Czy transakcję może traktować jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa co oznacza, że będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatk... - Interpretacja - IBPP3/443-1221/11/AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2012, sygn. IBPP3/443-1221/11/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy transakcję może traktować jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa co oznacza, że będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT.Jeżeli sprzedaż traktowana będzie jako opodatkowana na gruncie ustawy o VAT to do których pozycji zobowiązany jest naliczyć VAT należny, a które śr. trwałe obejmie zwolnienie i na podstawie jakiego przepisu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011r. (data złożenia), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) oraz pismem z dnia 30 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2012r., (data wpływu 23 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 stycznia 2012r.), znak: IBPP3/443-1221/11/AM, IBPBII/1/436-469/11/AŻ oraz pismem z dnia 30 stycznia 2012r. (data wpływu 31.01.2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem firmy X. w Y. ul. Z. Prowadzi działalność w zakresie:

  • Sprzedaży paliw,
  • Sprzedaży detalicznej towarów z przewagą żywności, napojów, wyrobów tytoniowych,
  • Bar.

Sklep i bar znajdują się w budynku stacji paliw.

Stację paliw, budynek, budowlę, urządzenia Wnioskodawca planuje sprzedać Spółce z o. o..

Kupujący odkupi:

  1. Grunty wprowadzone do ewidencji środków trwałych 17 lipca 2003r. wg wyceny szacunkowej zgodnie z operatem szacunkowym rzeczoznawcy majątkowego bez odliczenia podatku VAT.
  2. Budynki i budowle:
    • Budynek stacji paliw
    • Zbiorniki paliwa płynnego 3 szt.
    • Zbiornik paliwa gazowego 1 szt.
    • Zadaszenie nad dystrybutorami
  3. Nawierzchnia utwardzona.
    Poz. 2 i 3 wybudowane zostały przez właściciela we własnym zakresie i wprowadzone do ewidencji środków trwałych 17 lipca 2003r. na podstawie operatu szacunkowego bez odliczenia podatku VAT.
  4. Maszyny i urządzenia:
    • Odmierzacze paliw 5 szt.
    • Pompa do gazu 1 szt.
    Poz. 4 wprowadzono do ewidencji środków trwałych 29 sierpnia 2003r. na podst. F-ry VAT. Odliczono pod. VAT naliczony.
  5. Urządzenia techniczne
    • system monitoringu wizyjnego wprow. do ewid. śr. trwałych 22 października 2008r. na podstawie f-ry VAT. Odliczono naliczony podatek VAT.
  6. Narzędzia, przyrządy, wyposażenie
    • piezometr wprowadzono do ewidencji śr. trwałych na podstawie f-ry VAT. Odliczono naliczony podatek VAT dnia 29 sierpnia 2003r.
    • centrala + zestaw sond wprowadzono do ewidencji środków trwałych 15 lipca 2003r. na podstawie f-ry VAT. Odliczono naliczony podatek VAT.
    • Pylon cenowy: wprowadzono do ewidencji śr. Trwałych 26 lipca 2003r. na podst. F-ry VAT. Odliczono VAT naliczony.

W trakcie użytkowania nie dokonano żadnych modernizacji ani ulepszeń środków trwałych.

Sp. z o. o. nie będzie przejmować zobowiązań firmy Wnioskodawcy.

Firma ureguluje wszystkie zobowiązania przed dniem zawarcia umowy sprzedaży i przedłoży kupującemu żądane zaświadczenia.

Zostaną rozwiązane umowy o pracę z pracownikami stacji paliw, którzy zgodnie z zapewnieniem kupującego znajdą zatrudnienie u ajenta Spółki z o. o.

Równocześnie Wnioskodawca informuje, że po adaptacji budynków pozostałych z poprzedniej działalności firma prowadzić będzie działalność w zakresie usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedstawione składniki sprzedawanego majątku stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Składniki sprzedawanego majątku stanowiły funkcjonalną całość wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo. Przedmiotowe składniki przeznaczone są do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży paliw - stacja paliw. Przedmiotowe składniki mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo i możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Przedmiotowe składniki mogą stanowić zorganizowaną całość i mają zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy . Kupującym jest Sp. z o.o. prowadzący stację paliw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z planowaną sprzedażą Wnioskodawca prosi o informację, czy transakcję może traktować jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa co oznacza, że będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT.

Jeżeli sprzedaż traktowana będzie jako opodatkowana na gruncie ustawy o VAT to do których pozycji zobowiązany jest naliczyć VAT należny, a które śr. trwałe obejmie zwolnienie i na podstawie jakiego przepisu...

Zdaniem Wnioskodawcy, stacja jest organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Zespół składników majątkowych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych stanowi niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania.

Z powyższego wynika, że sprzedaż stacji paliw można uznać jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonej z naliczenia należnego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie ww. przepisem pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008r., przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że o tym czy doszło do wyodrębnienia przedsiębiorstwa decyduje pełen zakres zbywanego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości. Nie może ono obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, żeby można było uznać, iż doszło do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje sprzedać Spółce z o. o. stację paliw, budynek, budowlę, urządzenia.

Przedstawione składniki sprzedawanego majątku stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Składniki sprzedawanego majątku stanowiły funkcjonalną całość wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo. Przedmiotowe składniki przeznaczone są do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży paliw - stacja paliw. Przedmiotowe składniki miałyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo i możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Przedmiotowe składniki mogą stanowić zorganizowaną całość i mają zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy . Kupującym jest Sp. z o.o. prowadzący stację paliw. Firma przejmująca nie będzie przejmować zobowiązań, gdyż przed dniem zawarcia umowy sprzedaży Wnioskodawca ureguluje wszystkie zobowiązania.

Odnosząc powyżej przywołane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego uznać należy, że ww. składniki majątkowe będące przedmiotem sprzedaży mogą stanowić wyodrębniony pod względem organizacyjnym i finansowym w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych działań. Jednocześnie zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Tym samym należy stwierdzić, iż zespół składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem sprzedaży spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, a ich dostawa będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu (wyłączoną z opodatkowania) podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPBII/1/436-469/11/AŻ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach