Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ... - Interpretacja - IPTPP2/443-825/12-3/IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.11.2012, sygn. IPTPP2/443-825/12-3/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu p.n. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu p.n. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2012 r. poprzez przeformułowanie postawionego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zainteresowany posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości około 10.000 zł (w roku 2011 była to kwota 9.152,40 zł). Jest to jedyny przychód jednostki wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca korzysta więc z podmiotowego zwolnienia z VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (okoliczność bezsporna).

W październiku 2012 r. zawrze umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu pn. .

Celem projektu jest podjęcie samozatrudnienia do końca listopada 2013r. przez 22 osoby bezrobotne z powiatu. Cel ten ma być osiągnięty poprzez:

  • sfinansowanie szkoleń z zakresu przedsiębiorczości,
  • sfinansowanie wsparcia doradczego z zakresu prowadzenia firmy,
  • udzielenie pomocy finansowej nowopowstającym firmom.

Część wydatków, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę na realizację projektu tj. publikacja ogłoszeń, baner reklamowy na portalu internetowym, druk ulotek i plakatów jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane towary, usługi nie będą służyły do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są one przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz uczestników projektu. Wnioskodawca nie może więc obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach wystawionych przez podmioty, od których następuje nabycie towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

  1. Przedmiotowe dofinansowanie jest zapłatą za:
  • usługi na rzecz uczestników projektu: szkolenia w zakresie wsparcia doradczego i prowadzenia firmy,
  • usługi związane z promocją projektu (ulotki, plakaty, ogłoszenia).
  1. Przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie kosztów realizacji wsparcia finansowego, na uruchomienie działalności gospodarczej dla uczestników projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 listopada 2012 r.)

Czy we wskazanym wyżej stanie faktycznym istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać za wydatek kwalifikowalny podatek VAT naliczony w odniesieniu do wydatków określonych w poz. 68 punkt 1, 2 w związku z realizacją projektu pn. czyli stwierdzić, że nie można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez sprzedawców i usługodawców z uwagi na fakt, że nabyte przez Zainteresowanego towary i usługi są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu.

W ocenie Wnioskodawcy nie służą zatem do dokonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, stosownie do Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 14 sierpnia 2012 r. (MRR/KL/1(8)/8/12r.), zgodnie z którymi VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz gdy ten beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zdaniem Zainteresowanego należy uznać, iż dla projektu p. n, wydatki poniesione tytułem podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach tego projektu, są wydatkami kwalifikowalnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zainteresowany posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości około 10.000 zł (w roku 2011 była to kwota 9.152,40 zł). Jest to jedyny przychód jednostki wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca korzysta więc z podmiotowego zwolnienia z VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W październiku 2012 r. Zainteresowany zawrze umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu pn. . Celem projektu jest podjęcie samozatrudnienia do końca listopada 2013r. przez 22 osoby bezrobotne z powiatu. Cel ten ma być osiągnięty poprzez: sfinansowanie szkoleń z zakresu przedsiębiorczości, sfinansowanie wsparcia doradczego z zakresu prowadzenia firmy, udzielenie pomocy finansowej nowopowstającym firmom. Nabywane towary i usługi nie będą służyły do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są one przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz uczestników projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. ,,, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 199 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi