
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Pana xxx - przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2005 r., który wpłynął w dniu 15.12.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług na usługi remontowo-budowlane jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek Pana xxx o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług na usługi remontowo-budowlane. W dniu 22.02.2006 r. Podatnik złożył pisemne uzupełnienie powyższego wniosku w zakresie stanu faktycznego sprawy.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego przez Pana xxx stanu faktycznego sprawy wynika, iż Podatnik przeprowadził na podstawie umowy Nr MT.232-53/04 zawartej dnia 08.09.2004 r. z Zakładem Budynków Komunalnych xxx roboty budowlane w budynku byłego hotelu ?XXX? położonego w miejscowości YYY, ul. ZZZ 22a. W zakres powyższych robót wchodziło przeprowadzenie adaptacji tego budynku na socjalny budynek mieszkalny. Zgodnie z zawartą przez Pana xxx umową z ZBK xxx Podatnik opodatkował wykonane roboty adaptacyjne podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%. Na powyższą przebudowę został opracowany projekt techniczny pod nazwą: ?Przebudowa budynku hotelowego na budynek socjalny?. Projekt ten zawierał rozmieszczenie pokoi, dwóch pomieszczeń kuchennych, toalet i łazienek oraz wykonanie kotłowni olejowej. Na wykonanie powyższych robót zostało wydane pozwolenie na budowę na podstawie decyzji Nr I-469/2004 z dnia 14.09.2004 r. Starosty XXX. Po zakończeniu powyższych robót, w dniu 25.01.2005 r. decyzją Nr 22/2005 Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego budynku jako budynku socjalnego (mieszkalnego o obniżonym standardzie użytkowania).
Pan XXX zwraca się z zapytaniem, czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym prawidłowo zastosowano stawkę podatku VAT w wysokości 22%.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy ? roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Wypełniając delegację ustawową zawartą w art. 41 ust. 16 ww. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych obniżył w drodze rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy tj. 22% do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia - § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia. W załączniku tym dodano nowelizacją z dnia 28.01.2005 r., która weszła w życie z dniem 15.02.2005 r. m. in. pozycje Nr 20 w brzmieniu: budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
W przedstawionego powyżej przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe roboty budowlano-remontowe prowadzone były na istniejącym budynku hotelu, jednakże celem tych prac była adaptacja przedmiotowego budynku na socjalny budynek mieszkalny. Finalnym efektem przeprowadzonych przez Wnioskodawcę robót budowlano-remontowych był zatem budynek socjalny (mieszkalny o obniżonym standardzie użytkowania) i jako taki został dopuszczony do użytkowania decyzją Nr 22/2005 wydaną przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy roboty budowlano-remontowe wykonane przez Podatnika, a polegające na przebudowie i adaptacji budynku byłego hotelu na budynek socjalny (mieszkalny o obniżonym standardzie użytkowania) podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zatem stanowisko w powyższej kwestii przedstawione przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 15.12.2005 r. należy uznać za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
