Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową boiska sportowego wraz z zapleczem. - Interpretacja - IBPP4/443-1692/11/ASz

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.02.2012, sygn. IBPP4/443-1692/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową boiska sportowego wraz z zapleczem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011r. (data wpływu 2 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn. Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn. Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa podjął uchwałę w dniu 3 listopada 2011r. w sprawie dokonania wyboru do dofinansowania projektu złożonego przez Gminę S. pn. Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S.. Projekt został już zrealizowany okres realizacji projektu: maj 2009r. wrzesień 2010r.

Przedmiotem projektu była budowa boiska do piłki nożnej o nawierzchni z trawy naturalnej o wymiarach 106 x 61 m, a także budowa trawiastego boiska rekreacyjnego (treningowego) o wymiarach 87 x 52 m.

Wybudowany został również budynek zaplecza boisk sportowych zawierający m.in. szatnie dla zawodników i sędziów wraz z węzłami sanitarnymi, pomieszczenia gospodarcze, magazyn, ogólnodostępne sanitariaty. Budynek ten jest parterowy, niepodpiwniczony o powierzchni 248 m2.

Ponadto w ramach projektu wybudowane zostały trybuny ziemne, parking dla samochodów osobowych i autokarów, wykonane zostało ogrodzenie obiektu oraz zamontowane piłkochwyty.

Gmina S. będzie figurowała jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu. Wszystkie faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu są wystawione na Gminę S.

Wybudowany obiekt ma charakter ogólnodostępny, nieodpłatny, nie jest wykorzystywany do prowadzenia żadnej działalności gospodarczej. Służy wszystkim mieszkańcom Gminy S. oraz klubom sportowym z terenu Gminy S. Wszystkie usługi wykonywane na wybudowanym obiekcie mają i będą miały charakter bezpłatny, towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie mają związku wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina S. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty budowlane, dostawy i usługi związane z realizacją projektu Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S....

Stanowisko Wnioskodawcy: zrealizowana inwestycja pn.: Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S. nie daje możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, ponieważ Gmina S. z tytułu zrealizowanej inwestycji nie będzie wykonywać czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych z działalnością powstałego boiska sportowego wraz z zapleczem.

Przedmiot projektu nie będzie stanowił źródła przychodu. Wybudowane boisko wraz z zapleczem będzie wykorzystywane do wykonywania zadań własnych gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym) będzie nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy S. oraz jednostkom organizacyjnym na cele związane ze sportem i rekreacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w okresie maj 2009r. wrzesień 2010r. zrealizował projekt Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S.. Przedmiotem projektu była budowa boiska do piłki nożnej o nawierzchni z trawy naturalnej o wymiarach 106 x 61 m, a także budowa trawiastego boiska rekreacyjnego (treningowego) o wymiarach 87 x 52 m. Wybudowany został również budynek zaplecza boisk sportowych zawierający m.in. szatnie dla zawodników i sędziów wraz z węzłami sanitarnymi, pomieszczenia gospodarcze, magazyn, ogólnodostępne sanitariaty. Budynek ten jest parterowy, niepodpiwniczony o powierzchni 248 m2. Ponadto w ramach projektu wybudowane zostały trybuny ziemne, parking dla samochodów osobowych i autokarów, wykonane zostało ogrodzenie obiektu oraz zamontowane piłkochwyty. Gmina S. będzie figurowała jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu. Wszystkie faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu są wystawione na Gminę S. Wybudowany obiekt ma charakter ogólnodostępny, nieodpłatny, nie jest wykorzystywany do prowadzenia żadnej działalności gospodarczej. Służy wszystkim mieszkańcom Gminy S., oraz klubom sportowym z terenu Gminy S. Wszystkie usługi wykonywane na wybudowanym obiekcie mają i będą miały charakter bezpłatny, towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie mają związku wykonywaniem czynności opodatkowanych

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska sportowego wraz z zapleczem w S..

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach