
Temat interpretacji
Sprzedaż piwa na festynie przez OSP musi być ewidencjonowana na kasie rejestrującej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 3 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012r. (data wpływu do tut. organu 26 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży piwa na festynie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie między innymi obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży piwa na festynie.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2012r. (data wpływu do tut. organu 26 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 października 2012r. znak: IBPP3/443-934/12/AŚ.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Ochotnicza Straż Pożarna jest Stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej, a także na podstawie statutu. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi działalności opodatkowanej jak również nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Głównym celem prowadzonej działalności statutowej OSP jest zapobieganie pożarom, bieżący udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska w czasie pożarów. Ponadto do celów OSP należy m.in. rozwijanie kultury fizycznej i sportu zarówno wśród członków Ochotniczej Straży Pożarnej jak i zrzeszonej grupy młodzieży i osób dorosłych. W ramach prowadzonej działalności statutowej OSP organizuje zawody sportowe i imprezy propagujące kulturę fizyczną.
Swoją działalność stowarzyszenie opiera w większości na pracy społecznej swoich członków. OSP realizując cele w zakresie ochrony przeciwpożarowej korzysta z dotacji budżetu państwa i pomocy publicznej.
Zgodnie ze statutem OSP pozyskuje fundusze ze składek członkowskich, darowizn, ofiarności publicznej, dochodów z majątku i imprez.
W ramach budowania sportowej wspólnoty lokalnej Ochotnicza Straż Pożarna niesie się z zamiarem zorganizowania imprezy plenarnej (festynu) na terenie należącym do OSP. Festyn organizowany będzie dla mieszkańców miasta. W ramach festynu Wnioskodawca chce zorganizować we własnym zakresie katering oraz zostaną zakupione napoje w tym piwo, które stowarzyszenie ma zamiar sprzedawać zarówno członkom stowarzyszenia jak i innym uczestnikom festynu przy czym cały dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na cele statutowe.
Cała procedura związana z organizacją imprezy zostanie przeprowadzona zgodnie z przepisami.
W piśmie z dnia 23 października 2012r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:
1.W ramach organizowanego festynu Stowarzyszenie niesie się z zamiarem dokonywania sprzedaży zarówno na rzecz swoich członków, jak również indywidualnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
2.Przedmiotem sprzedaży oprócz napojów, wody mineralnej, soków będzie również piwo. Sprzedaż piwa mieści się w definicji napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% które jest wymienione w par. 4 ust. l pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 w sprawie kas rejestrujących.
3.Ochotnicza Straż Pożarna świadczy usługi skwalifikowane wg PKWiU pod symbolem 84.25. Usługi świadczone na festynie można również zakwalifikować wg innych grupowań PKWiU tj:
47.00.24 - sprzedaż detaliczna pozostałej żywności, gdzie indziej nie sklasyfikowanej,
47.00.25 - sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych,
47.00.26 - sprzedaż detaliczna pozostałych napojów.
Ochotnicza Straż Pożarna nie posiada opinii Urzędu Statystycznego w powyżej wymienionej klasyfikacji usług.
4.W Stowarzyszeniu w całym okresie prowadzonej działalności statutowej nigdy nie powstał obowiązek ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej.
5.Ochotnicza Straż Pożarna w całym okresie prowadzenia działalności statutowej nie uzyskiwała obrotu z działalności, o której mowa w atr.111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Ochotnicza Straż Pożarna jako stowarzyszenie nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT organizując festyn i sprzedając posiłki oraz napoje w tym piwo, ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej niezbędnej do ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych...
Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 23 października 2012r.):
Stosownie do art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przepis ten nie przewiduje żadnych wyłączeń z obowiązku stosowania kas.
Natomiast na podstawie art. 111 ust. 8 Minister Finansów mocą rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. zwolnił do dnia 31 grudnia 2012r. niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotów. Na mocy załącznika do powyżej wskazanego rozporządzenia zwolnieniu podlegają usługi, które wynikają z PKWiU i określone są co do rodzaju ich wykonywania. Zgodnie z pozycją 31 przywołanego załącznika zwolnieniu podlegają usługi świadczone przez organizacje członkowskie zakwalifikowane do PKWiU nr 94 w tym usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie skwalifikowane (wyłącznie statutowe).
Reasumując, Stowarzyszenie uważa, że na mocy rozporządzenia Ministra Finansów nie powstanie obowiązek ewidencjonowania sprzedaży posiłków i napojów w tym piwa przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wnioskodawca uważa, iż prowadząc usługi, które są zadaniami wymienionymi wprost w statucie, oraz dokonując sprzedaży napojów w tym piwa może korzystać ze zwolnienia zainstalowania kasy rejestrującej na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie kas rejestrujących.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy wyjaśnić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie w zakresie obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży piwa na festynie.
Natomiast w zakresie w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży posiłków oraz napojów dokonywanej na rzecz osób fizycznych, zostanie wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).
W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jak wynika z art. 15 ust 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
Natomiast z zapisu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.
Z powyższej normy prawnej wynika, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są () osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej umożliwia również realizację prawa konsumenta w zakresie otrzymania dokumentu (paragonu) zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji, w tym strukturze ceny.
Przytoczona regulacja wskazuje zatem, na konieczność prowadzenia przez podatników zwolnionych podmiotowo, ewidencji służącej prawidłowemu ewidencjonowaniu obrotów.
Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).
Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Ponadto, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6
Natomiast z § 4 ust. 1 pkt 9 powołanego rozporządzenia wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia, w której wymieniono sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie (OSP) w ramach budowania sportowej wspólnoty lokalnej niesie się z zamiarem zorganizowania imprezy plenarnej (festynu) na terenie należącym do OSP. Festyn organizowany będzie dla mieszkańców miasta. W ramach festynu Wnioskodawca chce zorganizować we własnym zakresie katering oraz zakupić napoje w tym piwo, które ma zamiar sprzedawać zarówno członkom stowarzyszenia jak i innym uczestnikom festynu przy czym cały dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na cele statutowe.
Przedmiotem sprzedaży oprócz napojów, wody mineralnej, soków będzie również piwo. Sprzedaż piwa mieści się w definicji napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% które jest wymienione w par. 4 ust. l pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 w sprawie kas rejestrujących.
W Stowarzyszeniu w całym okresie prowadzonej działalności statutowej nigdy nie powstał obowiązek ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej.
Wnioskodawca w całym okresie prowadzenia działalności statutowej nie uzyskiwał obrotu z działalności, o której mowa w atr.111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż towaru wymienionego w powołanym § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jest elementem wykluczającym możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Tym samym, na podstawie § 4 ust. 1 pkt 9 powołanego rozporządzenia, sprzedaż piwa jest wyłączona ze zwolnień przedmiotowych jak i podmiotowych w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wobec powyższego, Wnioskodawca organizując festyn będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotów ze sprzedaży piwa przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca dokonując sprzedaży piwa może korzystać ze zwolnienia zainstalowania kasy rejestrującej na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie kas rejestrujących, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
