Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ani możliwość otrzymania zwrotu podatku. - Interpretacja - ITPP2/443-281/12/EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2012, sygn. ITPP2/443-281/12/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ani możliwość otrzymania zwrotu podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia pozyskała dofinansowanie w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013 i zrealizowała projekt. Wydatkiem kwalifikowanym był koszt podatku od towarów i usług, który został poniesiony w trakcie realizacji inwestycji, jako element ceny za zlecone usługi roboty budowlane. Przedmiot inwestycji (kościół) po zakończeniu realizacji, będzie stanowił własność Parafii, będzie przez nią zarządzany i wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem. Po zakończeniu projektu nie nastąpi jakakolwiek zmiana mogąca mieć realny wpływ na możliwośc odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Parafię podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji inwestycji, w związku z tym, iż nie prowadzi działalności gospodarczej a poniesiony koszt podatku dotyczy robót przy obiekcie sakralnym (kościele), będącego własnością Parafii, która nie planuje jego sprzedaży, wydzierżawienia, itp. Parafia wskazała, iż przedmiot inwestycji nie jest wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W okresie od 1 stycznia do 5 kwietnia 2011 r. powyższe kwestie uregulowane były w tożsamych przepisach rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), natomiast w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. w analogiczny sposób w przepisach § 7 ust. 3 i 4 oraz rozdziału 9 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Parafii nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które pozyskała, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa we wskazanych przepisach ww. rozporządzeń.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy