Dostawa działek jest czynności podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i podlegać będzie opodatkowaniu. - Interpretacja - ILPP2/443-290/08/12-S/PG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.06.2012, sygn. ILPP2/443-290/08/12-S/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Dostawa działek jest czynności podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i podlegać będzie opodatkowaniu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Po 1506/08 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1867/11 - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zakupił w 1989 r. od Państwowego Funduszu Ziemi grunty o powierzchni 3,26 ha. W 1992 r. na tym gruncie wybudował dom i rozpoczął prowadzenie działalności rolniczej. W kolejnych latach Zainteresowany powiększał gospodarstwo, dokupując kolejne grunty. W 2000 r. zostały zakupione dwie działki położone w sąsiedztwie gruntów Wnioskodawcy. Jednakże, okazało się, iż dokupione grunty są bardzo słabe i prowadzenie na nich upraw jest nieekonomiczne. Ponieważ Zainteresowany rozpoczął wraz z żoną prowadzenie działalności gospodarczej (działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną - małżonkę Wnioskodawcy) polegającej na świadczeniu usług agroturystycznych, postanowił sprzedać słabej jakości grunty, a pozyskane dzięki temu środki przeznaczyć na dokończenie budowy magazynu na sprzęt sportowy i zwiększenie zakresu świadczonych usług. W 2004 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przekształcenie części gruntów na działki usługowo-mieszkalne, mieszkalne i rekreacyjne. W 2008 r. dokonał sprzedaży dwóch działek (była to pierwsza sprzedaż gruntów dokonana przez Zainteresowanego) i posiada on jeszcze 22 działki przeznaczone do sprzedaży. Na przedmiotowych gruntach prowadzona była działalność gospodarcza (działalność rolnicza), a Wnioskodawca nadal prowadzi gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowych działek, zakupionych w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i będących majątkiem osobistym, jest uznawana za działalność gospodarczą i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych działek nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej. Prowadzona przez małżonkę Zainteresowanego działalność polega na świadczeniu usług agroturystycznych i w swoim zakresie nie ma zakupu i sprzedaży gruntów. Zakup gruntów był zawiązany z powiększeniem gospodarstwa rolnego, a nie z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży działek budowlanych. W związku z tym, Zainteresowany uważa, że sprzedaż działek nie ma charakteru handlowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dniu 25 czerwca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-290/08-4/SJ, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) jest nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że dokonana przez Wnioskodawcę, będącego rolnikiem, dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową, służącego uprzednio działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.) Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2008 r., nr ILPP2/443-290/08-4/SJ.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 6 sierpnia 2008 r., nr ILPP2/443/W-49/08-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, do tut. Organu w dniu 1 września 2008 r. wpłynęła skarga na przedmiotową interpretację indywidualną skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Postanowieniem z dnia 16 października 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2833/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przekazał sprawę do rozpoznania według właściwości Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu.

Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Po 1506/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Pismem z dnia 10 czerwca 2009 r. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2009 r.

Wyrokiem z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1867/11 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Po 1506/08 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1867/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez dostawę towarów (stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia podatnik i działalność gospodarcza, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zakupił w 1989 r. od Państwowego Funduszu Ziemi grunty o powierzchni 3,26 ha. W 1992 r. na tym gruncie wybudował dom i rozpoczął prowadzenie działalności rolniczej. W kolejnych latach Zainteresowany powiększał gospodarstwo, dokupując kolejne grunty. W 2000 r. zostały zakupione dwie działki położone w sąsiedztwie gruntów Wnioskodawcy. Jednakże, okazało się, iż dokupione grunty są bardzo słabe i prowadzenie na nich upraw jest nieekonomiczne. Ponieważ Zainteresowany rozpoczął wraz z żoną prowadzenie działalności gospodarczej (działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną - małżonkę Wnioskodawcy) polegającej na świadczeniu usług agroturystycznych, postanowił sprzedać słabej jakości grunty, a pozyskane dzięki temu środki przeznaczyć na dokończenie budowy magazynu na sprzęt sportowy i zwiększenie zakresu świadczonych usług. W 2004 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przekształcenie części gruntów na działki usługowo-mieszkalne, mieszkalne i rekreacyjne. W 2008 r. dokonał sprzedaży dwóch działek (była to pierwsza sprzedaż gruntów dokonana przez Zainteresowanego) i posiada on jeszcze 22 działki przeznaczone do sprzedaży. Na przedmiotowych gruntach prowadzona była działalność gospodarcza (działalność rolnicza), a Wnioskodawca nadal prowadzi gospodarstwo rolne.

W tym miejscu wskazać należy, że art. 15 ustawy stanowi implementację art. 4 ust. 1 i ust. 2 VI Dyrektywy z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej ujednolicona podstawa wymiaru podatku (od dnia 1 stycznia 2007 r. art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. Urz. L 347 z 11 grudnia 2006 r.). Ten przepis prawa unijnego stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i osób świadczących usługi włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. W definicji odpłatnej dostawy towarów w art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE wskazano ponadto, że czynność opodatkowana musi pozostawać w związku z działalnością podatnika. Formalny status osoby dokonującej dostawy jako podatnika, nie stanowi zatem przesłanki wystarczającej do przyjęcia, że dana osoba jest podatnikiem w odniesieniu do tej konkretnej czynności, a w konsekwencji do uznania, że dana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Mając na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, iż warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

  • po pierwsze określona czynność musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT,
  • po drugie - czynność ta winna być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem był podatnikiem podatku VAT.

Po dokonaniu analizy sprawy, tut. Organ stwierdził, że w niniejszym przypadku nie wystąpiła druga z wymienionych przesłanek.

Podkreślenia bowiem wymaga, iż działalność rolnicza jest specyficzną działalnością gospodarczą, a sprzedaż działek budowlanych nie mieści się w definicji działalności rolniczej przewidzianej w art. 2 pkt 15 ustawy. Grunty takie nie są produktami rolnymi w rozumieniu definicji z art. 2 pkt 20 ustawy. Nie można zatem utożsamiać działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako rolnika ze sprzedażą gruntów. Sprzedaż ta nie wchodzi więc w zakres działalności rolniczej, skoro wydzielone działki zostały wyłączone z gospodarstwa rolnego i po przekształceniu na działki budowlane stały się odrębnymi od tego gospodarstwa rzeczami. W wyniku przekształcenia na działki budowlane grunty utraciły swoje dotychczasowe przeznaczenie i przeszły do majątku osobistego Zainteresowanego (zostały przekazane na cele prywatne). Zatem w momencie ich sprzedaży stanowią one majątek osobisty Wnioskodawcy niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z kolei sprzedaż działek budowlanych jako majątku osobistego, jak wyżej wskazano pozostaje poza zakresem podatku od towarów i usług.

Jak zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, w wyroku z dnia 6 kwietnia 2009 r., sygn. akt 1506/08, rodzaje działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług są rozłączne. Oznacza to, że dany rodzaj czynności może wypełniać jednocześnie znamiona tylko jednej z nich. Sprzedaż gruntu bez wątpienia mieści się w pojęciu dostawy dokonanej w ramach działalności handlowca. Dla rozstrzygnięcia istotne jest zatem, czy fakt zbywania działek oznacza wykonywanie przez Wnioskodawcę działalności handlowej. Ani formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika od towarów i usług. W przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Pojęcie handel oznacza bowiem dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży. Już zatem sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzony obiektywnymi dowodami przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług nawet wtedy, gdy organ skarbowy wie, że przewidywana działalność gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych nie zostanie zrealizowana.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż w chwili nabycia gruntu nie miał on zamiaru jego sprzedaży w ramach profesjonalnego obrotu nieruchomościami.

Zatem Zainteresowany dokonując sprzedaży działek opisanych we wniosku nie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, a czynności tych nie wykonywał w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie sprzedaż przedmiotowych działek, zakupionych w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, będących majątkiem osobistym Wnioskodawcy nie jest uznawana za działalność gospodarczą, w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 583 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu