
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku czynności zbycia nieruchomości
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 12 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) oraz 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości jest:
- prawidłowe w części dotyczącej zbycia użytkowego poddasza,
- nieprawidłowe w części dotyczącej zbycia lokali, które nie były wykorzystywane nieodpłatnie przez Wnioskodawcę oraz lokali nr 6, nr 1, nr 5 oraz nr 7.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 12 listopada 2012 r. oraz 4 grudnia 2012 r. o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2000 nabył od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym wielolokalowym.
Nabywając nieruchomość Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W wyniku katastrofy budowlanej, która miała miejsce w roku 2006 Fundacja zmuszona została do wykonania robót budowlanych i czynności budowlanych zmierzających do usunięcia stwierdzonych przez Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nieprawidłowości w stanie technicznym budynku. Roboty te zostały wykonane w roku 2007, a ich wartość była wyższa niż 30% wartości początkowej budynku. W okresie od nabycia do planowanego zbycia nie były ani nie będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynku. Od poniesionych wydatków na roboty budowlane i czynności budowlane zmierzające do usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i Fundacja z prawa tego skorzystała. Nieruchomość była udostępniana odpłatnie na podstawie umów najmu od momentu jej nabycia przez Fundację w marcu 2000 r., zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Jeden z lokali wykorzystywany był nieodpłatnie przez Fundację właściciela nieruchomości. Wszystkie lokale zostały opróżnione we wrześniu 2006 r., na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a umowy najmu zawieszone. Po dokonaniu wskazanych robót budowlanych 1 kwietnia 2008 r. najemcy mogli wrócić do lokali. Po wykonaniu robót budowlanych i czynności budowlanych zmierzających do usunięcia stwierdzonych przez Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nieprawidłowości w stanie technicznym budynku, nieruchomość była wykorzystywana do czynność opodatkowanych podatkiem VAT krócej niż 5 lat.
Ponadto, w piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż do nabytej przez Fundację w marcu 2000 r. nieruchomości, siedziba została przeniesiona w lutym 2002 r. do zwolnionego przez lokatora (osoba fizyczna) lokalu nr 6. W kolejnych latach Fundacja nieodpłatnie korzystała z różnych lokali położonych w nieruchomości.
Lokal nr 6 był wykorzystywany nieodpłatnie przez Fundację na realizację celów statutowych od lutego 2002 r. do września 2004 r., kiedy to Fundacja przeniosła siedzibę do lokalu nr 1, a lokal nr 6 został wynajęty osobie fizycznej, która zamieszkuje w nim do tej pory.
Od września 2004 r. do maja 2005 r. siedziba Fundacji mieściła się w lokalu nr 1, który następnie został wynajęty przedsiębiorstwu A. (najem trwa do tej pory).
W okresie od czerwca 2005 r. do września 2006 r. Fundacja nieodpłatnie korzystała z lokalu nr 5, który podobnie jak i pozostałe lokale został opuszczony na czas remontu (nakaz PINB).
Po zakończeniu remontu nieruchomości, tj. od października 2008 r. do lipca 2009 r. lokal nr 5 wcześniej zajmowany przez Fundację wynajmowała B., a od lipca 2009 r. do chwili obecnej spółka C.
W okresie od września 2006 r. do końca stycznia 2011 r. Fundacja użytkowała zaadaptowane poddasze w budynku, a od lutego 2011 r. nieodpłatnie korzysta z wyodrębnionej części lokalu nr 7, który w pozostałej części od lutego 2011 r. wynajmuje spółka D., powstała ze spółki E, najemcy lokalu nr 7 od listopada 2008 r.
Jednocześnie, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 grudnia 2012 r. Zainteresowany wskazał, iż:
- Lokal nr 6 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca czerwca 2001 r. W okresie od lipca 2001 r., do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego lokal nie był wynajmowany.
- Lokal nr 1 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca lipca 2003 r. W okresie od sierpnia 2003 r. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego nie był wynajmowany.
- Lokal nr 5 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca maja 2005 r. tj. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego.
- Lokal nr 7 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca stycznia 2011 r., tj. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego.
- Użytkowe poddasze nie było odpłatnie udostępniane na podstawie umowy najmu przed zajęciem go przez Wnioskodawcę.
- Po opuszczeniu użytkowego poddasza przez Zainteresowanego nie jest ono odpłatnie udostępniane na podstawie umów najmu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zbywając nabytą nieruchomość Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie wynikające z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...
Zdaniem Wnioskodawcy, zbywając przedmiotową nieruchomość Fundacja będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie bowiem z powołanymi wyżej przepisami zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W związku z faktem, że poniesione wydatki (przekraczające 30% wartości początkowej) nie dotyczyły ulepszenia budynku a miały na celu wyłącznie usunięcie skutków katastrofy budowlanej, ich poniesienie nie wyklucza zastosowania zwolnienia, o którym wyżej mowa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości uznaje się za:
- prawidłowe w części dotyczącej zbycia użytkowego poddasza,
- nieprawidłowe w części dotyczącej zbycia lokali, które nie były wykorzystywane nieodpłatnie przez Wnioskodawcę oraz lokali nr 6, nr 1, nr 5 oraz nr 7.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie ww. przepisów, zarówno grunt, jak i budynek czy budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jednocześnie zauważyć należy, iż nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w roku 2000 nabył od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym wielolokalowym. Nabywając nieruchomość Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W wyniku katastrofy budowlanej, która miała miejsce w roku 2006 Fundacja zmuszona została do wykonania robót budowlanych i czynności budowlanych zmierzających do usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym budynku. Roboty te zostały wykonane w roku 2007, a ich wartość była wyższa niż 30% wartości początkowej budynku. W okresie od nabycia do planowanego zbycia nie były ani nie będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynku. Od poniesionych wydatków na roboty budowlane i czynności budowlane zmierzające do usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i Fundacja z prawa tego skorzystała. Nieruchomość była udostępniana odpłatnie na podstawie umów najmu od momentu jej nabycia przez Fundację w marcu 2000 r., zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Jeden z lokali wykorzystywany był nieodpłatnie przez Fundację właściciela nieruchomości. Wszystkie lokale zostały opróżnione we wrześniu 2006 r., na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a umowy najmu zawieszone. Po dokonaniu wskazanych robót budowlanych 1 kwietnia 2008 r. najemcy mogli wrócić do lokali. Po wykonaniu robót budowlanych i czynności budowlanych zmierzających do usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym budynku, nieruchomość była wykorzystywana do czynność opodatkowanych podatkiem VAT krócej niż 5 lat.
Siedziba Wnioskodawcy została przeniesiona w lutym 2002 r. do nabytej przez Fundację w marcu 2000 r. nieruchomości do zwolnionego przez lokatora (osoba fizyczna) lokalu nr 6. W kolejnych latach Fundacja nieodpłatnie korzystała z różnych lokali położonych w przedmiotowej nieruchomości. I tak:
- Lokal nr 6 był wykorzystywany nieodpłatnie przez Fundację na realizację celów statutowych od lutego 2002 r. do września 2004 r., kiedy to Fundacja przeniosła siedzibę do lokalu nr 1, a lokal nr 6 został wynajęty osobie fizycznej, która zamieszkuje w nim do tej pory. Lokal nr 6 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca czerwca 2001 r. W okresie od lipca 2001 r., do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego lokal nie był wynajmowany.
- Od września 2004 r. do maja 2005 r. siedziba Fundacji mieściła się w lokalu nr 1, który następnie został wynajęty przedsiębiorstwu A. (najem trwa do tej pory). Lokal nr 1 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca lipca 2003 r. W okresie od sierpnia 2003 r. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego nie był wynajmowany.
- W okresie od czerwca 2005 r. do września 2006 r. Fundacja nieodpłatnie korzystała z lokalu nr 5, który podobnie jak i pozostałe lokale został opuszczony na czas remontu. Lokal nr 5 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca maja 2005 r. tj. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego. Po zakończeniu remontu nieruchomości, tj. od października 2008 r. do lipca 2009 r. lokal nr 5 wcześniej zajmowany przez Fundację wynajmowała B., a od lipca 2009 r. do chwili obecnej spółka C.
- W okresie od września 2006 r. do końca stycznia 2011 r. Fundacja użytkowała zaadaptowane poddasze w przedmiotowym budynku. Użytkowe poddasze nie było odpłatnie udostępniane na podstawie umowy najmu przed zajęciem go przez Wnioskodawcę. Po opuszczeniu użytkowego poddasza przez Zainteresowanego nie jest ono odpłatnie udostępniane na podstawie umów najmu.
- Od lutego 2011 r. Fundacja nieodpłatnie korzysta z wyodrębnionej części lokalu nr 7, który w pozostałej części od lutego 2011 r. wynajmuje spółka D., powstała ze spółki E., najemcy lokalu nr 7 od listopada 2008 r. Lokal nr 7 był odpłatnie udostępniany na podstawie umowy najmu przez Wnioskodawcę w okresie od nabycia kamienicy do końca stycznia 2011 r., tj. do zajęcia lokalu przez Zainteresowanego.
Zatem w rozpatrywanej sprawie, w celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie opodatkowana czy też zwolniona z opodatkowania należy odwołać się do niżej przedstawionych regulacji dotyczących dostawy budynków.
Podstawowa stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku.
I tak, stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budowli jest ustalenie, kiedy nastąpiło jej pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.
Ponadto, za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).
Zaznacza się, że w przypadku sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności nie dochodzi do pierwszego zasiedlenia, gdyż czynność ta nie podlega opodatkowaniu.
W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy).
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt zabudowany będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że czynność zbycia przedmiotowej nieruchomości, w części dotyczącej:
- lokali, będących przedmiotem najmu, które nie były wykorzystywane nieodpłatnie przez Wnioskodawcę,
- lokali nr 6, nr 1, nr 5 oraz nr 7, udostępnianych odpłatnie na podstawie umów najmu, ale również zajmowanych w pewnych okresach czasu przez Fundację
będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Pierwsze zasiedlenie ww. lokali miało miejsce w roku 2000, wówczas to Zainteresowany od chwili nabycia zaczął udostępniać lokale odpłatnie na podstawie umów najmu, zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Zatem obecna sprzedaż tych lokali nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji, z uwagi na fakt, że Fundacja jak wskazano we wniosku nie dokonywała wydatków na ulepszenie budynku, czynność zbycia ww. lokali będzie zwolniona od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z kolei dostawa poddasza, użytkowanego nieodpłatnie przez Wnioskodawcę w okresie od września 2006 r. do końca stycznia 2011 r., będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zbycie przedmiotowej nieruchomości w części dotyczącej poddasza będzie bowiem dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia, co wyklucza objęcie tej transakcji zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże jak wskazał Wnioskodawca przy nabyciu nieruchomości Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a ponadto co wynika z wniosku Fundacja nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowego poddasza, w związku z czym przy jego zbyciu Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż dostawa przedmiotowego budynku, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, zbycie gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, będzie również zwolnione od podatku.
Reasumując, dostawa przedmiotowej nieruchomości, w części dotyczącej lokali niebędących przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez Wnioskodawcę oraz lokali nr 6, nr 1, nr 5 oraz nr 7, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku do towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast transakcja zbycia użytkowego poddasza będzie objęta zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Z uwagi na powyższe, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntu, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość, również będzie objęta zwolnieniem od podatku.
Zatem podstawą zwolnienia dla sprzedaży przedmiotowych lokali poza poddaszem nie stanowi jak wskazał w pytaniu i własnym stanowisku Wnioskodawca art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w związku z czym uznano stanowisko Zainteresowanego w części za nieprawidłowe.
Dodatkowo w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
