
Temat interpretacji
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2011r. (data wpływu 18.04.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 21.06.2011r. (data wpływu 24.06.2011r.) na wezwanie z dnia 07.06.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21.06.2011r. (data wpływu 24.06.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-577/11-2/KC z dnia 07.06.2011r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Firma, której przedmiotem działalności jest m.in. świadczenie usług szkoleniowych, otrzymała zgodę na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt zakłada przeprowadzenie szkoleń dla pracowników przedsiębiorstw. Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych oraz wkładu własnego wnoszonego przez uczestników projektu. Wysokość wkładu własnego wnoszonego przez uczestników projektu wynosi 20%. Firma w trakcie realizacji projektu ponosi wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zakupując na rzecz realizacji projektu towary oraz usługi. Instytucja udzielająca wsparcia dopuszcza możliwość kwalifikowalności kosztów VAT (tzn. refundacji kosztów poniesionych w kwocie brutto) w przypadku, gdy firma nie ma możliwości uzyskania zwrotu VAT.
W powyższym przypadku opierając się o zapis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT mówiący, iż W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.,firma przyjęła iż tylko częściowo może odzyskać podatek VAT. W ramach realizacji projektu uczestnicy wnoszą wkład własny w wysokości 20% kosztów kwalifikowanych projektu. Firma realizująca szkolenie wystawia Fakturę VAT (stawka 23%) za usługę szkoleniową w wysokości wkładu własnego wnoszonego przez uczestnika. Pozostała część kosztów (80%) ponoszona jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa i nie stanowi sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym Firmie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim nabyte w ramach projektu usługi oraz towary zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku powyższego projektu VAT nie może być odzyskany...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podatek VAT naliczony w przedmiotowej sprawie może podlegać zwrotowi ale tylko w zakresie w jakim nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowym przypadku będą to wydatki związane z realizacją szkoleń, w zakresie w jakim występuje sprzedaż opodatkowana, czyli do wysokości wkładu własnego (20%) wnoszonego przez uczestnika projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. świadczenie usług szkoleniowych, Wnioskodawca otrzymał zgodę na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt zakłada przeprowadzenie szkoleń dla pracowników przedsiębiorstw. Projekt jest przedsięwzięciem nieprzynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych oraz wkładu własnego wnoszonego przez uczestników projektu. Wysokość wkładu własnego wnoszonego przez uczestników projektu wynosi 20%. Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu ponosi wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zakupując na rzecz realizacji projektu towary oraz usługi i wystawia, jako realizujący szkolenie fakturę VAT (stawka 23%) za usługę szkoleniową w wysokości wkładu własnego wnoszonego przez uczestnika. Pozostała część kosztów (80%) ponoszona jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa i nie stanowi sprzedaży opodatkowanej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót (). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Natomiast wkłady własne beneficjentów ostatecznych są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe. Zatem, otrzymany wkład własny od beneficjentów ostatecznych stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w zakresie w jakim zakupy te związane będą z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, czyli do wysokości wkładu własnego wnoszonego przez beneficjentów ostatecznych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
