Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - ... - Interpretacja - OG/005/165/PP1/2005 PP1-1/443/43/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2006, sygn. OG/005/165/PP1/2005 PP1-1/443/43/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po ponownym rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.09.2005 r., (uzupełnionego w dniach: 15.12.2005 r, 19.12.2005 r. i 16.05.2006 r.) znak: L. dz./161/05, złożonego przez Podatnika w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione przez Stronę stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 29.09.2005 r. Podatnik wystąpił do Naczelnika tutejszego Urzędu z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych w zakresie rozliczania i odprowadzania podatku od towarów i usług od prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej pożytku publicznego.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach w dniu 28.12.2005 r. wydał dla Jednostki postanowienie nr OG/005/165/PP1/2005 PP1-1/443/43/2005.
Dyrektor Izby Skarbowej Decyzją nr PP1-443-9/2006 z dnia 16.03.2006 r. uchylił z urzędu w/w postanowienie, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia.
W dniu 16.05.2006 r. Podatnik ponownie przedstawił stan faktyczny dotyczący usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pożytku publicznego, z którego wynika, że Podatnik działa w oparciu o ustawę z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z dnia 14 lipca 2003 r.).
Zgodnie z powyższą ustawą uczestnicy programu stworzonego przez Podatnika są przystosowywani i przyuczani do pracy zawodowej poprzez praktyczną naukę w warsztatach zawodowych. W ramach praktyk zawodowych świadczą oni różne usługi polegające między innymi na:
- wykonywaniu remontów i prac budowlanych w lokalach mieszkalnych i użytkowych, drobnych napraw, prac porządkowo-konserwacyjnych,
- pielęgnacji roślin,
- montażu, renowacji i naprawie mebli,
- dokonywaniu przeróbek krawieckich, szyciu odzieży dla dzieci i młodzieży,
- sprawowaniu opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi oraz dziećmi,
- sprzedaży towarów we własnym sklepie na zasadach komisu oraz na zlecenie osób prowadzących działalność gospodarczą.
Usługi wykonywane są na podstawie zawieranych umów krótkoterminowych z osobami indywidualnymi lub prowadzącymi działalność gospodarczą. Faktury za świadczone usługi przez uczestników programu wystawiane są przez Podatnika, a zapłata za usługi następuje w formie gotówkowej bądź przelewu.
Odbywanie praktyk zawodowych pod nadzorem Podatnika u bezpośrednich pracodawców umożliwia uczestnikom lepsze przygotowanie do pracy zawodowej oraz szybsze pozyskanie zatrudnienia u pracodawców zlecających praktyki zawodowe.
Środki finansowe, pozyskiwane z praktyk zawodowych podopiecznych Podatnika, w całości przeznaczane są na zapewnienie im opieki psychologicznej, prawnej, organizowanie szkoleń z zakresu obsługi komputerowej, naukę języków obcych, zakup biletów MPK, dowóz do pracodawców zewnętrznych, obsługę administracyjną Centrum.

Zapytanie Jednostki brzmi: Czy prowadząc wymienioną w piśmie działalność z przeznaczeniem osiągniętych przychodów na w/w cele istnieje obowiązek rozliczania i odprowadzania podatku VAT ?
Podatnik stoi na stanowisku, że powinien być płatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z obowiązującym przepisami.

Po ponownym rozpatrzeniu wniosku oraz odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania Podatnika, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, usługodawca zwolnił od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika wymieniona została grupa ex 85 (gdzie ex dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania), usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2), w poz. 7 załącznika wymieniona została grupa ex 80, usługi w zakresie edukacji.
Mając na uwadze przedstawiony przez stronę stan faktyczny oraz treść powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT, Naczelnik tutejszego organu informuje, że stawka podatku od towarów w przypadku świadczenia usług uzależniona jest od klasyfikacji danej usługi do odpowiedniego grupowania w świetle norm statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Podatnik może korzystać ze zwolnienia, jeżeli świadczone usługi mieszczą się w katalogu usług zwolnionych albo, gdy nie zostały przekroczone limity uprawniające do zwolnienia podmiotowego (obrót w wysokości 10 000 euro w skali roku). W każdym innym przypadku świadczone usługi podlegają opodatkowaniu zgodnie ze stawką podatku VAT właściwą dla danej usługi.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach