Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu plac zabaw. - Interpretacja - IBPP3/443-572/12/LŻ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 09.08.2012, sygn. IBPP3/443-572/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu plac zabaw.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012r. (data wpływu 5 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2012r. (data wpływu 6 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu ..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej zarejestrowanym w powiatowym rejestrze uczniowskich klubów sportowych prowadzonym przez Starostwo Powiatowe. Celem stowarzyszenia jest rozwój kultury fizycznej w środowisku lokalnym. Wnioskodawca realizuje swój cel między innymi poprzez organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, a także angażowanie uczniów do różnorodnych form aktywności.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7.

Stowarzyszenie złożyło w biurze Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. W ramach tego działania stowarzyszenie ma zamiar uzyskać dotację z Osi 4 Leader na budowę placu zabaw dla młodszych dzieci. Projekt nosi tytuł .. W ramach projektu nieużytkowany do tej pory teren przy szkole zostanie zniwelowany i uporządkowany, a następnie w tym miejscu zbudowany zostanie plac zabaw. Wszystkie faktury z dokonania tej operacji będą przedstawione do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim.

Interpretacja przepisów wymagana jest jako załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. . nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury wystawione w związku realizacją projektu . związane z zakupem towarów i usług będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane w piśmie z dnia 13 lipca 2012r.):
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu .....

Stanowisko wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z dnia 13 lipca 2012r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu ...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Stowarzyszenie złożyło w biurze Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. W ramach projektu nieużytkowany do tej pory teren przy szkole zostanie zniwelowany i uporządkowany, a następnie w tym miejscu zbudowany zostanie plac zabaw. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. . nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury wystawione w związku realizacją projektu . związane z zakupem towarów i usług będą wystawione na Wnioskodawcę.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ..

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 987 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach