Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. - Interpretacja - ITPP2/443-1657/11/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.02.2012, sygn. ITPP2/443-1657/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada zabudowaną nieruchomość, na której znajduje się zabytkowy park. Część obiektów i około 30% gruntów przeznaczył Pan na cele prowadzonej działalności gospodarczej, wpisując je do ewidencji środków trwałych. Zabytkowy park wpisany jest do rejestru zabytków i korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości. Nie został przeznaczony do działalności gospodarczej. Obie części nieruchomości stanowią spójną całość.

W drugim półroczu 2011 r. rozpoczął Pan inwestycję - współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej - polegającą na przebudowie jednego z istniejących budynków i budowie nowego budynku z przeznaczeniem na hotel z basenem i SPA, wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynków, w tym modernizacją drogi dojazdowej od bramy wjazdowej do hotelu oraz modernizacją istniejącego utwardzonego terenu na parking hotelowy.

Równolegle prowadzi Pan prace renowacyjne w zabytkowym parku, który ściśle przylega do budowanego i modernizowanego obiektu. Wśród wydatków na renowację parku, znaczące pozycje stanowią wydatki na ukształtowanie terenów zielonych, w tym założenie skalniaków, rabat, zasadzenie drzew i krzewów, przekształcenie strumyka w wartki wodospad, poprawę nawierzchni istniejących alejek i ułożenie krawężników, usypanie nowych ścieżek, wykonanie i zamontowanie ławeczek, instalacji oświetleniowej i lamp wzdłuż alejek, odwiertów pod studnie wraz z instalacją nawadniającą, itp.

Porządkowanie terenu wokół wznoszonych obiektów hotelowych polega na zagospodarowaniu kilkuset metrów sześciennych ziemi pochodzącej z wykopu pod basen oraz podziemny łącznik, jak również kilkuset metrów sześciennych gruzu z rozbiórki modernizowanego obiektu. Zarówno ziemia, jak i gruz, przemieszczane są na tymczasowe miejsce składowania, skąd wiosną, po rozdrobnieniu specjalną maszyną, wykorzystane zostaną do utwardzenia placu wokół budynków hotelowych, wykonania skarp, trawników, podjazdów oraz utwardzenia alejek w zabytkowym parku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ma Pan prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur VAT dokumentujących wydatki na zabytkowy park, otaczający przyszłe budynki hotelowe, którego grunt nie jest wpisany do ewidencji środków trwałych, lecz pozostaje prywatną własnością Pana i Pana żony...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na renowację zabytkowego parku, które mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w ramach świadczonych usług hotelowych i SPA.

W swoim stanowisku wskazał Pan, iż w wybudowanym hotelu i SPA będzie świadczył usługi hotelowe, gastronomiczne, wellness, organizacji szkoleń i konferencji oraz imprez okolicznościowych. Otaczający ogród i park stanowić będzie propozycję dla gości do spędzenia wolnego czasu na powietrzu i skorzystania z cieszącej się coraz większym uznaniem terenoterapii. Aktywny wypoczynek będzie możliwy o każdej porze roku. Dzięki poczynionym inwestycjom w małą architekturę otaczającego ogrodu i parku, oferta spędzenia wolnego czasu w przyjaznym i estetycznym środowisku naturalnym, stanie się bardzo atrakcyjna. Liczy Pan na to, że spacery po ścieżkach i alejkach, przejażdżki i rajdy rowerowe, marsze i marszobiegi, odpoczynek na ławeczkach sprzyjający kontemplacji piękna otaczającej przyrody, uprzyjemniony śpiewem kilkunastu gatunków ptaków, a zimą przejażdżki saniami, biegi narciarskie, kuligi i wiele innych atrakcji na śniegu sprawią, że goście hotelu będą chcieli wracać w to miejsce, jak również polecą Pana obiekt w swoim otoczeniu. Nadmienił Pan, że dbałość o estetykę otoczenia obiektów hotelarskich i wypoczynkowych, jest obecnie jednym z elementów, które są brane pod uwagę przez osoby planujące swój wypoczynek.

Z uwagi na powyższe, powołując przepis art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazał Pan, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zarejestrowanemu i czynnemu podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zaznaczył Pan, iż wśród wyłączeń z odliczenia, wymienionych w art. 88 ww. ustawy, nie zostały wymienione wydatki na renowację zabytkowego parku, wobec czego wystarczy wykazać związek pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stwierdził Pan, iż żaden przepis wspomnianej ustawy nie określa charakteru tego związku, tym samym nie obowiązuje warunek, aby był on bezpośredni lub wyłączny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W treści art. 88 ww. ustawy ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

I tak, na podstawie ust. 3a tego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z treści wniosku wynika, iż jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada zabudowaną nieruchomość, na której znajduje się zabytkowy park. Część obiektów i około 30% gruntów przeznaczył Pan na cele prowadzonej działalności gospodarczej, wpisując je do ewidencji środków trwałych. Zabytkowy park wpisany jest do rejestru zabytków i korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości. Nie został przeznaczony do działalności gospodarczej. Obie części nieruchomości stanowią spójną całość.

W drugim półroczu 2011 r. rozpoczął Pan inwestycję - współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej - polegającą na przebudowie jednego z istniejących budynków i budowie nowego budynku z przeznaczeniem na hotel z basenem i SPA, wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynków, w tym modernizacją drogi dojazdowej od bramy wjazdowej do hotelu oraz modernizacją istniejącego utwardzonego terenu na parking hotelowy.

Równolegle prowadzi Pan prace renowacyjne w zabytkowym parku, który ściśle przylega do budowanego i modernizowanego obiektu. Porządkowanie terenu wokół wznoszonych obiektów hotelowych polega na zagospodarowaniu kilkuset metrów sześciennych ziemi pochodzącej z wykopu pod basen oraz podziemny łącznik, jak również kilkuset metrów sześciennych gruzu z rozbiórki modernizowanego obiektu.

W wybudowanym hotelu i SPA będzie Pan świadczył usługi hotelowe, gastronomiczne, wellness, organizacji szkoleń i konferencji oraz imprez okolicznościowych. Otaczający ogród i park stanowić będzie propozycję dla gości do spędzenia wolnego czasu na powietrzu i skorzystania z cieszącej się coraz większym uznaniem terenoterapii. Aktywny wypoczynek będzie możliwy o każdej porze roku.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, jak również treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z renowacją zabytkowego parku, który będzie jak wskazano we wniosku udostępniony gościom prowadzonego przez Pana hotelu i SPA, przez cały rok, na zasadach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w takim zakresie, w jakim będą miały związek z wykonywanymi przez Pana, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czynnościami opodatkowanymi, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy