W zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.478.2023.2.MT

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.478.2023.2.MT

Temat interpretacji

W zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest  prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r. (data wpływu 12 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której główny kod PKD to 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, pozostały kod pomocniczy, to PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.

Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami - dalej jako „Zleceniodawca". W ramach aktualnie realizowanej umowy świadczy Pan usługi w zakresie (I) pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług IT, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy, a także (II) usługi polegające na koordynowaniu i sprawowaniu nadzoru nad działem sprzedaży, którego działanie polega zarówno na Pana wsparciu, jak i autonomicznym działaniu w przedmiocie oferowania i sprzedaży produktów i usług Zleceniodawcy. Zgodnie z zawartą umową zakres ten obejmuje usługi:

I.Z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług IT, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy, które obejmują:

  • pozyskiwanie nowych klientów.
  • utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami,
  • oferowanie produktów i usług obecnym i potencjalnym klientom Zleceniodawcy,
  • negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,
  • aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,
  • przedstawienie klientom lub potencjalnym klientom warunków współpracy i treści umów, których zawarciem zainteresowane jest Zleceniodawcy,
  • negocjowaniu warunków współpracy i zawieranych umów,
  • udzielanie klientom wszelkich informacji dotyczących produktów i usług, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów,
  • nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami.

Zaznacza Pan, że nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę. Jedynie przykładowo w tym miejscu pragnie Pan wskazać, że usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie tworzenia i utrzymywania systemów informatycznych, dostarczania Klientom niezbędnych kompetencji IT (Konsultanci), szeroko rozumianego doradztwa w zakresie IT.

II.Polegające na koordynowaniu i sprawowaniu nadzoru nad działem sprzedaży, którego działanie polegać będzie zarówno na Pana wsparciu, jak i autonomicznym działaniu w przedmiocie oferowania i sprzedaży produktów i usług Zleceniodawcy, obejmujące w szczególności:

  • koordynację i nadzór nad zespołem,
  • usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu i pozostałych warunków działania oraz koordynacji prac podwykonawców,
  • kontrolę jakości dostarczanych przez zespół usług,
  • doradztwo w zakresie analizy i formułowania strategii marketingowej,
  • doradztwo w zakresie organizowania kanałów dystrybucyjnych.

W praktyce, w ramach tych usług wspiera Pan dział sprzedaży w pozyskaniu nowych i obsłudze obecnych Klientów. Może Pan też uzyskiwać w ramach działalności gospodarczej inne przychody, natomiast pozostają one poza zakresem niniejszego wniosku.

Stoi Pan na stanowisku, że opisane powyżej usługi:

a)opisane powyżej pod pkt I (tj. usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług IT, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy) - należy zakwalifikować do kodu 74.90.12.0 - tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015), natomiast

b)opisane powyżej pod pkt II (tj. usługi polegające na koordynowaniu i sprawowaniu nadzoru nad działem sprzedaży, którego działanie polegać będzie zarówno na wsparciu Wnioskodawcy, jak i autonomicznym działaniu w przedmiocie oferowania i sprzedaży produktów i usług Zleceniodawcy) - należy zakwalifikować do kodu 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (PKWiU 2015).

Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 23 marca 2023 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi - w pkt I - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Przy czym w kontekście usług wymienionych w pkt II GUS określił, że należą one do PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Za wykonywanie przedmiotowych usług otrzymuje Pan sprecyzowane w umowie wynagrodzenie, które składa się z trzech składników:

a)składnik stały (a) - za realizację usług określonych powyżej (opisanych w pkt I) przysługuje Panu wynagrodzenie zależne od czasu świadczenie tych usług (tj. w umowie została określona stawka godzinowa);

b)składnik stały (b) - za realizację usług określonych powyżej (opisanych w pkt II) przysługuje Panu wynagrodzenie zależne od czasu świadczenie tych usług (tj. w umowie została określona stawka godzinowa);

c)dodatkowy element wynagrodzenia (c) - część zmienna (prowizja) zależna od wysokości wygenerowanej sprzedaży.

Na fakturze wystawianej przez Pana znajdują się zatem zasadniczo trzy odrębne pozycje, z których każda dotyczy wskazanych powyżej liter.

Zakresem niniejszego Wniosku objęte są usługi świadczone przez Podatnika w 2022 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współpraca będzie kontynuowana). W 2021 r. nie korzystał Pan z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w ustawowym terminie w 2022 r ). Swoje przychody świadczy Pan z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje Pan całość przychodów podatkiem dochodowym).

Zaznacza Pan, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, że aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza Pan uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że:

1.Obecnie Pana kontrahentem jest spółka prawa handlowego zarejestrowana w Polsce (na ten moment działająca w formie sp. z o.o.). Nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu, nie jest Pan powiązany ze spółką w żaden inny sposób, niż ten stosunek gospodarczy, który został wskazany we wniosku. Choć nie wyklucza Pan, że w przyszłości będzie Pan świadczył takie same usługi również dla innych firm (z którymi nie będzie Pan powiązany).

2.Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Ewidencja taka umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

3.Wynagrodzenie ma związek ze świadczonymi przez Pana usługami i tzw. wygenerowaną przez Pana w ramach realizacji tych usług sprzedażą. Rozpisując to bardziej szczegółowo - tymi dodatkowymi elementami wynagrodzenia miesięcznego jest część zmienna (prowizja) zależna od wysokości wygenerowanej sprzedaży w wysokości 10% marży na projektach zrealizowanych w wyniku działań sprzedażowych u nowych klientów kontrahenta i 5% marży w przypadku obsługi obecnych klientów. Zatem Pana zdaniem, ma ona związek ze świadczeniem opisywanych usług.

4.Nie dokonuje Pan fizycznej sprzedaży swoich produktów. W ramach swojej działalności świadczy Pan usługi, które opisał Pan szczegółowo we wniosku.

Pytanie

Czy wydzielony na fakturze przychód z tytułu świadczonych przez Pana usług (określonych w pkt I) oraz wydzielony na fakturze przychód z tytułu prowizji od sprzedaży (tj. opisana w stanie faktycznym część zmienna wynagrodzenia - zależna od wysokości wygenerowanej sprzedaży), wskazane w opisie wniosku, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pan na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług (określonych w pkt I) oraz wydzielony na fakturze przychód z tytułu prowizji od sprzedaży (tj. opisana w stanie faktycznym część zmienna wynagrodzenia - zależna od wysokości wygenerowanej sprzedaży), opisane w stanie faktycznym wniosku podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 -4 oraz 6-8 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według określonych tam stawek stosuje się do konkretnych usług zakwalifikowanych do konkretnych PKWiU. Nie spełnia Pan z oczywistych względów definicji wolnego zawodu, a Pana działalność nie mieści się w definicji działalności wytwórczej tejże ustawy, a dodatkowo wykonywana przez Pana działalność nie mieści się w kodach PKWiU wskazanych w ww. punktach art. 12 ust. 1 tejże ustawy.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Jak zostało przedstawione w treści wniosku - świadczone przez Pana usługi (opisane w stanie faktycznym wniosku) kwalifikuje Pan do kodu PKWiU 74.90.12.0 - tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". W ramach aktualnie realizowanej umowy ze Zleceniodawcą, jeżeli chodzi o te usługi nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę. Jedynie przykładowo w tym miejscu pragnie Pan wskazać, że usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie tworzenia i utrzymywania systemów informatycznych, dostarczania Klientom niezbędnych kompetencji IT (Konsultanci), szeroko rozumianego doradztwa w zakresie IT. Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 23 marca 2023 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi - w pkt I - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Podsumowując, Pana zdaniem usługi opisane w stanie faktycznym wniosku w wykonywanej działalności gospodarczej, nie wypełniają dyspozycji z treści art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. W związku z tym, że oprócz wynagrodzenia za świadczenie tychże usług, należna jest Panu część zmienna wynagrodzenie (tj. prowizja od zrealizowanej sprzedaży) - te części wynagrodzenia są wprost z sobą związane i powinny one zostać opodatkowane tą samą 8,5% stawką ryczałtu. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej. Ta sama sytuacja dotyczy opisanej w stanie faktycznej prowizji, stanowiącej zmienną część Pana wynagrodzenia miesięcznego. Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 23 marca 2022 r., o sygn. 0114-KDIP2-1.4011.84.2022.2.PD, z dnia 14 lutego 2022 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.931.2021.1.MK, z dnia 17 listopada 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.832.2021.1.MAP z dnia 17 marca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG, z dnia 7 lipca 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST, z dnia 1 października 2019 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP, czy też starsze interpretacje wydane np. przez DIS w Katowicach w dniu 25 stycznia 2017 r., o sygn. 2461-IBPB-1-1.4511.609.2016.1.WRz. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Należy zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy:

  • Świadczy Pan m. in. usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, na rzecz spółki prawa handlowego (spółki z o.o.). Usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie tworzenia i utrzymywania systemów informatycznych, dostarczania Klientom niezbędnych kompetencji IT (Konsultanci), szeroko rozumianego doradztwa w zakresie IT.
  • Pana przychód w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Nie będą miały zastosowania w Pana działalności gospodarczej wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
  • Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Ewidencja taka umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zatem stwierdzić należy, że skoro – na co wskazują okoliczności przedstawione we wniosku – spełnione zostały wymogi formalne wynikające z powołanych przepisów, począwszy od 2022 r. ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dopóki nie wystąpią przesłanki negatywne.

Jednocześnie przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług (określonych w pkt I) oraz wydzielony na fakturze przychód z tytułu prowizji od sprzedaży (tj. opisana w stanie faktycznym część zmienna wynagrodzenia - zależna od wysokości wygenerowanej sprzedaży), opisane w stanie faktycznym wniosku podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).