
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1i3 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku informuje: pismem z dn. 5.10.2004 r. (data wpływu do tut. organu 8.10.2004 r.) uzupełnionym pismem z dn. 5.11.2004 r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny: podatnik nie wykonuje działalności z powodu zajęcia przez Komornika Sądowego majatku firmy wraz z towarami handlowymi. Nie uzyskuje z tytułu działalności żadnych dochodów, utrzymuje się z renty inwalidzkiej, również obciążąnej ekzekucją komorniczą. Jak w takiej sytuacjizakończyć działalność gospodarczą, jeżeli nie jest się w stanie rozliczyć płacąc podatki wynikające ze stanu magazynowego. Sformuował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż podatkami wynikającymi z remanentów likwidacyjnych należy obciążyć Komornika, który dysponuje towarami handlowymi, będącymi pana własnością.
Zajęcie towarów przez Komornika, nie zmienia faktu iż Pan nadal jest ich właścicielem. W związku z tym może Pan swobodnie podjąć decyzję o likwidacji działalności gospodarczej. W przypadku likwidacji należy zawiadomić Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego na dokumencie VAT-Z i NIP-3. Do zawiadomienia należy dołączyć zaświadczenie z Urzędu Miasta o wykreśleniu z rejestru działalności gospodarczej. Z likwidacją działalności związane są obowiązki wynikające z przepisów prawa materialnego. Z przepisów § 27 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) wynika konieczność sporządzenia remanentu w przypadku likwidacji działalności. Natomiast przepis art. 24 ust.3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z póź.zm. ) określa sposób obliczenia dochodu w przypadku sporządzenia takiego remanentu. Jak stanowi powołany przepis, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych. braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością , nie będących środkami trawałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziałów dochodu w przchodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastapiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Podatek od dochodu z likwidacji ustalony wg wyżej okreslonej zasady, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostani miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej.
Fakt zaprzestania działalności gospodarczej (wykonywania czynności opodatkowanych) przez podatnika podatku od towarów i usług wpływa również na obowiązek podatkowy w VAT. Sposób postępowania reguluje art. 14 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.u. Nr 54, poz. 535). Podatnik, na którym ciąży obowiązek likwidacyjny VAT powinien na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu: 1. sporządzić spis z natury towarów w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w towarch zakupionych na faktury VAT w terminie 14 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, 2. w terminie 7 dni od jego zakończenia złożyć naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie zawierające informacjeo: fakcie dokonania spisu, ustalonej wartości towarów do opodatkowania VAT należnym oraz kwotę podatku należnego. Kwotę podatku należnego od towarów i usług objetych spisem z natury należy wykazać w deklaracji podatkowej. Dostawa towarów objetych spisem z natury podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego - pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objetych spisen z natury.
Z powyższego wynika, iż obowiązek zapłaty podatków: dochodowego i VAT z tytułu opodatkowania remanentu przy likwidacji działalności gospodarczej wynika z przepisów ustawy, a nie od możliwości finansowych, czy sytuacji materialnej podatnika. Zgodnie z art. 26 Ordynacji podatkowej, podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające z zobowiązań podatkowych podatki. W przypadku gdy egzekucja z majatku podatnika okaże się w całości lub cześci bezskuteczna organ podatkowy może przenieść odpowiedzialność podatkową na osoby trzecie. Jednakże przepisy Ordynacji podatkowej (dział III, rozdział 14 i 15) nie przewidują możliwości przeniesienia odpowiedzialności podatkowej na Komornika. Stanowisko Pana w świetle obowiązującego stanu prawnego jest nieprawidłowe.
