Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-140/12/AJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.03.2012, sygn. ITPP2/443-140/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach działania 4.2.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013. Celem projektu jest wzrost atrakcyjności rekreacyjnej, kulturalnej i turystycznej regionu, poprzez przygotowanie i uruchomienie nowego produktu turystycznego. Wyżej wymieniony projekt wpisuje się w cel główny Lokalnej Strategii Rozwoju I: Poprawa jakości życia przy jednoczesnym wykorzystaniu walorów przyrodniczych, kulturowych i historycznych regionu i w II.: Aktywacja społeczności lokalnych, wzmocnienie kapitału ludzkiego oraz cele szczegółowe I.1: Wsparcie zróżnicowanie działalności gospodarczej i tworzenia pozarolniczych źródeł dochodu, I.2: Wzrost atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej regionu i II.1: Wspieranie i promowanie wiedzy i aktywności lokalnej. Cele te, przyjęte w LSR, będą realizowane poprzez: aktywację społeczności przez pracę nad przygotowaniem produktu turystycznego na przejażdżki wozami konnymi, opracowanie projektu wozów i ich wykonanie, strojów woźniców, muzykanta prowadzącego oraz osób, które będą zabawiać gości przyśpiewkami i piosenkami biesiadnymi, opracowanie tras przejazdu. Poprawi się jakość życia mieszkańców, poprzez możliwość zapewnienia gościom przebywającym na kwaterach atrakcji na miejscu. Przedłuży to czas pobytu turystów na obszarze działania Stowarzyszenia. Urozmaicona oferta turystyczna, promocja regionu i współpraca między mieszkańcami, przyczyni się do wzrostu zainteresowania turystów regionem.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Generalnie co do zasady przejazdy będą bezpłatne, jednak Stowarzyszenie będzie pobierać opłaty na pokrycie: kosztów wynagrodzenia osób obsługujących przejazdy, nie związanych ze Stowarzyszeniem, kosztów wynajęcia zaprzęgu konnego wraz z woźnicą oraz kosztów eksploatacji. Kalkulacja opłaty opierać się będzie na pokryciu kosztów, a nie na osiągnięcie zysku.

Transze dotacji będą przekazywane na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Dofinansowanie projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania PROW na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z poniesieniem kosztów. Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, związanych z osiągnięciem założonego celu głównego projektu. Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując ww. projekt Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w ramach projektu związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą regulowało w rozdziale 10 i § 8 ust. 3 i 4, powołane przez Stowarzyszenie, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Będzie realizowało projekt w ramach PROW na lata 2007-2013. W ramach projektu zostaną podjęte między innymi takie działania jak: opracowanie projektu wozów i ich wykonanie, stroju woźnicy, muzykanta. Stowarzyszenie będzie pobierać opłaty na pokrycie: kosztów wynagrodzenia osób obsługujących przejazdy, nie związanych ze Stowarzyszeniem, kosztów wynajęcia zaprzęgu konnego wraz z woźnicą oraz kosztów eksploatacji. Kalkulacja opłaty opierać się będzie na pokryciu kosztów, a nie na osiągnięcie zysku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 .

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności (zwolnienie przedmiotowe) lub sytuacji gdy spełnione są przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia podmiotowego. W przypadku zarówno zwolnień podmiotowych jak i przedmiotowych przesłanki uprawniające do ich zastosowania muszą być ściśle określone w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 2 ustawy).

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Zaznacza się, że niniejszą interpretację udzielono przy założeniu, że Stowarzyszenie jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo w oparciu o powołany art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy