostawy mediów, dotyczące gospodarowania zasobem w rejonach przypisanych do poszczególnych BOK. ZZK jest jednostką budżetową a więc jest finansowana zgodnie z ustawą o finansach publicznych. W strukturze budżetu ZZK wyodrębnia się środki przeznaczone na zarządzanie zasobem oraz środki wydatkowane na funkcjonowanie (utrzymanie) ZZK. Przyjęty model budżetowania ZZK, w którym zarówno dochody, jak i wydatki planowane są w podziale na poszczególne, obsługiwane przez ZZK rejony, umożliwia de facto konstruowanie wewnętrznych budżetów poszczególnych BOK, co pozwala na przypisanie konkretnych zobowiązań/należności do BOK lub rejonu, którym BOK administruje.

Spółka A w ramach zarządzania powierzonym zasobem, wykonuje swoje zadania również poprzez wyodrębnione organizacyjnie, lokalizacyjnie, finansowo (jako miejsca powstawania kosztów) i funkcyjnie komórki organizacyjne, w tym BOK. Struktura organizacyjna jest bardzo podobna z oczywistymi odstępstwami wynikającymi z unormowań dotyczących działalności spółek prawa handlowego. Spółka A zawiera umowy cywilnoprawne dotyczące wynajmu, dzierżawy nieruchomości wchodzących w skład zasobu oraz umowy na eksploatację, konserwację i dostawę mediów, w imieniu i na rzecz Gminy, na podstawie zlecenia za wynagrodzeniem, w ramach udzielonego przez Prezydenta pełnomocnictwa.

W strukturze budżetu Gminy, analogicznie jak w przypadku budżetu ZZK, wyodrębnia się dochody i wydatki związane z utrzymaniem zasobu w podziale na poszczególne, obsługiwane przez Spółkę A rejony oraz środki budżetowe, przeznaczone na wynagrodzenie dla Spółki A. Gmina zabezpiecza funkcjonowanie (utrzymanie) Spółki A poprzez ustalane na rok budżetowy wynagrodzenia, płatnego miesięcznie w formie rekompensaty z tytułu kosztów ponoszonych przez Spółkę A w związku z zarządzaniem powierzonym zasobem. Spółka A prowadzi ewidencję zarówno własnych kosztów utrzymania, jak też wydatków związanych z zarządzaniem powierzonym zasobem w podziale na miejsca powstawania kosztów, którymi są komórki organizacyjne (w tym BOK) oraz rejony, którymi zarządza.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. Gmina powierzyła Spółce A czynności zarządzania zasobem na części rejonów, które do dnia 31 lipca 2010 r. obsługiwane były przez ZZK i jego komórki organizacyjne.

W wykonaniu aktu o powierzeniu zadań Spółce A koniecznym stało się zatem wydzielenie z ZZK, takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Gminy, która zabezpiecza realizację powierzonych Spółce A czynności zarządzania i jej przejęcie przez Spółkę. Z uwagi na formę prawną działania ZZK (jednostka budżetowa, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) mienie pierwotnie przekazane przez Gminę do ZZK na realizację działalności statutowej, w tym na działalność BOK oraz mienie nabyte przez ZZK w trakcie jego działalności, zostało przez ZZK przekazane zwrotnie do Gminy jako właściciela mienia. Przedmiotowe składniki mienia zostały ujęte w księgach rachunkowych Gminy. W dalszej kolejności Gmina przekazała Spółce A w użyczenie mienie, obejmujące:

  1. lokale użytkowe, stanowiące dotychczasowe BOK w strukturze organizacyjnej ZZK, wraz z ich pełnym funkcjonującym dotychczas) wyposażeniem technicznym, sanitarnym i eksploatacyjnym, dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A, zapewniające nieprzerwaną ciągłość wykonywania zarządu powierzonych usług zarządzania zasobem;
  2. wyposażenie stanowisk pracy przejętych pracowników komórek funkcyjnych, realizujących zadania z zakresu: zawierani i nadzorowania umów dotyczących lokali mieszkalnych i użytkowych, reprezentowania Gminy we wspólnotach mieszkaniowych, inwestycji i remontów, rozrachunków z najemcami i windykacji, zamówień publicznych, stanowiące zorganizowane stanowiska pracy i będące kompletnym wyposażeniem technicznym dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A;
  3. dwa samochody osobowe przeznaczone dla usprawnienia realizacji powierzonych Spółce A zadań z zakresu zarządzania przejętymi rejonami, których dotychczasowy zakres wykorzystania przez Zarząd Zasobu Komunalnego był identyczny z tym, jaki został określony w Spółce A (m. in. usprawnienie przeprowadzania wizji w terenie, przepływu dokumentacji), szczegółowo opisane w treści zarządzenia o powierzeniu oraz jego załącznikach.

Realizacja zapisów zarządzenia o powierzeniu nastąpiła w drodze przekazania Spółce A wskazania do realizacji, w którym szczegółowo określony został:

  1. wykaz adresowy nieruchomości powierzonych do zarządzania;
  2. wykaz czynności zarządzania;
  3. wykaz dokumentacji dotyczącej powierzonego zasobu, wraz z jej protokolarnym przekazaniem;
  4. wykaz pozycji budżetowych w budżecie Gminy.

Spółka A w trybie przepisu art. 23(1) Kodeksu pracy przejęła pracowników realizujących dotychczas w ZZK powierzone obecnie Spółce A czynności, zatrudnionych zarówno w BOK, jak i w komórkach funkcyjnych. Transfer pracowniczy polegał na przejściu z zachowaniem struktury organizacyjnej wraz z przysługującymi przejętym pracownikom należnościami i zobowiązaniami z tytułu zatrudnienia w ZZK oraz z tytułu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, istniejącymi według stanu na dzień przejęcia. W tym sensie przejęcie pracowników z zachowaniem relacji organizacyjnych funkcjonujących w poprzednim przedsiębiorstwie stanowiło niejako przejęcie przedsiębiorstwa w ruchu składające się na jeden z trzech elementów składowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa przechodzącej na rzecz spółki A. Ponadto Spółka A stała się w wyniku cesji zawartej pomiędzy ZZK, Spółką i dostawcami/wykonawcami usług, stroną praw i zobowiązań wynikających z umów związanych z utrzymaniem BOK oraz licencji oprogramowania zainstalowanego na przejętych stanowiskach pracy. Realizacja zarządzenia o powierzeniu spowodowała także zmiany w budżecie ZZK, który w związku z przekazaniem dotychczas zarządzanych rejonów Spółce A przekazał do budżetu Gminy te środki, które Zaplanowane zostały na utrzymanie tych rejonów w roku 2010.

Dysponentem przekazanych przez ZZK środków budżetowych jest Departament Nieruchomości i Eksploatacji Urzędu Miejskiego zgodnie z zarządzeniem o zasadach. Opisany w zarządzeniu o powierzeniu model przejęcia przez Spółkę zadań dotychczas realizowanych przez ZZK nałożył na Spółkę A konieczność zapewnienia ciągłości ich świadczenia. Spółka A wywiązała się z tego obowiązku, albowiem przejęte mienie wraz z pracownikami, zobowiązaniami i prawami na rzeczach stanowiło w istocie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która po wydzieleniu z majątku Gminy mogła od strony organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej zabezpieczyć nieprzerwane realizowanie powierzonych zadań. Jednocześnie treść zarządzenia o powierzeniu przesądziła, że Spółka A wykonywać będzie czynności zarządzania powierzonym zasobem w imieniu i na rzecz Gminy, za wynagrodzeniem.

W przyszłości Gmina planuje wniesienie do Spółki A aportu niepieniężnego w postaci własności ww. składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obejmujących:

  1. lokale użytkowe, stanowiące dotychczasowe BOK w strukturze organizacyjnej ZZK, wraz z ich pełnym (funkcjonującym dotychczas) wyposażeniem technicznym, sanitarnym i eksploatacyjnym, dostosowanym do wymagań wynikających z zakresu kompetencji pracowników, którzy na zasadzie art. 23(1) kp przeszli do spółki A, zapewniające nieprzerwaną ciągłość wykonywania usługi zarządu nad zasobem:
    1. lokale użytkowe o powierzchni 176,92 m2 i 92,56 m2, znajdujące się w budynku przy ul. G. - położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 12/19, AM-19, obręb K., dla której prowadzona jest księga wieczysta, w udziale 8287/1000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku, wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo od poz. 276 do poz. 418 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu;
    2. lokal użytkowy o powierzchni 140,28 m2, składający się z pomieszczeń częściowo zlokalizowanych:
      1. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, której Użyczający jest współwłaścicielem, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 21/1, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, w udziale 9018/1000 związanych z niewyodrębnionymi lokalami w budynku,
      2. w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz we współwłasności znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku; wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo w załączniku nr 1 do zarządzenia o powierzeniu od poz. 3 do poz. 129;użytkowy nr 1 o powierzchni 29,75 m2, znajdujący się w budynku przy ul. M. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 22, AM-35, obręb P., dla której prowadzona jest księga wieczysta, pozostającej we współużytkowaniu wieczystym jako prawem związanym z odrębną własnością lokali oraz współwłaścicielem znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego w części związanej z niewyodrębnionymi lokalami w budynku;
    3. lokal użytkowy o powierzchni 228,53 m2 wraz piwnicą o powierzchni 143,55 m2, przeznaczoną na prowadzenie archiwum, znajdujący się w budynku przy ul. G. - położonym na nieruchomości, oznaczonej w operacie gruntów i budynków miasta jako działka numer 118/3, AM-7, obręb T., dla której nie jest prowadzona księga wieczysta, wraz z pełnym wyposażeniem wymienionym inwentarzowo w załączniku nr 1 do zarządzenia o powierzeniu od poz. 131 do poz. 273;
  2. wyposażenie zorganizowanych stanowisk pracy pracowników komórek funkcyjnych realizujących zadania z zakresu zawierania i nadzorowania umów dotyczących lokali mieszkalnych i użytkowych, reprezentowania Gminy we wspólnotach mieszkaniowych, inwestycji i remontów, rozrachunków z najemcami i windykacji, zamówień publicznych; wymienione inwentarzowo od poz. 419 do poz. 766 i w poz. 769 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu uwzględnieniem zmiany do zarządzenia o powierzeniu;
  3. dwa samochody osobowe przeznaczone dla usprawnienia realizacji powierzonych Spółce A zadań z zakresu zarządzania przejętymi rejonami, których dotychczasowy zakres wykorzystania w ZZK był identyczny z tym, jaki został określony w Spółce A (m. in. usprawnienie przeprowadzania wizji w terenie, przepływu dokumentacji), wymienione inwentarzowo w poz. 767 i 768 załącznika nr 1 do zarządzenia o powierzeniu z uwzględnieniem zmiany do zarządzenia o powierzeniu; szczegółowo opisanych w treści zarządzenia o powierzeniu oraz jego załącznikach.

Do czasu sfinalizowania czynności wniesienia aportu, Gminę i Spółkę A wiązać będzie umowa użyczenia składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że majątek, który będzie przedmiotem aportu stanowi zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) przeznaczony do realizacji ściśle określonych zadań gospodarczych (zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy), bowiem jest wydzielony w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa w sposób organizacyjny i funkcjonalny, a ponadto jak wskazał Wnioskodawca na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności.

Zatem, należy stwierdzić, iż przedmiotowa dostawa na mocy art. 6 pkt 1 ustawy stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu