Stawki podatku dla wyrobów z kory ogrodniczej. - Interpretacja - ITPP1/443-1558/11/BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.02.2012, sygn. ITPP1/443-1558/11/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawki podatku dla wyrobów z kory ogrodniczej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) uzupełnionym w dniu 6 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobów z kory ogrodniczej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobów z kory ogrodniczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wytwarzać korę ogrodniczą, będącą środkiem poprawiającym właściwości gleby, substancją którą pokrywa się glebę w celu poprawy jej właściwości fizykochemicznych i biologicznych, w tym regulowania temperatury gleby, jej wilgotności, zapobiegania wzrostowi chwastów, dostarczania materii organicznej oraz stopniowego uwalniania i dostarczania roślinom niewielkich ilości składników pokarmowych. Proces produkcji będzie składał się z następujących elementów: nabycie kory powstałej w procesie korowania drzew w tartakach, wstępne sortowanie i frakcjonowanie kory oraz mielenie frakcji zbyt grubej. Otrzymany materiał będzie przechowywany w pryzmach przez okres do kilku miesięcy. W zależności od okresu przechowywania kora będzie ulegać przekompostowaniu. Gotowy produkt, po okresie przechowywania w pryzmach, będzie pakowany w worki polietylenowe. Zastosowanie wyrobu to wspomaganie uprawy roślin, poprawienie właściwości gleby poprzez poprawę jej właściwości i parametr chemicznych, fizycznych, fizykochemicznych oraz biologicznych. Gotowy wyrób nie jest mieszaniną kory i próchnicy do niej dodanej w ten sposób, iż takiej mieszaninie zasadniczy charakter nadaje kora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wyrobu w postaci kory ogrodniczej, sklasyfikowanej jako PKWiU 20.15.7 nawozy gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem nawozów naturalnych (poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) oraz jako PKWiU 20.15.80.0 nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus (poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) winna być opodatkowana podatkiem VAT według 8 % stawki podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż kory ogrodniczej winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki 8%. Towary objęte preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% wymienione są w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie wymieniono w poz. 63 PKWiU ex 20.15.7 nawozy gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem nawozów naturalnych, a w poz. 64 PKWiU 20.15.80.0 nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus. Pojęcie nawozów wyjaśnia ustawa z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu. Nawozami są produkty przeznaczone do dostarczania roślinom składników pokarmowych lub zwiększenia żyzności gleby, którymi są nawozy naturalne, nawozy organiczne i nawozy organiczno-mineralne (art. 2 ust. 1 ustawy). Wyrób nie jest nawozem naturalnym (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy). Wyrób jest nawozem organicznym, to jest nawozem wyprodukowanym z substancji organicznej zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy. W świetle załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jest to nawóz organiczny, gdzie indziej niesklasyfikowany PKWiU ex 20.15.7, poz. 63. Wyrób ten to środek poprawiający właściwości gleby w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o nawozach i winien być klasyfikowany w świetle załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jako nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus), PKWiU 20.15.80.0, poz. 64. Klasyfikacja produktu do ww. PKWiU jest prawidłowa, gdyż przedmiotowy produkt powstaje w procesie sortowania i przechowywania kory w pryzmach, w trakcie którego zachodzi proces jej samoistnego kompostowania. Kompostowanie to naturalna metoda unieszkodliwianiu i zagospodarowania odpadów, polegająca na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy (baterie tlenowe, grzyby, promieniowce, nicienie itp.). Gotowy produkt wspomaga uprawę roślin w ten sposób, iż po okryciu powierzchni wokół rośliny ulegają polepszeniu właściwości fizyczne gleby poprzez regulacje jej wilgotności, zapobieganie przesuszeniu oraz przegrzaniu. Ponadto produkt polepsza właściwości biologiczne gleby zapobiegając wzrostowi chwastów i stymulując rozwój korzystnych mikroorganizmów w glebie. Po zastosowaniu przez okres nawet kilku następnych lat produkt podlega rozkładowi dostarczając do gleby materię organiczną, kwasy organiczne oraz pewne ilości składników odżywczych (NPK) potrzebnych do wzrostu roślin. W uzupełnieniu powyższej argumentacji Spółka wskazuje, iż otrzymała interpretację Ośrodka Interpretacji Standartów Kwalifikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 1 kwietnia 2009 r. znak OK. 56721/KW-952/2009. Zgodnie z tą interpretacją organ wskazuje na dwa rodzaje kory, w tym korę, która podczas procesu kompostowania ulega rozkładowi i pełni funkcję nawozu przeznaczona do stosowania w rolnictwie ekologicznym mieści się w zakresie kodu CN 3101 00 00 nawozy zwierzęce lub roślinne, nawet zmieszane ze sobą lub poddane obróbce chemicznej: nawozy produkowane przez zmieszanie lub chemiczną obróbkę produktów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego , który obejmuje m.in. zbutwiałe produkty roślinne, nieodpowiednie do użytku innego niż nawozy. Kod CN 3101 00 00 powiązany jest z grupowaniem PKWiU 24.15.60-00.90 nawozy zwierzęce lub roślinne pozostałe, osobno niewymienione (wg PKWiU z 1997 r.) i odpowiednio grupowaniem 24.15.60-00.90 nawozy zwierzęce lub roślinne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (wg PKWiU z 2004 r.) oraz grupowaniem 20.15.80.0 nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (wg PKWiU z 2008 r.). W świetle powyższego wyrób w postaci kory ogrodniczej winien być klasyfikowany zgodnie z oceną Spółki i jako taki przy jego sprzedaży winien podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W grupowaniu 20.15.7 tej klasyfikacji mieszczą się nawozy gdzie indziej niesklasyfikowane, natomiast w grupowaniu 20.15.80.0 nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 63 mieszczą się nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem nawozów naturalnych (PKWiU ex 20.15.7). Natomiast pod pozycją 64 tego załącznika zamieszczono nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszanina naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus) (PKWiU 20.15.80.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce Towar (grupa towarów). Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, zamierza sprzedawać wyroby w postaci kory ogrodniczej, które są sklasyfikowane w PKWiU:

  1. w grupowaniu 20.15.7 - nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane
  2. w grupowaniu 20.15.80.0. nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż ww. wyrobów, przy założeniu że podane klasyfikacje są prawidłowe podlegać będzie stawce podatku 8% na podstawie ww. art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z pozycją 63 oraz pozycją 64 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy