Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego nieodpłatnego przeprowadzeni... - Interpretacja - ITPP2/443-621/11/KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.07.2011, sygn. ITPP2/443-621/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego nieodpłatnego przeprowadzenia projektów edukacyjnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów edukacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów edukacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, w ramach podpisanych umów w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL), zatwierdzonym decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r., realizuje projekty edukacyjne, których założenia i wytyczne w zakresie realizacji określił Minister Rozwoju Regionalnego w dokumencie z 22 listopada 2010 r. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, wytyczne w zakresie kwalifikowanych wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

PO KL jest spójnym programem finansowanym w ramach decyzji Komisji Europejskiej, częściowo ze środków Unii Europejskiej (85%), a częściowo z budżetu krajowego (15%). Osoby uczestniczące w projektach realizowanych przez Spółkę nie ponoszą z tytułu udziału w projekcie żadnej odpłatności na Jej rzecz.

Podczas realizacji zadań związanych z projektami, Spółka ponosi koszty, których zasadność, potrzeba i kwalifikowalność jest sprawdzana przez odpowiednie organy nadzorujące, wskazane każdorazowo w umowie o dofinansowanie projektu. Na koszty kwalifikowane projektów składają się między innymi koszty wynagrodzeń, zakupu materiałów oraz usług. Składnikiem części ww. kosztów kwalifikowanych jest podatek od towarów i usług, ale tylko o ile Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie tych towarów i usług. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006 (art. 11 ust. 2), podatek od towarów i usług uznaje się za niekwalifikowany w ramach EFS, jeśli może on zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, tzn. ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatek ten może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta, który nie ma możliwości odzyskania go.

W odniesieniu do projektów realizowanych przez Spółkę, całość zakupów związanych z projektami jest zużywana tylko i wyłącznie na ich cele. Poza kwotą przyznanego dofinansowania Spółka nie otrzymuje w ramach projektów żadnych innych przychodów, w tym opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Żadna część projektów nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część nie jest również oddana do użytkowania innemu podmiotowi. Ponadto w dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług pod groźbą zwrotu dofinansowania otrzymanego w projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektów w ramach PO KL Spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części, bądź zwrotu podatku naliczonego zapłaconego w związku z zakupami dokonanymi na rzecz projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektów realizowanych w ramach PO KL, nie istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego, bądź zwrotu całości lub części podatku od towarów i usług, ani na etapie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu. Warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia jest bowiem niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Na tym etapie realizacji projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, ani nie planuje się jej dokonywania w przyszłości. Jak zaznaczyła Spółka, umowy podpisane w ramach projektów PO KL, pod groźbą zwrotu dotacji, wykluczają wykorzystanie jakiejkolwiek części projektu w innych zadaniach komercyjnych, w których mógłby wystąpić przychód, a poprawność tych założeń jest kontrolowana przez organ nadzorujący wykorzystanie dotacji.

Skoro zatem przy realizacji projektu nie występują czynności opodatkowane, to tym samym Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Nie jest bowiem spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Potwierdzeniem zasadności stanowiska Spółki są liczne interpretacje wydane w imieniu Ministra Finansów przez upoważnionych Dyrektorów Izb Skarbowych, dostępne na stronie Ministerstwa Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile jak wynika z treści wniosku zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektów edukacyjnych nie służą czynnościom opodatkowanym, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy efekty realizowanych projektów nie stanowią obrotu opodatkowanego podatkiem, bowiem Spółka nie przedstawiła w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiła pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy