korekta podatku naliczonego w sytuacji zmiany przeznaczenia środków trwałych - Interpretacja - IBPP3/443-147/12/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2012, sygn. IBPP3/443-147/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

korekta podatku naliczonego w sytuacji zmiany przeznaczenia środków trwałych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 13 lutego 2012r.) uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji inwestycji oraz prawa do korekty deklaracji VAT-7 za miesiące w których dokonano zakupów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji inwestycji oraz prawa do korekty deklaracji VAT-7 za miesiące w których dokonano zakupów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 13 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 13 grudnia 1996 roku. W dniu 26 czerwca 2006 roku została zawarta umowa nr () pomiędzy Wojewodą a Wnioskodawcą na realizację w ramach Priorytetu III Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projektu pn.: xxx. Realizacja projektu trwała od dnia 18 września 2006r. - do 11 grudnia 2007r. Zakończenie finansowe zadania nastąpiło 11 lutego 2008r. Po zakończeniu realizacji projektu xxx - zgodnie z obecnie stosowaną praktyką - Infrastruktura została przekazana w użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych Gminy C. na podstawie umowy użytkowania z dnia 3 stycznia 2005r. oraz protokołu zdawczo-odbiorczego Nr 1/2008 z dnia 21 stycznia 2008r. Do dnia 30 czerwca 2011r. projekt był finansowany ze środków Zakładu Usług Komunalnych, na które składały się opłaty za usługi oczyszczania ścieków oraz dotacja z budżetu Wnioskodawcy. Zakład Usług Komunalnych wykorzystywał udostępnioną mu infrastrukturę do świadczenia na rzecz mieszkańców Gminy (względnie instytucji, podmiotów gospodarczych czy też innych odbiorców) usług w zakresie oczyszczania ścieków. Zakład Usług Komunalnych pobierał od mieszkańców za swoje usługi wynagrodzenie, opodatkowywał je podatkiem VAT, wystawiał faktury, składał deklaracje VAT-7, etc.

W dniu 29 czerwca 2011 roku Rada Miejska podjęła Uchwałę Nr () Rady Miejskiej w C. w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych Gminy C. Z dniem 30 czerwca 2011 roku został zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy Gminy C. - Zakład Usług Komunalnych Gminy C. Zadania ZUK przejął Wnioskodawca, a majątek ruchomy i nieruchomy oraz wartości niematerialne i prawne Zakładu Usług Komunalnych zostały przekazane Wnioskodawcy.

W związku z tym Gmina C. prowadzi działalność w zakresie m.in. usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych. Czynności te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z tytułu świadczonych usług Gmina wystawia na rzecz wybranego podmiotu faktury VAT, ujmuje je w rejestrach sprzedaży, oraz w deklaracjach VAT-7 odprowadza należny podatek VAT do Urzędu Skarbowego. W okresie 1 stycznia 2007r. 30 czerwca 2011r. - Wnioskodawca dokonał szeregu zakupów towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi (budowa oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowych dla m. C. i P., kanalizacji Gminy C.). W deklaracjach dla podatku od towarów i usług złożonych w ww. okresie Gmina nie wykazała podatku naliczonego do odliczenia. Wynikało to z tego, że zakupy te nie były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie były - ponieważ do 30 czerwca 2011r. działalność w zakresie m.in. usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych prowadził Zakład Usług Komunalnych Gminy C. Zgodnie z § 1 pkt 2 Uchwały Nr () Rady Miejskiej w C. w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych Gminy C. - zadania zlikwidowanego Zakładu przejęła Gmina.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż faktury dokumentujące poniesione wydatki w okresie 1 stycznia 2007r. 30 czerwca 2011r. dotyczące inwestycji będących przedmiotem wniosku wystawione były na Wnioskodawcę.

Inwestycje będące przedmiotem wniosku realizowane przez Gminę w okresie od 1 stycznia 2007r. do 30 czerwca 2011r. to:

  • Oczyszczalnia ścieków w J. II etap rozbudowy (data oddania do użytkowania: luty 2008r.),
  • Infrastruktura (sieć) wodociągowa dla m. C. i P. (data oddania do użytkowania: grudzień 2007r.),
  • Infrastruktura (sieć) kanalizacyjna Gminy C. (data oddania do użytkowania: grudzień 2007r.).

Ww. środki trwałe zostały zaliczone do nieruchomości (budowle), a wartość początkowa każdego z obiektów przekracza 15 000 zł.

Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania inwestycje zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych Gminy C.

Do dnia 30 czerwca 2011 roku działalność opodatkowaną (usługi związane z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych) z wykorzystaniem nieodpłatnie przekazanych inwestycji będących przedmiotem wniosku prowadził Zakład Usług Komunalnych Gminy C. - odrębny podmiot od Wnioskodawcy.

Wskutek Uchwały Nr () Rady Miejskiej w C. w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych Gminy C., nastąpiła zmiana przeznaczenia będących przedmiotem wniosku inwestycji. W związku z tym, że Gmina C. prowadzi działalność w zakresie m.in. usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - inwestycje będące przedmiotem wniosku są obecnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dokonaniem w okresie 1 stycznia 2007r. - 30 czerwca 2011r. szeregu zakupów towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi (budowa oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowych dla miasta C. i P., kanalizacji Gminy C.) Gminie C. przysługuje prawo od odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego (poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7) z faktur dokumentujących poniesione wydatki...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 13 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację opisanych inwestycji ( budowa oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowych dla miasta C. i P., kanalizacji Gminy C.) poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące, w których dokonano zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91).

Warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został częściowo wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT - powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. Z drugiej zaś strony stwarza również możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, które początkowo przeznaczone do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia ostatecznie zostają wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego.

Z treści przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała następujące inwestycje:

  • Oczyszczalnia ścieków w J. II etap rozbudowy (data oddania do użytkowania: luty 2008r.),
  • Infrastruktura (sieć) wodociągowa dla m. C. i P.(data oddania do użytkowania: grudzień 2007r.),
  • Infrastruktura (sieć) kanalizacyjna Gminy C. (data oddania do użytkowania: grudzień 2007r.).

Ww. środki trwałe zostały zaliczone do nieruchomości (budowle), a wartość początkowa każdego z obiektów przekracza 15 000 zł.

Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania inwestycje zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych Gminy C.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w okresie 1 stycznia 2007r. 30 czerwca 2011r. dotyczące inwestycji będących przedmiotem wniosku wystawione były na Wnioskodawcę.

W deklaracjach dla podatku od towarów i usług złożonych w ww. okresie Gmina nie wykazała podatku naliczonego do odliczenia. Wynikało to z tego, że zakupy te nie były wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Do dnia 30 czerwca 2011 roku działalność opodatkowaną (usługi związane z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych) z wykorzystaniem nieodpłatnie przekazanych inwestycji będących przedmiotem wniosku prowadził Zakład Usług Komunalnych Gminy C. - odrębny podmiot od Wnioskodawcy.

Wskutek Uchwały Nr () Rady Miejskiej w C. w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych Gminy C., nastąpiła zmiana przeznaczenia będących przedmiotem wniosku inwestycji. W związku z tym, że Gmina C. prowadzi działalność w zakresie m.in. usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - inwestycje będące przedmiotem wniosku są obecnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy w związku z podjęciem uchwały w wyniku której Gmina sama wykorzystuje inwestycje będące przedmiotem wniosku do świadczenia usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), które wcześniej były oddane w nieodpłatne użytkowanie Zakład Usług Komunalnych Gminy C., zmieni się prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych w związku z budową będących przedmiotem wniosku odcinków sieci.

Podkreślenia wymaga, iż konsekwencją zmiany sposobu wykorzystania wytworzonych środków trwałych, jest zmiana prawa do odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, że inwestycje były oddane w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych bezpośrednio po oddaniu ich do użytkowania, w związku z realizacją zadania polegającego na świadczeniu usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych.

Należy zauważyć, iż nieodpłatne oddanie w użytkowanie wytworzonego mienia do prowadzenia działalności zakładowi budżetowemu, jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Również takie zadania wykonywał Zakład Usług Komunalnych. Zakład wykorzystywał wytworzony majątek (oddany mu w nieodpłatne użytkowanie) do prowadzenia działalności odpłatnej związanej ze świadczeniem usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez podatnika (Gminę) działania mieściły się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie do bezpłatnego użytkowania powstałych oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowej dla miasta C. i P. oraz sieci kanalizacyjnej Gminy C. nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania odbywało się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych). W związku z tym Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji przedmiotowych inwestycji.

W dniu 29 czerwca 2011 roku Rada Miejska w C. podjęła Uchwałę w sprawie likwidacji Zakładu Usług Komunalnych Gminy C. W związku podjętą uchwałą obecnie (od 1 lipca 2011r.) Gmina sama, przy użyciu inwestycji (nieruchomości) będących przedmiotem wniosku, prowadzi działalność w zakresie usług związanych z dostarczaniem wody, kanalizacją, odbiorem odpadów komunalnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji świadczenie ww. usług stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów.

Z powyższego wynika, że w związku z podjętą uchwałą nastąpiła zmiana przeznaczenia tych nieruchomości polegająca na wykorzystaniu ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przeznaczenie wytworzonych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tych środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu.

Zaznaczenia jednak wymaga, że od momentu oddania do użytkowania (tj. od grudnia 2007r. i lutego 2008r.) do 30 czerwca 2011r. przedmiotowe sieci wykorzystywane były przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem za ten okres Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym prawo do odliczenia podatku w tej sprawie nie może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Jak już jednak wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 cyt. ustawy). W przypadku zmiany przeznaczenia towaru lub usługi odliczenia dokonuje się na zasadach innych niż określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT. W razie wystąpienia sytuacji w której podatnik nie miał wcześniej takiego prawa, a następnie uzyskał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, w związku ze zmianą jego przeznaczenia zastosowanie mają przepisy art. 91 ust. 7.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z ust. 2a powołanego artykułu, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Natomiast stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru. Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty.

Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 wskazanej ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty art. 91 ust. 7a ustawy.

W świetle powołanych wyżej regulacji, wykorzystywanie przez Wnioskodawcę środków trwałych do czynności niezwiązanych z działalnością opodatkowaną (nieodpłatne użytkowanie), a następnie wykorzystywanie tego środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż usług świadczonych przy użyciu oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowej dla miasta C. i P. oraz sieci kanalizacyjnej Gminy C.) powoduje konieczność dokonania korekty na podstawie art. 91 ust. 7 i ust. 7a cyt. ustawy. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją wskazaną w tym przepisie, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i nie dokonał odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazał, że będące przedmiotem wniosku środki trwałe zostały zaliczone do nieruchomości (budowle), a wartość początkowa każdego z obiektów przekracza 15.000,00 zł.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 91 ust. 2 ustawy, dla nieruchomości w postaci nieruchomości (których wartość przekracza 15 000 zł) korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku nieruchomości dotyczy jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty tej dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty - o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy.

W przedmiotowej sprawie zmiana przeznaczenia nastąpiła w czerwcu 2011r., od tego momentu nieruchomości (o wartości powyżej 15.000 zł) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem za rok 2011 Wnioskodawca ma prawo dokonać rocznej korekty w wysokości 1/10 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotowymi inwestycjami (środkami trwałymi).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania w związku ze zmianą przeznaczenia środków trwałych nieruchomości, tj. oczyszczalni ścieków w J., sieci wodociągowej dla miasta C. i P. i sieci kanalizacyjnej Gminy C., z wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu na wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie/wytworzenie ww. nieruchomości.

W odniesieniu do oczyszczalni ścieków w J. II etap rozbudowy oddanej do użytkowania w roku 2008, Gminie przysługuje prawo odliczenia 7/10 (70%) kwoty podatku naliczonego, w odniesieniu do sieci wodociągowej dla miasta C. i P. oddanej do użytkowania w roku 2007, Gminie przysługuje prawo odliczenia 6/10 (60%) kwoty podatku naliczonego, w odniesieniu do sieci kanalizacyjnej Gminy C. oddanej do użytkowania w roku 2007, Gminie przysługuje prawo odliczenia 6/10 (60%) kwoty podatku naliczonego. Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich wytworzeniu.

W analizowanej sprawie pierwszej korekty należy dokonać za rok, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia przedmiotowych nieruchomości, czyli za rok 2011 w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń 2012r.

Z powyższych przepisów wynika, iż Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, z tytułu nabycia towarów i usług zużytych do wytworzenia ww. nieruchomości tylko w ciągu 10 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania i tylko w odniesieniu do tych lat, w których będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczyć trzeba, że w rozpatrywanym przypadku Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, a następnie zmieniło się to prawo, więc Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia odpowiedniej kwoty nieodliczonego uprzednio podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowej inwestycji poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie będzie więc miał prawa do odliczenia nieodliczonego podatku VAT ani do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których dokonano zakupów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji (na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT), ale będzie miał prawo do skorygowania podatku VAT na zasadach opisanych wyżej.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego ma on prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji opisanej inwestycji i w związku z tym może dokonać korekty, poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których dokonano zakupów związanych z realizacja przedmiotowych inwestycji, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach